top of page

Op deze pagina wordt beschreven hoe trams gedigitaliseerd kunnen worden en hoe er verlichting ingemaakt kan worden.

Op deze pagina zijn beschreven:

  • Atlas RET vierasser.
  • Bachmann Hong Kong tram,
  • Roco duwag tram.
  • Zijn der tijd ook de lima trams.

Het motoriseren en digitaal maken van een Atlas RET vierasser

Van Skiptram zijn er ombouw sets te koop voor het motoriseren van de Rotterdamse vierasser. De auteur heeft tijd gevonden om deze Atlas trams om te bouwen. Hieronder is een kort verslag van te lezen.

Het demonteren van de vierasser is op de gebruikelijke Atlas tram wijze. Eerst de koplampen uit boren en vervolgens met een mes tussen de kop van de kap en vloer van elkaar los snijden of wel voorzichtig los frikken. Alle losse onderdelen zoals draaistellen, koppelingen, buffers los maken en bewaren, deze zijn bij de verbouwde tram weer nodig.

Voor de materialen gebruiken we het volgende:

  •    Decoder Uhlenbrock (73 400)
  •    Soldeer
  •    Ombouwset van Skiptram

De gekochte ombouwset bestaat 2x draaistellen (19mm), 1x motor en een onder frame. De onder frame is met de computer getekend en uitgeprint in een 3D printer. In dit geval een stevig en goed handelbaar materiaal.

De onder frame is ook los te koop bij shapeways, zie de link hieronder:

http://www.shapeways.com/model/2743139/ret471-570-chassis-fahrgestell.html?li=shop-results&materialId=6 

De bekende C1 onderstellen van Halling zijn met 21mm draaistellen voor zien bij de gekochte ombouwset worden de Halling 19mm draaistellen mee geleverd. De 19mm draaistellen passen beter bij het model en de C1 onder frame is ook te lang voor de RET vierasser.

De 3D geprinte onderdelen van dit materiaal laat zich makkelijk schilderen, binnen een dag was dan ook alles geschilderd.

Van de bestaande vloerplaat zijn de controlekasten de bovenkant afgezaagd en op de nieuwe vloer gelijmd

Door de grote van de tussenruimte van cardanas en vloer kan een kleine decoder ingebouwd worden.

Voor de decoder is een houder gemaakt en boven de draaistel frame aan 1 kant gelijmd. Hierdoor kan je altijd nog de draaistel van het frame verwijderen. Gezien de decoder draden vrij lang waren en de decoder naast de motor gepositioneerd is zijn er geen nieuw draad nodig. Met de restanten rode en zwarte draad zijn de twee draaistellen elektrisch met elkaar verbonden.

De voertuig is nu klaar voor digitaal rijden, maar Burg Buurt rijden de trams met verlichting.

Voor de verlichting (front- en sluit-lichten) is er gebruik gemaakt van SMD LED's waar reeks een draad op gesoldeerd is. [te koop bij de betere modeltrein winkels]

De SMD LED's met bedrading zijn in serie gezet met front en sluit-verlichting - 1 rode en 1 witte LED- dit geheel met een weerstand van 680 Ohme. Gezien de verlichting te vel was is er nog een weerstand van 680 Ohme in serie gezet. Hieronder ziet u de schema.

Hier nog een foto van hoe het ingebouwd is. De LED's zijn onder de schakelkast op een verdikking van 1,5 mm gelijmd. De positie van de LED's zijn bepaald door de geboorde gaten in de kap van de vierasser en vervolgens met secondelijm op de positie gelijmd.

De weerstanden zijn tussen de LED's geplaatst omdat het minste hoeveelheid lengte aan draden gebruikt en het meest gebruik maar van de beschikbare ruimte in de frame.

Hieronder nog een aantal foto's

Ik hoop dat u ideeën uit deze korte verslag kan halen.

Het digitaal maken van een Bachmann Hong Kong tram

Door interesse in de trams van Hong Kong en het produceren door Bachmann, zijn er drie trams besteld bij onze hofleverancier H en H te Gouda. In Burg buurt en Stameldam rijden de trams eenmaal digitaal, daardoor zijn bij aanschaf ook decoders gekocht. In dit artikel zal er uitgelegd worden hoe de Bachmann (Hong Kong) trams digitaal aangepast kunnen worden.

Voor de materialen gebruiken we het volgende:

  •  Decoder Uhlenbrock (76 420)
  •  Elektrische draad
  •  Wit       (Conrad nr. 605807, draad 0,05mm)
  •  Geel      (Conrad nr. 605820, draad 0,05mm)
  •  Oranje  (Conrad nr. 605873, draad 0,05mm)
  •  Grijs      (Conrad nr. 605887, draad 0,05mm)
  •  Blauw   (Conrad nr. 605860, draad 0,05mm)
  •  Soldeer

De Conrad elektriciteitsdraden zijn door hun kleine doorsnee zeer bruikbaar. De Uhlenbrock decoders zijn door hun omvang zeer goed in dit model onzichtbaar weg te werken in de dubbele vloer. Zorgt voor het digitaal maken van de tram dat hij eerst schoon is en goed rijdt.

Werk volgorde:

  1. Verwijder de kap van de tram en schroef de vier schroeven aan de onderkant los.
  2. Haal het motorblok en de dubbele vloer weg van het binnenwerk.
  3. Soldeer los en verwijder alle bedrading uit de tram.
  4. Bij deze decoder zijn de witte, gele, grijze, oranje en blauwe draad vervangen door nieuwe dunnere draden en op lengte gemaakt. (zie foto’s)
  5. Soldeer de bedrading voor de kopverlichting op het kleine printplaatje van de kopverlichting. Geel en witte bedrading komen op de linker soldeervlak van de print en de blauwe draad op de rechter soldeervlak. Zorg hierin dat de blauwe draad met beide verlichtingen verbonden is en met de decoder.
  6. Plaats met een stukje tape onder de balkonvloer waar de decoder komt (zie foto’s).
  7. Soldeer de grijze draad op de L soldeervlak van het grote printplaat en de oranje draad op de R soldeervlak.
  8. Soldeer de zwarte en de rode draden op de twee rechthoekige soldeerprintjes. (zie foto’s).
  9. Schroef de vloerdelen en het motorblok vast en plaats de bedrading in de sleuf van de bank.
  10. Schuif de kap over het onderstel.

Foto's

Bedrading van de decoder worden aangesloten

Bedrading en decoder zitten op zijn plaats

Decoder tussen de vloerdelen

Het digitaal maken van een ROCO tram

Gebruikte materialen

  • Decoder Esu Lokpilot Basic (52690)
  • 1 ½ setje LED-strip van Conrad (219161)
  • 3 weerstanden van 270 Ohm (Conrad nr. 403970)
  • Krimpkous Ø 1,6 en 3 mm
  • Elektrische draad
  • Wit (Conrad nr. Ø 0,05mm),
  • Groen (Conrad nr. 605847, draad 0,05mm)
  • Blauw (Conrad nr. 605860, draad 0,05mm)
  • Soldeer
  • Dubbelzijdige tape Tesa 55743.

In dit document zullen we stap voor stap uitleggen hoe we een ROCO tram digitaal kunnen ombouwen. Ook de verlichting in de tram kom hierin aanbod.

De reden voor het ombouwen van de tram met een decoder is dat de modelbaan digitaal wordt aangestuurd. Voor de elektriciteitdraden is er gekozen voor de kleinste draden die Conrad te bieden had. Deze draden zijn lekker soepel en gemakkelijk in de tram weg te werken.

De tram die voor dit voorbeeld wordt gebruikt is reeds eerder verbouwd om hem meer op een Rotterdamse tram te gaan lijken van de verbouwde serie 1600. Zo is het dak van de voorste bak omgedraaid, waardoor de weerstanden voor en de pantograaf achter gekomen is. Ook is er aan de koplampen veranderingen gekomen. De twee koplampen hebben plaats gemaakt voor een enkele koplamp die in het midden van de kop gecentreerd is.

De kleuren van de tram is vervolgens de toenmalige kleuren verandert (groen wit groen).

Technisch zijn er toen geen wijzigingen in gekomen.

Voor de tram digitaal maken, moet de tram schoon zijn en degoed rijden.

werk volgorde:

  1. Verwijder alle kappen van de tram en verwijder ook de beschermkap aan de onderkant bij de vliegwiel.
  2. Verwijder de draaischakelaar ten behoefde voor de tram te schakelen van tweerail systeem naar bovenleiding.
  3. Verwijder doormiddel van de soldeerboud de weerstand en de messingdraad (t.b.v. bovenleiding).

werk volgorde opbouwen:

  1. Plaats de decoder (in dit voorbeeld de Lok Pilot Basic) aan de onderzijde van de tussen bak bij een dubbelgelede tram en bij een enkelgelede tram aan de onderzijde van de achterste bak. Het monteren van de decoder doen we op het laatst, zodat we nog makkelijk met de draden van de decoder kunnen werken. De decoder zetten we uiteindelijk vast met dubbelzijdig tape van Tesa (55743)
  2. Steek eerst de Rode, Zwarte, Oranje, Grijze en de Witte draden door de eerste gat van de vloer waar de decoder is geplaatst.
  3. In ons voorbeeld plaatsten we twee krimpkousen voor het bij elkaar te houden van de draden.
  4. Op de plek waar we voorheen de bout van de schakelaar had gezeten, steken we nu de Oranje, Grijze en de Witte draad door. Vervolgens solderen we de draden (Oranje en Grijs), zie voorbeeld.
  5. Steek vervolgens de Rode en de Zwarte draad volgens de tekening door de gaten en soldeer ze vast.
  6. Voor de koplamp verlengen we de witte draad, zorg hiervoor dat de soldeerverbinding elektrisch geïsoleerd is (b.v. door een krimpkous).
  7.  Soldeer vervolgens de andere kant op deplaats waar voorheen de draad vanhet lampje zat.
  8.  Plak nu de decoder opzijn plaats, zorg er w wel voor dat de draden niet strak komen te staan, maar een kleine overlengte hebben.

Door de opgevolgde instructie zal de tram voorwaarts rijden wanneer deze voorwaarts moet. De retourstroom van de koplamp loopt door de massa van de tram, waardoor de blauwe draad voor de kopverlichting niet nodig is.

Foto’s digitaliseren ROCO tram

printplaat van de Roco tram

Krimpkous om de Oranje engrijze draad gesoldeerd

Rode draad door steken

Witte draad verlengen. Witte draad verbinden aan het lampje

Het digitale verlichting in een ROCO tram bouwen

In dit stuk zal ik omschrijven hoe de verlichting in de ROCO tram is ingebouwd. Voor de verlichting in de trams is er gekozen voor de LED-strips van Conrad, dit door de gunstige prijs van de strips. Om de verlichting op een mooie lichtsterkte te branden, hebben we na enige proeven gekozen voor een weerstand van 270 Ohm.

  1. Buig de draden van de weerstanden om en knip de overtollige lengte af, zodat ze op de LED-strips gesoldeerd kunnen worden.
  2. Knip twee keer twee draden van +/- 10 cm van groen en blauw en vertin één kant van de draad.
  3. Vertin van twee LED-strips de soldeervlakken, deze LED-strips wordt voor de voorste- en achterste bak gebruikt. Indien je bij een enkelgelede tram verlichting inbouw moet er maar één LED-strip van bedrading worden voorzien.
  4. Soldeer op de twee LED-strips de –K kant de weerstand (zie plaatje), soldeer de blauwe draad op A+ kant van de LED en de groene draad op de dikke printbaan.
  5. In de tussen bak van de tram kom een kortere LED-strip, dit komt door de kortere bak lengte. Voor deze LED-strip wordt ondanks dat er één LED minder is wel een zelfde weerstand gebruikt.
  6. Knip de LED-strip aan één kant af (zie foto), schraap de printbaan schoon en vertin de kale printbaan.
  7. Vertin de soldeervlakken.
  8. Verwijder de messing strip in de voorste bak van de tram.
  9. Schuif in de laatste bak een LED-strip (5 LEDjes) tussen het dak en de dwarsverbindingen van de ramen (TIP; haal één kant van de ramen los om makkelijk onder de dwars balken te komen)
  10. Steek bij het terug plaatsen van de achterste bak, de draden door de achterste geleding.
  11. Knip twee keer twee kleine stukjes dubbelzijdige tape af en plak ze op de uit einde van de LED-stips van één 5 LEDjes (voorbak) en één 4 LEDjes (tussenbak). Monteer de LED-strip op zijn plaats
  1. Steek bij het terug plaatsen van de voorste bak, de draden door de voorste geleding.
  2. Steek de draden van de achterste bak tussen het dak en de dwarsbalken van de ramen naar voren.
  3. Verbind de draden van de LED-strips en van de decoder per kleur bij elkaar en soldeer ze vervolgens op de lege soldeervlaken van de LED-strip van de tussenbak.
  4. Monteer de bakken op zijn plaats.

Foto’s inbouwen van verlichting ROCO tram

Buigen van weerstanden

De drie LED-strips

LED-strips in de kappen

Doorsteken van de draden

Het aan elkaar draaien van de draden

Eindresultaat boven onder aanzicht

Eindresultaat zijaanzicht

bottom of page