top of page

Uitstapje naar de andere kant van de wereld. HO!!

deel 2

Ik ben lid van the Japanese Railway Society

kijk gerust op hun website en fasebook

Naast een N-schaal modelbaan naar Japans voorbeeld, is er nu een HO modelbaan.

Na jaren lang verzamelen om voldoende onderdelen en bouwpakketten te hebben, kon er in maart 2015 begonnen worden aan een ontwerp en de bouw van een tram/sneltram modelbaan.

De auteur heeft door de Japanse N-schaal modelbaan zin in meer gekregen in Japans trammateriaal. Wanneer je naar de Japanse tramsteden kijkt zal je verbaast zijn in de diversiteit van het materiaal. Zo rijden trams uit 1928 naast de lagevloer gelede trams uit 2014 (Osaka) nog in de gewone lijn dienst.

Het was ook een grote uitdaging om in HO-schaal een Japanse modelbaan te maken

In Japan zijn N-schaal modellen in overvloede te koop. HO-schaal daar in tegen zeer beperkt. Meeste fabrikanten brengen slechts een paar modellen per jaar in HO-schaal uit.

De huizen en scenery zijn nog moeilijker in HO te vinden. Ondanks de moeilijk vindbaarheid is door mijn tussenpersoon -die jaarlijks naar Japan gaat voor inkopen- een aantal bouwpakketten en tram/treinmodellen verkregen.

Het uiteindelijke modelbaan ontwerp is bepaald door wat er aangeschafte kon worden.

In dit deel gaan we over bouw van de modelbaan vertellen, maar eerst laten we nog wat sfeer foto's van de baan zien

Sfeer foto's van de modelbaan

totaal overzicht van de modelbaan (met evenementen sierlijst en eigen verlichting)

Een overzicht foto van de modelbaan

Overzicht modelbaan

Overzicht foto modelbaan in vitrinekast

Detail foto van de modelbaan

Het is altijd druk in het station van het kleine dorp

Trams gaan en komen op het eindpunt

Reizigers wachten op de trein

Een paar fotografen staan klaar om foto's te maken van het nieuwe materieel.

De tram is een voormalige tram uit Tokyo, verbouwd en geschilderd in de plaatselijke bedrijfskleur

Fotografen zijn blij Twee nieuwe Tozan treinen staan in het station

Winkel straat achter het station

Werklok staat in het station klaar voor de nachtelijke werkzaamheden op de baan

De helling op het dorp uit, het dorp is echt een vervoerskooppunt van de regio

Trams gaan naar boven terwijl de treinen/ sneltrams naar beneden de tunnel in rijden.

1 van de sneltrams indienst op de lijn

Alle duifjes op de ............lijn

Op de berg is er een tempel

De rijst velden naast de tempel, de rijst die hier ge-oost worden zullen op geofferd worden in de tempel

Het is hart werken voor de rijsteplaters

ppppppfffffffffff.. 69 treden naar boven !!!!!!

De Tempel is geliefd bij de toeristen, dus is er regelmatig een tour

Drukte voor de geopende overweg

Oudelijk echtpaar genieten van de mooie lente dag

de trein komt net uit de tunnel van het schaduw station

Japanse tuin

Als cadeau voor fantasia zoo is er een Japanse tuin gemaakt. fantasia zoo is een modelbaan wat als thema een dierentuin voorstelt. Gezien ze de Japanse modelbaan erg leuk vont is er een diorama gemaakt wat ze kunnen gebruiken voor een nieuwe deel van de modelbaan. De tuin heeft een restaurant die noedels en sushi gerechten serveert. Er is een vijver met kooikarpers en eenden, verder is de tuin beplant met Japanse bomen en planten.

Net als Densha was het niet bekent hoe de diorama uit komt te zien. Gezien de producten in Japan besteld moest worden was het de vraag wat in korte tijd verkregen kan worden.

Het ontwerp is pas gemaakt toen de materialen zoals bomen, huis, figuren en etc binnen kwamen.

Kartonnen bouwpakket van een woonhuis is binnen gekomen. Dit wordt omgebouwd tot restaurant.

Eerste opzet.

Er waren een paar eisen voor de diorama, daeze waren dat het een grote van een A4 zou hebben en dat het verhoogt ligt ten opzichten van de rest

Besloten is om een vijver in te bouwen. er werd druk gezocht naar passende dieren.

Met de grote voorraad materialen werd de tuin ingericht. De brug is zelfbouw en is geschilderd met betonverf van AK diorama verf. de bodem is een verf laag van AK met een strooisel van zilverzand

De beplanting is bijna klaar de bodem van de vijver is geschilderd met een donkere blauwe kleur om diepte in te krijgen na het met kunst water is voorzien.

Klaar voor oplevering

Torri De poort naar de Japanse tuin

Op de foto met een Myka (Dame in traditionele Japan kleding)

Japanse eenden die lekker dobberen in het water en kunnen rusten aan rand van de vijver

Vader Help zijn zoon beter zicht te hebben op de eenden en de kooikappers

Wie de brug gepasseerd is kan rusten in het restaurant, de bediening loopt in Japanse kledij.

Bezoekers worden uitgezwaaid door de gastdame.

Deze diorama komt op de modelbaan van fantasia zoo te staan. zie ook hun website

http://www.fantasiazoo.nl/Home/

Foto van de railvoertuigen voor de modelbaan

Hier een opsomming van Japanse HO railvoertuigen wat verzameld is voor deze modelbaan

Lokaal tram van uit Gifu serie 511-515 (bouwjaar 1926) de twee oudsten uit de vloot

Deze is van Tomix, gemotoriseerd en zelf digitaal gemaakt

Lokaal tram van uit Gifu serie 511-515 (bouwjaar 1926) de twee oudsten uit de vloot

Deze is van Tomix, gemotoriseerd en moet nog digitaal gemaakt worden

Door geluk is deze model voor leuke prijs over kunnen nemen.

stadstram uit tokyo serie 7000 (bouwjaar 1955/56)

Dit is uit een bouwkit van Modemo, zelf gemotoriseerd, digitaliseert en verlichting ingebouwd

Het ex tokyo trams, deze rijden nu in de lokale kleurschema en nummers van de modelbaan

tram 573 met Halling motor en als proef met airco installatie op het dak

tram 574 met Halling motor

stadstram uit tokyo serie 7000 (origineel bouwjaar 1955/56)

Dit is verbouwde 7000 voor zien van ander opbouw. (ombouwjaar 1977)

Het model is van one mile en is gekocht met motorisatie kit.

stadstram uit tokyo serie 7500 (bouwjaar 1962) wagen nummer 7512

Deze is van Tramway, gemotoriseerd,

stadstram uit tokyo serie 7500 (bouwjaar 1962) wagen nummer 7515

Deze is van Tramway, gemotoriseerd, zelf gedigitaliseerd

stadstram uit tokyo serie 8000 (bouwjaar 1967?)

Deze is van Tramway, gemotoriseerd, zelf gedigitaliseerd

2de gekochte stadstram uit tokyo serie 8000 (bouwjaar 1967?)

Deze is van Tramway, gemotoriseerd,

stadstram uit Kochi serie 600 (bouwjaar 1957/64)

Dit is uit een bouwkit van Modemo, was door ander gebouwd en gemotoriseerd met mee geleverde motor, zelf digitaliseert en verlichting ingebouwd

stadstram 2005 (bouwjaar 1957) (onder andere Hiroshima)

Deze is van DDF, zelf gemotoriseerd, gedigitaald en verlicht.

stadstram uit onder ander Osaka en hiroshima 2619 (bouwjaar 1957)

Deze is van DDF, dummy,

gezien deze tram het grootste tramprofiel heeft wordt hij veel gebruikt bij bouwen van trambanen om de profiel van vrije ruimte te testen

stadstram uit Toyama serie 0600 (0606) (bouwjaar 2006)

Deze is van Halling, gemotoriseerd, zelf gedigitaliseerd

stadstram uit Sapporo serie A1200 (A1201) (bouwjaar 2013) is de jongst tram van de vloot

Dit is bouwpakket van MiD en met vario motor van Halling, gemotoriseerd, zelf voorzien van verlichting en gedigitaliseerd

Stadstram uit Hannover die geschonken is aan Hiroshima in 1989

Model is van Kato en is digitaal voorbereid (rijdt nu digitaal)

Voor de lokaaltrein / sneltram baan zijn de volgende modellen beschikbaar.

Tram Enoden serie 106-110 (bouwjaar 1931)

Dit is uit een bouwkit van Modemo, dummy

Tram Enoden serie 106-110 (107) (bouwjaar 1931)

Deze is van Modemo (kant en klaar model) gemotoriseerd

Tram Enoden serie 106-110 (108) (bouwjaar 1931)

Deze is van Modemo (kant en klaar model) gemotoriseerd

Tram Enoden serie 300 (301+351) (verbouwings-datum 1957/58)

Dit is uit een bouwkit van 2 Modemo serie 106-110 gebouwd en aangepast,

zelf gemotoriseerd, wordt nog digitaliseert en verlichting ingebouwd

Tram Enoden 10+50 (bouwjaar 1997)

Deze is van Tramway, gemotoriseerd,

2de Tram Enoden 10+50 (bouwjaar 1997)

Deze is van Tramway, gemotoriseerd,

Tram Enoden 21+61 (bouwjaar 2002)

Deze is van Tramway, gemotoriseerd (nieuwe motor verkregen), zelf gedigitaliseerd

Tram Enoden 22+62 (bouwjaar 2003)

Deze is van Tramway, gemotoriseerd (nieuwe motor verkregen), zelf gedigitaliseerd

Lokaaltrein serie 3000 (bouwjaar 19xx)

Deze is van Tomix, gemotoriseerd, zelf gedigitaliseerd

Lokaaltrein serie 300 (bouwjaar 19xx)

Deze is van Tomix, gemotoriseerd, zelf gedigitaliseerd

Lokaaltrein Hakone Tozan serie 3000 (3001) (bouwjaar 2014) jongste trein van de vloot

Deze is van Tomix, gemotoriseerd, zelf gedigitaliseerd

Lokaaltrein Hakone Tozan serie 3000 (3002) (bouwjaar 2014) jongste trein van de vloot

Deze is van Tomix, gemotoriseerd, zelf gedigitaliseerd

Nog te bouwen trammodellen in HO schaal

Naast de al gebouwde modellen zijn er in de loop van tijd nog een paar bouwpakketten binnen gekomen. Niet alle voertuigen worden voorzien van motor, een goed deel van de bouwdozen zullen als staand model blijven. Gezien een paar bouwpakketten met motorunit zijn geleverd zullen de al ruim voldoende rijdende tram vloot aanvullen.

De bouwpakketten zijn van Modemo

Foto van Japanse HO railvoertuigen (overige)

Hier een opsomming van overige verzameling Japanse HO railvoertuigen

Naast de N-schaal Japanse treinen zijn er ook Japanse treinen in HO te koop, het zij zeer zeldzaam. Eén van deze bedrijven die trein modellen produceert zijn KATO en Tomix. In Stameldam hebben verschillende van deze wagens diverse keren proefgereden.

Hieronder een Japanse bullet trein. Het model "een Shinkansen" is een onderhanden genomen Lima model. Dit model zijn in 1975 door Lima uitgebracht. Het model ziet er erg plastic uit, een flinke verf beurt knapt het model van op. In middels beschik ik over een viertal stellen, aantal krijgen tzt zijn schilderbeurt en upgrading. In mini projecten kan je meer over lezen.

De twee die voor upgrading in aanmerking komen zal: 1 (6 wagenbak formatie) in de kleurinstelling krijgen als foto hier onder. De tweede wordt een 4 wagenbak formatie in gele doctor yello kleurinstelling

Een tijd geleden heeft Zoukei-mura ook een shinkansen uitgebracht. Dit model is digitaal voorbereid en kan met decoder + geluid aangeschaft worden.

Model in bezit is digitaal met geluid en uitgebreid met 2 extra wagens, zodat er een 6 wagen treinstel geformuleerd wordt.

Verschil tussen de twee trein modellen. Links de Zoukei-mura model, rechts de Lima model

In januari 2014 is een nieuwe Shinkansen trein in het wagenpark opgenomen.

Dit keer een model van KATO E5 Shinkansen.

Het Model heeft een super lange gestroomlijnde kop van ongeveer een halve wagenbak lengte.

Burg Buurt heeft één model gekocht bestaande uit zes rijtuigen. Voor de foto zijn beide koppen naast elkaar gezet, één van de koppen heeft een werken de boegdeuren met een uitschuifbare koppeling.

Het verschil tussen de hogesnelheidstrein van 1964 en 2011

Voor intercity verkeer en lange afstanden wat niet afgehandeld wordt door hogesnelheidstreinen beschik Burg Buurt over een aantal treinmodellen. De nationale spoorwegen in Japan zijn uitgevoerd met smalspoor (1067mm). Een aantal spoorbedrijven gebruiken net als de hogesnelheidslijnen normaal spoor (1435mm).

Hieronder zal je aantal modellen zien die origineel of op smalspoor of normaalspoor rijden.

De HO schaal modellen worden vanuit de fabriek standaard voor 16mm spoor gemaakt.

Kato model EF510 met slaap trein.

Trein bestaat uit elektrolocomotief met 6 assen. 4 slaap rijtuigen een restaurant rijtuig en een generatorwagen (elektra voorziening voor de niet geëlektrificeerde deel van de lijn).

Kleurenstelling is in de Hokutosei nachttrein

Digitaal gemaakt en voorzien van binnenverlichting

Tomix model 683-4000 Limited Express (Thunderbird) JR west

Het is een smalspoor trein voor intercity diensten 3 wagen formatie

nog analoog

KATO model Kintetsu type 21000 (6 delig) is een normaalspoor treinstel

van de Kinki Nippon Railway, Japan.

In HO is door Tomix een Yamanote

E231-500 serie uitgebracht. Dit is een voor stadsverkeer van de stad Tokyo. Deze trein rijdt als een ringlijn door de stad. Ook heeft Tomix de Sobu-line uitgebracht. Het is het zelfde model alleen is de groene band vervangen door geel.

Foto van Japanse HO autobussen

In HO Japans materiaal zijn er twee bussen aangeschaft. Deze komen op het diorama, dat gebouwd worden zodra er genoeg huizen zijn en een goed ontwerp plan is.

Inmiddels zijn er meer bussen van uit Japan gekomen. Hieronder een paar foto's

Totaal reclame bus uit de stad Oarai (Japan)

Reclame van anime serie Girls und Panzer

origineel

Foto van Japanse funny railvoertuigen (overige)

Het is wel eens waar speelgoed, maar het model heeft de intentie om door Burg Buurt gemotoriseerd te worden. Het is in de lengte super sterk ingeperste stadstram van Toyohashi

Het model is qua breedte en hoogte bijna in de schaal 1:87.

Hier is ook een Portram uit Toyama in samen geperste tram vorm.

Er zullen er meer volgen om vervolgens als twee gekoppelde wagens te rijden.

Van een ander merk kwam deze samengeperste tram.

In Europa en USA is het gebruikelijk dat bijna allen treinmodellen in de schaal HO met een decoder aansluiting wordt gemaakt. De Japanse modellen hebben dat echter niet. De nieuwste modellen worden zonder decoder aansluiting geproduceerd. Bij diverse modellen is dus zelf gedigtaliseerd om deze voertuigen op Stameldam of Burgbuurt te laten rijden.

Wordt vervolgd

bottom of page