top of page

Trams van Editions ATLAS

Op deze Pagina plaatsen we foto's van de trams uit de collectie van Atlas.

Editions Atlas brengt een verzameling trams uit in de schaal 1:87 (HO). Deze trams bestaan uit kunststof en worden geleverd op een kunststof grondplaat. De modellen zijn niet gemotoriseerd, maar wel voorzien van interieur.

De modellen komen maandelijks uit en kosten 21.95 euro per stuk (incl. verzendkosten)

http://www.atlaseditions.nl/

en ja ook het model uit Lissabon is binnen foto's volgen e het model uit Geneve..........

______________________________________________1ste model

PCC 1949 nr. 10409

De PCC 10409 van Brussel (België) uit 1949 is onze eerste tram van de collectie van Atlas. Het eerste kennismaking trammodel zou een Amsterdamse blauwe tram zijn, maar we kregen deze Belgische PCC. Dit model is reeks gemotoriseerd en rijdt dagelijks in Burg Buurt.(zie hieronder voor de bouw verslag). Gezien we deze website met twee man runnen hebben we ieder een atlas tramcollectie aangevraagd. Door diverse leveringenproblemen hebben we nu drie van deze PCC wagens in ons bezit.

_____________________________________________________2e model

Amsterdams Blauwe tram 1929 nr. 465

De Amsterdamse Blauwe tram zou de eerste tram van de collectie zijn, maar kwam als tweede model. Deze is reeks gemotoriseerd met een halling motor stel. Ook heeft deze verlichting gekregen. De tweede model is verbouwd tot aanhanger.

____________________________________________________3e model

Weense C1 1957 nr. 141

De Weense C1 tram is de nieuwe aanwinst (mei 2014) van de tram collectie. Deze wordt gemotoriseerd met halling onderstel en digitaal. Ook krijgt deze kop-, sluit- en binnen-verlichting. De tram gaat lijndiensten onderhouden in Stameldam. Gezien we ook aanhanger van deze vorm hebben van het weense sovernier zullen deze altijd met aanhangers rijden.

_____________________________________________________4e model

Stoomtram Bern 1894 nr. 12

De Stoomtram uit Bern is de nieuwe aanwinst (juni 2014) van de tram collectie. Deze stoomtram zal in de toekomst ingezet worden op een nieuwe nog te bouwen tropische modelbaan. Om het model te laten rijden zal deze keer gekozen worden om een gemotoriseerde goederen wagon in de tramstel op te nemen. Van oorspronkelijk is het een meter sporige tramstel, waardoor we hebben besloten dat het model op 12 mm (HOm) spoorbreedte komt te rijden.

_____________________________________________________5e model

TW 4 tram Halle 1894 nr. 4

De Elektrische tram 4 uit Halle is de tweede nieuwe aanwinst van de maand juni 2014. Het model ziet er heel goed uit en zal in de toekomst ingezet worden op de nieuwe nog te bouwen tropische modelbaan. Vermoedelijk blijft het een éénling binnen de collectie, waardoor de vraag is of dit model een motorwagen blijft of dat het een aanhanger wordt achter een stoomlok.

____________________________________________________6e model

Cable car San Francisco 1888 nr. 25

Als cable car zal deze wagen niet gaan rijden en door afspraken met ander verzamellaars van Atlas trams wordt een dubbele PCC geruild voor een cable car. Van de twee cable car wagens wordt één aanhangwagen van gemaakt. Beide rijtuigen worden de fronten afgezaagd en kop aan kop aan elkaar gemonteerd. De banken rijen worden dwars op de rijrichting gezet, hierdoor ontstaat een gedeeltelijke open en gesloten rijtuig, ideaal voor de tropische modelbaan (fort Stameldam).

____________________________________________________7e model

Dubbeldekker tram 6th generatie Hong Kong 1986 nr. 75

Deze keer van Atlas een prachtige dubbeldekker uit Hong Kong. Na meten en testen bleek in tegenstelling tot de Bachmann 1:76 HKT trams wel onder de bovenleiding en tunnels te passen van Burg Buurt.

Een tweede model is reeks verkregen en wordt gekeken hoe te motoriseren voor de inzet op lijnen van Burg Buurt.

____________________________________________________8ste model

Railcar (Brush) Blackpool 1937 nr.

De 8ste model is de railcar uit Engeland. Het model is in OO schaal en volledig metaal. Gezien de reclame en het schaal komt het model in eerste instantie niet voor motorisering in aanmerking. Voor op het tropische eiland kan deze tram best gebruikt worden om tussen de Bachmann Hong Kong trams te rijden (Bachmann HK trams = schaal 1:76).

____________________________________________________9e model

Ce 2/3 Valutawagen, Basel 1920 nr. 7

Oktober bracht deze schoonheid zijn intrede. Het model van trambedrijf in Basel is een drie asser, voor Stameldam een ongebruikelijke as indeling. Wanneer het model gemotoriseerd wordt zal hij als twee asser verder door het leven gaan. Het model gaat of kan als vele van de Atlas trams broertjes de tramdiensten doen op de tropische modelbaan. Ook in Burg Buurt misstaat hij niet als museumtram tussen de "gewone tramdienstwagens" door.

____________________________________________________1-X de model

RET serie 471-570 (Werkspoor) Rotterdam, 1931 nr. 520

Dit model 'RET vierasser (520)' is op special transport binnengekomen in de centralewerkplaats van Burg Buurt. Voor de tramdiensten op de korte lijn 11 zijn drie van deze vierassers nodig, dus zijde tijd zullen er meerdere van deze RET vierasser worden afgeleverd. Het motoriseren van de trammodellen zullen in de toekomst gebruik gemaakt worden van de setjes die skiptram gaat leveren. Ondanks de instroom van de RET vierasser (Werkspoor 520) zullen in de werkplaats de andere vierassers van eigen fabricaat worden afgebouwd en alle met bijpassende aanhanger.

Geïnteresseerde die een RET vierasser willen kopen kunnen het beste deze website in de gaten houden. https://www.facebook.com/trammuseum.rotterdam?fref=ts

____________________________________________________10 de model

Motrice type 500 (CGTP) Parijs 1907

November bracht dit model. De Parijse tram is vrij hoog en hebben een korte radstand.

De tram zal niet in aanmerking komen voor motorrisatie maar wel voor als aanhanger achter de stoomlok van Bern.

____________________________________________________2-X de model

GETA Arnhem nr. 73

Dit model 'Arnhemse vierasser (73)' is gekocht via e-bay en op special transport binnengekomen in centralewerkplaats van Burg Buurt. Het model wordt met skiptram/halling onderdelen gemotoriseerd en zal tussen meerdere aangeschafte RET vierassers dienst rijden.

____________________________________________________11e model

Spiegelwagen nr. 100 (waggon fabrik Rastatt) Karlsruhe 1930

December bracht dit model. De twee-asser uit Karlsruhe is een mooi model en zeer makkelijk te motoriseren. Stameldam bezit al 5 geleden wagens uit Karlsruhe voor de metro diensten. Wat er met dit model gaat gebeuren is nog onbekend.

____________________________________________________12e Model

GETA serie 70-75 (BEIJNES) Arnhem 1929

Januari bracht dit model. Deze Arnhemse vier-asser is de tweede in mijn collectie, voor uitlopend zijn er twee motorsetje voor aangeschaft. Binnen kort zal deze wagens rondrijden in Burg Buurt samen met de Rotterdamse leeftijdsgenoten. Bij skiptram is meer te lezen over het motoriseren van dit model.

____________________________________________________13e Model

A2.2 Rathgeber uit 1901 wagen nummer 256

Februari Kwam deze blauwe wagen in de bus. Het is een motorwagen uit München. In eerste instantie was het de bedoeling om deze wagen om te bouwen tot twee-asser aanhanger voor achter de RET vierassers. bij de verbouwing zou de blauwe kleur vervangen worden voor het RET geel.

____________________________________________________14e model

Grosser Hecht 1703-1734 (C&LHB) Dresden 1931

Als verassing kwam in februari een tweede Atlastram binnen. Dit keer een tram uit Dresden Duitsland. Bij ons valt het model niet in de smaak en wordt niet gemotoriseerd.

____________________________________________________15e model

Remodelados (carris) lissanon 1928-1940

Dit model kwam in maart. Gezien het model geen roemrijke toekomst heeft bij Stameldam en wel bij een ander maatschappij zijn de modellen verkocht. 

____________________________________________________16e model

Elektrisk Motorvagn 43 (ASEA) 1902 Göteborg (zweden)

Dit model kwam in April. Het model zijn der tijd gemotoriseerd worden voor een nog nieuw te bouwen modelbaan. De modelbaan wordt uitgevoerd met 9 mm spoor en zal het model door op een passende onderstel krijgen.

____________________________________________________17e model

Motrice D (TED) 1935 Dijon (Frankrijk)

Dit model kwam in Mei. Het model zijn der tijd gemotoriseerd worden of gaat als aanhanger dienen.

____________________________________________________18e model

Tatra T3 Praag 1960-1976 (Tsjechië)

Dit model kwam in Juni. Het model zijn der tijd gemotoriseerd worden en het tweede zal als vaste aanhanger achter de motorwagen rijden. Het model zal in Stameldam dienst gaan doen met een paar soortgenoten.

____________________________________________________19e model

Zeppelingwagen (MAN/SSW) Nürnberb 1909 (Duitsland)

Dit model kwam in Augustus. Voor dit model zijn nu nog geen plannen om om te bouwen naar aanhanger. Ook zijn er geen directe plannen voor motoriseren.

____________________________________________________20e model

Tramvia blau, (Estrada/TMB) Barcelona 1903 (Spanje)

Dit model kwam in september. Dit model wordt verbouwd tot gemotoriseerde motorwagen. Gezien er een project gebouwd wordt naar Japanse voorbeeld, wordt de tram daar voor gebruikt.

Volgens foto's hebben vergelijkbare modellen in Japan gereden. Met kleine aanpassingen en het vervangen van de fronten, kunnen deze type trams op de nieuw Japanse modelbaan rijden.  

____________________________________________________21e model

Felthan tram (UCC) Londen 1931 (Engeland)

Dit model kwam in eind oktober. Voor dit model zijn nu nog geen plannen om om te bouwen tot gemotoriseerde motorwagen.

____________________________________________________22e model

Ce 4/4 ELEFANT (SWS/MFO) Zürich 1929-1931 (Zwitserland)

Dit model kwam in december. Voor dit model zijn nu nog geen plannen om om te bouwen tot gemotoriseerde motorwagen.

____________________________________________________23e model

Be 4/4 (SWP/SAAS) Genève 1950-1952 (Zwitserland)

Dit model kwam in januari. Voor dit model zijn nu nog geen plannen om om te bouwen tot gemotoriseerde motorwagen.

____________________________________________________24e model

MOTRICE L (STCRP) Parijs 1923 (Frankrijk)

Dit model kwam in februari. Voor dit model zijn nu nog geen plannen om om te bouwen tot gemotoriseerde motorwagen

____________________________________________________25e model

MOTRICE standard B (OTL) Lyon (Frankrijk)

Dit model kwam in eind februari. Voor dit model zijn nu nog geen plannen om om te bouwen tot gemotoriseerde motorwagen

____________________________________________________26e model

Serie 5001 (ATELIERS DE LA DYLE) Brussel (Begië)

Dit model kwam in maart. Voor dit model zijn nu nog geen plannen om om te bouwen tot gemotoriseerde motorwagen al vraagt deze er wel om

____________________________________________________27e model

RET serie 471-570 (Werkspoor) Rotterdam, 1931 nr. 520

Dit model kwam in april. Deze model zal net als 9 soort genoten opgenomen worden in de collectie RET voertuigen. groot deel wordt gemotoriseerd of gedegradeerd tot aanhanger.

Trams worden gemotoriseerd met behulp van motor setje uit het skiptram assortiment.

____________________________________________________28e model

TE 59 Reko-wagen (RAW?VEB GOTHA) Berlijn (Duitsland)

Dit model kwam in mei. Het model zal met een soort genoot een stel worden om dienst te doen bij Stameldam

____________________________________________________29e model

Stubaitbahn Tw1 (GRAZER WAGGONFABRIEK / AEG) Innsbruck (Oosterrijk)

Dit model kwam in Juni. Voor dit model was meer dan een jaar geleden een 3D onderstel, draaistellen en een motor besteld. Deze wordt omgebouwd en zal op 12 mm rails gaan rijden met een bij passende aanhanger.

Wie meer wil weten welke toekomstige Atlas tram modellen er uitgeven gaat worden, zou ik deze Duitse forum in de gaten houden.

http://www.modelltram.de/phpbb3/viewtopic.php?f=1&t=3497

Verbouwen van Atlas trams

Verbouwing van de______________________________7de model

Dubbeldekker tram 6th generatie Hong Kong 1986 nr. 75

De Hong Kong trams van Atlas tram collectie zijn geproduceerd in de schaal 1:87. Door deze keuze is kunnen de trams gebruikt worden op Burg Buurt. Voor proef is er één van de drie verkregen trams gemotoriseerd met een Halling vario aandrijving.

Hierbij is een groot gat in de vloer geslepen, ook is er een deel van de binnenschotten en trap weggeslepen.

Het model wordt gekoppeld met een andere HK tram om als één gekoppeld stel te rijden. Gekoppelde trammen hebben bij de auteur een voorkeur inverband met de stroom opnamen over minimaal 4 assen. In de trams komt een koplamp en binnenverlichting.

Verbouwing van de_______________________________6de model

Cable car San Francisco 1888 nr. 25

Na het verkrijgen van drie Cable cars van Atlas model, dit door met mensen Atlas trammodellen te ruilen. In twee van deze trammodellen is de zaag gezet, waarbij de kop van de tram afgezaagd is. De twee delen is vervolgen tegen elkaar gezet, zodat er een nieuw rijtuig ontstaat. De half dichte en half open rijtuig is speciaal geschikt gemaakt voor de tropische modelbaan.

Het model heeft binnen verlichting en gaat waarschijnlijk achter een stoomlocomotief rijden.

Verbouwing van de______________________________1ste model

PCC Thuin 1949 nr. 10409

Na het verkrijgen van het eerste Atlas model, hebben we de zaag in het model gezet.

In het ontlede model - dat met schroeven makkelijk uit elkaar ging - is de ruimte van de Halling E1 motorhouder uit gezaagd.

Na het zagen met een figuurzaag, is er getest of de motorhouder in het metalen frame paste.

Ook in het kunststof interieur wordt ruimte gemaakt voor de motorhouder.

Onderkant van het frame

De motorhouder wordt gelijmd in het metalen frame, ook is het kunststof interieur aangepast.

Door hele de kleine ramen (inkijk) en dat er geen binnenverlichting in het model komt, zal op de plek van de motor en overbrenging de interieur niet meer terug komen.

Het passen van de aangepaste onderkant in het trammodel

Aan de onderkant is de metalen rand weg geveild om ruimte te maken voor het draaien van het draaistel. Het groene vilt (of kunststof) zorgt voor de isolatie van de wielen en het metalen frame.

Een oud Halling draaistel werd zo aangepast zodat het als loopdraaistel gebruikt kan worden.

De ruimte in het midden van het draaistel is geruimd om de ophanging van het Atlas model te gebruiken als draaipunt. Het draaistel wordt met een bout vast gezet in het model.

nadat alle onderdelen op maat zijn gemaakt en weer geassembleerd zijn, zis de bedrading van de decoder aan elkaar gesoldeerd (Stameldam rijdt immers digitaal)

De Atlas modellen schijnen teveel licht door, daarom zullen we geen (binnen)verlichting in het PCC model bouwen. Het Belgische PCC tram van Atlas model lijkt veel op de Nederlandse PCC trams van Den Haag. Er zijn een aantal onderlinge verschillen tussen deze Belgische en de Haagse PCC modellen, waaronder de locatie van de beugel.

We hebben ons model vernederlands door een Sommerfeld beugel achter op de tram te plaatsen in plaats van voorop de tram. Onze Atlas tram heeft de aandrijving in het achterdraaistel gekregen onder de beugel. Voor onze Belgische lezers zou ik aanraden om de aandrijving in het eerste draaistel te plaatsen onder de beugel.

Na het test rijden in Burg Buurt, zijn in het aangedreven draaistel kruislings twee antislip wielen gemonteerd. Nu is het eerste verkregen Atlas model tram klaar om rondjes te rijden in Burg Buurt en Stameldam. Wie weet, zullen er meer Atlas trams worden gemotoriseerd!

Een Atlas vierasser is inmiddels tot camerawagen omgebouwd.

bottom of page