top of page

Trams

De oudste lijn wagen met vaste bijwagen van de Stameldamse tramdienst is de in Datra livrei gestoken LoWa combinatie.

Hier, op de foto, mocht de combinatie te gast zijn op de paarse lijn van de ondergondse te Stameldam.

Wisselende rijverlichting (rood/geel) in Mw en Bw (leds) binnen verlichting (Digitaal) status rijvaardig

Het merk is (Veb Prevo)

Trams serie 300

Voor het vervoer op de hoofdlijnen van het Stameldamse tramnet zijn de meeste tramwagens afkomstig van de firma DueWag.

De 302 is een dubbel gelede wagen. Eén van de West Europese klassieke trams.

Hier is gekozen voor het RET oker geel. De wagen maakt reclame voor Histor verven.

Het model is van Roco.(Digitaal) status rijvaardig

De 311 is op 20 mei 2020 overgenomen van RoMeO de wagen is van totaal reclame voorzien, Rijvaardig maar Niet Digitaal De wagen is een DuWag zoals hij in Keulen gereden heeft en van het merk Roco. Aanschaf prijs 100 euro 

Wagen 312 is ook op 20 mei 2020 overgenomen van RoMeO. Ook deze wagen heeft met deze totaal reclame in Keulen gereden. De aanschafprijs was 75 euro. De wagen is rijvaardig maar nog niet digitaal. Het merk is Roco De fabrikant van de grote tram was DuWag (Düsseldorf Wagon Fabrik))

Tramwagen 313 Maakt reclame voor Bus en trein. Hij werd overgenomen op 20 mei 2020 van de stichting RoMeO te Rotterdam. Voor 75 euro wisselde de wagen van eigenaar en kwam bij de Stameldamse vloot terecht. Rijvaardig maar niet digitaal. Het origineel is van de firma DuWag en dit model is van Roco

De dubbelgelede DuWag tram in de Keulse kleuren werd op 20 mei 2020 van RoMeO overgenomen. Is nieuw, rijvaardig en digitaal. De wagen is van het merk Roco en kostte 100 Euro Het wagen nummer is 314.

De 315 is identiek aan de 314 ook op 20 mei 2020 voor 100 euro van RoMeO overgekomen naar Stameldam. Roco is het merk van deze DuWag. Rijvaardig digitaal.

Reserve onderdelen Er zijn voor de DuWag vloot nog een 3 tal C bakken 1 A bak en ! B bak voorradig

Trams Serie 400 (401-406)

De 401 is één van de wagens die voorzien is van totaal reclame. De wagen is met een

tabaksreclame van Javaanse Jongens beplakt. Iets wat nu door allerlei commissies ten strengste verboden zou worden.

Het model is van Lima fabrikaat. (Niet Digitaal) status analoog rijvaardig

De ING tram 402 is geruild met Burg Buurt voor de Party tram 88 daarom ontbreekt de 402 in de serie

Ook de 403 is een DueWag product. Iets ouder dan de 300 serie. De 400 serie zijn twee richting wagens die dus bij storingen of opbrekingen het tram verkeer gaande kunnen houden. Ze zijn voornamelijk op lijn 9 te vinden dussen de Stad en het Muffe Werk.

Het is een serie van vier wagens. De dakrand draagt reclame voor de Botulisme Coverband. Het model is van Lima. Digitaal status rijvaardig

De 404 heeft andere reclame op de dakbalk dan haar zusje de 403.

Verder zijn de specificaties gelijk aan de 403. De kleur stelling is RET inclusief het zwarte RET logo. De serie is enkel geleed.

De dakrand maakt reclame voor DaPluCards.

Het model is van Lima. Digitaal status rijvaardig

De bij Burg Buurt 88 genummerde wagen is bij Stameldam Stad de 405 geworden. Het nummer 402 ontbreekt derhalve in het nummer schema. De wagen is eveneens voorzien van totaal reclame. Het is de tram die weinig voor lijndiensten ingezet zal worden. Maar des te meer voor lijn 10 als partytram

Het model is van Lima. (Digitaal) Status: Rijvaardig

De 406 is overgenomen van Burg-Buurt. Is voorzien van het donkere oker geel. De reclame borden worden later aangebracht.

Natuurlijk ook een DueWag product van het merk Lima. Is Digitaal en rijvaardig

Trams serie 450-570

Mooie RET vierassers die lang het straatbeeld in rotterdam hebben gedomineerd rijden nu ook over de Stameldamse Binnenweg. Zij bedienen lijn 17.

Merk Atlas wagen nummer 497 (zwakke motor) Digitaal

De wagen heeft reclame voor:

(Dig nr 16) De Motor is van Skiptram stattus rijvaardig

Ook deze vierasser is digitaal en is van het merk Atlas

hier is de dak reclame van:

De wagens van Stameldam wijken af van de Burg Buurtwagens en zijn te herkennen aan een andere schaarbeugel

Deze wagen is de 498 (dig nr 17) met zwakke motor digitaal stus rijvaardig

Deze vierasser op lijn 17 is de 520 (dig nr 18) De wagen is geschikt gemaakt om één van de in aanbouw zijnde bijwagens te gaan trekken Hij is dan ook voorzien van een sterkere tractie motor en een andere koppelingaan de achterzijnde

De wagen is van Atlas en heeft een skiptram motorstel en is digitaal status rijvaardig

Op het dak staat reclame voor:

Trams serie 600

De 601 is een mooie DueWag wagen. Met sierstripen is het de GTI onder de DueWag familie. Rotterdam bezat er 35 stuks van. Twee stuks zijn uitgebrand en later tot trams van de serie 800 herbouwd Een deel werd met tussen bakken uit de 300 serie tot de serie 1600 verlengd.

Het model is van Roco. (Digitaal) status rijvaardig

Trams serie 650 Wenen

Om het toegenomen vervoer op te kunnen vangen werden er uit Wenen tweedehands trams in de serie 650 overgenomen Ex Wenen serie 4700. Ze waren zo goed onderhouden dat er op het achterbalkon een keurig stoffer en blik stond. De E1 trams zijn in Oostenrijk onder licentie van DueWag gebouwd.

Het model de 651 is van WTM.(Niet Digitaal)

Op de Houtense beurs van 12 december 2009 kon ik voor slechts 10 euro een tweede Weense wagen aanschaffen. De 653 heeft nog geen pantograaf en moet ook nog gemotoriseerd worden. Natuurlijk zal ook dit keer weer in de hoofdwerkplaats van de Dommeldamse tram de ombouw en inbouw van de decoder plaatsvinden.Het model is van WTM (Digitaal) status rijvaardig

ZGT serie 700

De ZGT 700 is het vervolg op de DuWag/ZGT 800 serie.

De wagens zijn bij Burg Buurt overtollig geworden, door toestroom van 3D geprinte ZGT tram materiaal. 

Met de levering van bovenleiding materiaal van de Stameldamse Staal Industrie kwam de ruil tot stand. 1 van de twee wagens is geel geschilderd en voorzien van reclame voor Fantasia Zoo.

Digitaal, Burg Bouw.

Status Rijvaardig (uitgevoerd met Halling C1 motorunits)

ZGT serie 800

De ZGT 800 zijn omgebouwde Duwag trams waar de wagenbakken vervangen zijn door nieuwe en de draaistellen en technische installaties zijn overgenomen.

De wagens zijn bij Burg Buurt overtollig geworden, door

toestroom van 3D geprinte ZGT tram materiaal. 

Met de levering van bovenleiding materiaal van de Stameldamse Staal Industrie kwam de ruil tot stand. 1 van de twee wagens is voorzien van reclame voor Stameldam

Digitaal,

Status Rijvaardig (uitgevoerd met Halling C1 motorunits)

Burg Bouw.

Trams serie 1300

De 1301 Is de verkorte versie van de dubbelgelede 300 serie. Door de nieuwere serie 600 van de tussen bak van de serie 300 te voorzien ontstond de serie 1300.Nog steeds is de serie 1300 onmisbaar voor de vervoersstroom in Stameldam. De serie wordt als spits versterking ingezet.

Het model is van Roco.(Digitaal) status rijvaardig

De 1303 is gelijk aan de 1301. Wordt ook voornamelijk in de spits diensten ingezet.

Do Burg Bouw werkplaats heeft de ret laklaag aangebracht, Het is een Roco. ( Digitaal) status rijvaardig in juli 2020 voorzien van nieuwe motor

Op 31 december 2010 wist de Stameldamse tram directie de koop rond te krijgen en kon de 1305 uit Gouda worden opgehaald.

De wagen de wagen zit uitzonderlijk goed in de lak. De pantograaf voorlopig voor bijven. Het merk is Roco (Digitaal) status rijvaardig.

Als lestram is de tweedehands 1306 aangeschaft. In navolging van de 1305 zal ook dit voertuig creme groen blijven. Merk Roco juli 2020 voorzien van een nieuwe motor (Digitaal) status rijvaardig met binnen verlichting                                                       

Trams serie 1600

De serie 1600 is ontstaan uit de a en b bak van een 600 en een c bak is eerst in een uit een a en b bak bestaande 200 werd gemonteerd. Hierdoor ontstond een tweede deel van de serie 300. Aangezien die c bak nieuwer was dan de oudere wagens uit de 300 serie werden deze c bakken in de 600 geplaatst. De 1602 heeft dak reclame en is Groen Wit met rode band geschilderd. Het model is van Roco.(Digitaal) Status rijvaardig

De 1603 heeft net als zusje 1602 een dakreclame van Miele wasmachines. De pantograaf is één benig. Dit is gewoon uit gierigheid overwegingen gedaan. De twee benige variant was veel duurder. Wordt ooit nog aangepast. Eerst alles rijdend hebben had prioriteit. De C bak is voor Ret normen te lang maar dat is een compromis. Het model is van Roco. (Digitaal) status rijvaardig

Nog geen dakrand reclame, de lijn film en nummer film kast er nog niet op, zelfs het wagen nummer er nog niet op, maar het is de 1604. Binnenkort een recentere foto. De tram is in het afleveringsschema van de 600 serie geschilderd. De sierstrips zijn niet op de C bak terug te vinden omdat die nooit op die van de 300 afkomstige bakken gezeten heeft. Het model is van Roco. (Digitaal) status: Rijvaardig

Zes bakken zijn van div Tram maatschappijen overgenomen Eén van de C bakken is in de 1603 terecht gekomen. In Dommeldam was deze bak overbodig geworden vanwege de lengte van de tramhaltes. De 5 andere bakken zullen tot aanhangers worden verbouwd in de Stameldamse werkplaats om in Dieseldam dienst te gaan doen achter de shuntertjes. Roco

Voor de serie 400 die allang in gebruik is bij de STM (Stameldamse Tramweg Maatschappij) is er voor het geval er bij een aanrijding een bak verloren gaat een reservebak voorhanden. Mocht er behoefte aan zijn kan de bak eventueel ook voor de opbouw van een in eigen beheer te bouwen slijpwagen gebruikt worden. Wagenbak nr 405. Merk Lima

Tram protoype 1900

Eerst zou deze dubbelgelede tram als serie 2000 in dienst komen. Er is echter op een later tijdstip toch voor de serie 1900 gekozen. Het is bij één exemplaar gebleven. De 1901

De tram heeft dezelfde stijl van beschildering als de RET serie 2000 (Niet gemotoriseerd) (Niet Digitaal) status: Niet rijvaardig

Trams serie 2000

In de serie 2000 werd uiteindelijk de 2003 door de RET aan Stameldam geschonken.

Het in ons bezit zijnde model was ongemotoriseerd. Er is bij Halling een motor aangekocht. Deze is op 21 december 2000 in het voertuig gezet. Op 2 januari 2015 is het voertuig is gedigitaliseerd en van front en sluitlichten voorzien Het model is van het merk Halling. (Digitaal) Status: niet verlicht wel rijvaardig

In. 2019 werd door de RET het laatste exemplaar van de biju hun voorhande zijnde relatiegeschenken, een gemotoriseerde Citadis aan Stameldam geschonken ten behoeve van de dienst op de Stameldamse Binneneweg Het voertuig is van het merk Halling, rijvaardig niet digitaal. Zal in de loop van 2021 van een decoder worden voorzien

ken ten 

AMSTERDAM

Ook Amsterdamse trams rijden in Stameldam

De Atlas 2 asser met bijwagen

Deze tekening is van Jos Wiersma. Binnenkort volgt een foto van het stel. Het stel is digitaal de bijwagen is stroom opnemend en door voerend. Het stel heeft binnenverichting is digitaal en van het merk Atlas Status: Rijvaardig

Bolkop

Van Jim Gijbels kreeg Stameldam in 2018 een set afgekeurde Bolkop bakken. In November 2020 is de Tram gecompleteerd. Het is voor stameldam de ontbrekende schakel tossen Union en Combina. De Tram is van een Halling onderstel en motor voorzien. Compleet met binnen, kop en sluit verlichting en passagiers.

Status: Digitaal en Rijvaardig  

Combino van Siemens

Op een Beurs zag Rob een wagen uit 020, zoals hij dat noemt liggen voor slechts 85 euro. Na een belletje met het Stameldamse trambedrijf werd de aankoop gedaan.Het betreft een eenrichting combino nr 2001 van het GVB

Het exemplaar is van Halling digitaal en de status Rijvaardig.

Wenen

Deze Atlas tram werd in 2017 voor 24,95 euro aangeschaft. Nu is zij van een nieuwe schaar beugel voorzien. Er zit een Halling onderstel met motor onder en er wordt een aanhangwagen gereed gemaakt zodat Stameldam een C1 stel op de baan kan brengen. een nummer krijgt ze nog.

De tram heeft de status Rijvaardig en is digitaal

1 van de twee bij passende aanhang rijtuigen die van verlichting, koppelingen en nieuwe wielen wordt voorzien in de Stameldamse werkplaats daarna zal de tweede worden omgebouwd en van verlichting worden voorzien

Voor een beschrijving van de tramlijnen kan je hier klikken TRAMLIJNEN

Vreemde Eend in de bijt

Een Tatra, mooi Oost Europees product dat door de communisten als tegenhanger voor de PCC uit het westen werd gebouwd. De trams waren zwaar robuust en onverwoestbaar. Na de val van de muur wiklde ieder bedrijf west producten en ging de firma failliet. Inmiddels zijn de oost europese bedrijven er achter gekomen dat gratis-goedkoop echt duurkoop is want in de "geschonken" en goedkoop aangeschafte trams blijkt heeeeeel veeeel kankerverwekkend astbest te zitten wat slopen erg duur maakt..........

Het is een ongemotoriseerde tramwagen

Trams in dienst in Burg Buurt

Hieronder vind u de trams die in dienstverband rijden in Burg Buurt.

Al deze trams zijn uitwisselbaar met Stameldamse trams en omgekeerd.

Alle Wagens zijn digitaal en zijn en worden voorzien van binnenverlichting.

Klik hier voor het museumtram bestand.

Klik hier voor de dienstbussen en museumbussen

Tram serie 650 Wenen

Door tekort aan materiaal zijn er van het Weense tram maatschappij 2 trams aangekocht voor Burg Buurt.


Beide Halling modellen zijn door de centrale werkplaats voorzien van decoder en binnenverlichting.

De trams rijden nu vaak als versterkingstrams tijdens de spits of bij uitval van een ZGT of Citadis tram ter vervanging

Tram serie 251 + 252 / 606 / 1607 + 1628 Duwag

Door opkoping van alle duwag tram bouwpakketten bij Skiptram zijn er 6 wagens bij gekomen 5 voor Burg Buurt en 1 van onze zusterstad.

Alle kappen zijn afdrukken van om verbouwde Weense souverniers trams. De wagens zijn al voorzien van Halling aandrijvingen en worden geheel voorzien van decoder, binnen verlichting en frondverlichting. De 606 en 1628 zijn reeks klaar


Tram serie 700 ZGT

Wat de Duwag's 300 (1300) en de 600 (1600) de ruggengraat voor het Stameldamse trambedrijf zijn, is voor Burg Buurt de ZGT 700 en 800 serie trams.

De ZGT 701 is volledig van eigenproductie

Eerst zijn er 4 ZGT kappen gekocht uit gegoten resin. Deze wagens hebben vele rondje gereden in Burg Buurt, maar zijn reeks uitgevasseerd door 3D geprinte bouwpakket trams van de samen werking van WEKRA en Skiptram. De trams zijn mooier en op schaal.

De Oudere wagens zijn alle 4 omgerolen voor bovenleidings materiaal en rijden nu rondjes op de hoofd modelbaan Stameldam.

Het bestand van de ZGT is verder uitgebereid. Inpaats van 2x ZGT 700 seruie en 2x ZGT 800 serie zijn er nu in totaal 3x ZGT 700 en 3x ZGT 800 series

wagens gekocht voor de dienst

De ZGT zijn 3D geprint en hebben draaistellen van Halling en een betrouwbare motor. De uit de bowpakketten gebouwde modellen zijn zelf voor zien van decoder en verlichting.

Tram serie 800 ZGT

Als na volging van de ZGT 700 serie zijn er ook 3 keer ZGT 800 trams gekocht. Ook deze bouwpakketten zijn van de samenwerking tussen WEKRA en Skiptram.

De ZGT 800 serie komen in Burg Buurt voor in de gele afleverings kleuren en

de kleurenschema groen wit met een rode band.

Doordat deze tweede serie in doorzichtig resin is geprint zal de richtingfilm en lijncijfer verlicht worden.

Wanneer u interesse heeft in deze trams kunt u op de link kliken om naar de juiste website te gaan www.skiptram.nl

Tram serie 1300

Eén van de eerste trams voor de reguliere dienst is de Duwag wagen 1301. Het gaat om een niet verbouwde variant van het ROCO model, maar wel in het RET geel geschilderd. Het model wordt als laatste reserve gehouden. De Weense wagens worden namelijk eerder in gezet dan deze oude getrouwe.

Tram serie 2000

Ook in Burg Buurt heeft de lage vloer tram zijn intrede genomen. De Citadis trams worden op lijn 2 ingezet.

De citadis 2001 is rechtstreeks van uit de RET overgenomen. De Citadis 2025 is

overgenomen van Kreekse Tramdienst.

Overige tram series

Tram serie 6699

Voor tramlijn 4 zijn voertuigen met twee cabines nodig. De Haagse Hanovers komen hierbij goed van pas. Deze twee richting trams kunnen goed uit de voeten in Burg Buurt en worden ook regelmatig gebruikt om de verlengde tramdienst te rijden naar Datra of als sneltrams op het

metro net van Stameldam.

De wagens kunnen gekoppeld rijden maar komt in de praktijk bij Burg Buurt nooit voor.

Tram HTM 5001

De HTM Avenio is is te groot voor de modelbaan. Naast de lange maat heeft het model slechte rijeingenschappen en zit er een kortsluiting op de sluit-kop-verlichting

Tram HTM 4072

De HTM randstadrail 4072 is te groot voor Burg Buurt. Deze wagen is digitaal voorbereid en t.z.t. komt er een decoder in.

Het voertuig kan gaan rijden op de groene metrolijn van Stameldam.

ING TRAM 402

Met Stameldam tot een ruil gekomen omdat Burg Buurt ook al een ING locomotief in het bezit had. De wagen is nog niet digitaal maar wel rijvaardig

Duwag 280

Voor de lijnen 4 en 10 is deze Lima Duwag twee richtingstram aangekocht. Door slecht rijgedrag wordt hij zelden ingezet. Na nieuwe motor inbouw is de tram op de baan te bewonderen

bottom of page