top of page

INFO OVER DE VERVOERSSYSTEMEN

De Metro

De Stameldamse Metro bestaat uit vier lijnen en een buitenbeentje.

Om de lijnen niet met tramlijnen te verwarren is er in plaats van nummers voor kleuren gekozen.

DE GROENE LIJN

De oudste lijn ligt onder het stadscentrum. Het is een omgebouwde tramlijn en heeft daarom lage perrons. De dienst kan worden uitgevoerd met 2 Boeing rijtuigen. een derde staat op reserve. De wagens worden om geschilderd naar de Berlijnse kleuren. Eerst was de wagen aan de beurt die een revisie beurt onderging.. Voor de twee reeds dienstdoende voertuigen wordt het hun derde kleurenschema. Na de aflevering zijn ze om geschilderd in RET metro grijs groen. Omdat er een nieuwe serie RET Metro stellen in aanbouw is die in het nummerschema 5200 gaan vallen zullen deze drie stellen naar de 1000 serie worden omgenummerd.Het grote zichtbare station is in de 1919 in gebruik genomen en dat is te zien aan de ornamenten en verlichting. De lijn loopt via het centrum naar Stamel Centraal. En aantal stations zijn niet zichtbaar en natuurlijk alleen bestaan die allen in fantasie. De lijn sluit bij Stamel Centraal aan op de trein tram bus de Blauwe en de rode Metrolijn. De Groene lijn is een eiland bedrijf en analoog

DE PAARSE LIJN

De Jongste lijn is de Paarse lijn. De dienst op deze lijn kan worden uitgevoerd met 1 drie wagenstel. Hiervoor wordt een uit twee, twee wagenstellen uit Wenen omgebouwd Metrostel gebruikt. De vier wagenbakken moesten tot drie worden ingekort omdat de perrons niet lang genoeg waren en het passagiers aanbod met een drie wagen trein goed te verwerken is. De lijn Begint onder de Tramwerkplaats gelegen Station Muffewerk spoor . Een spoor dat gedeeld wordt met de Blauwe lijn gaat ondergronds naar station Academisch Ziekenhuis om te eindigen op Station Demiplein. De lijn is enkelsporig.

DE BLAUWE LIJN

De Blauwe lijn Vertrekt eveneens van station Het Muffewerk. Het is veruit de drukste lijn. Er doen meestal 4 Berlijnse stellen dienst van 2 en 3 wagenbakken. De dienst wordt in de spits aangevuld met 1 of 2 gele Karlsruhe stellen. Van af het met de Paarse lijn gedeelde spoor 1 of de eigen sporen 2 en 3 vertrekken aan de lopende band de treinstellen naar Het Lange Werk. Voordat de metro daar aankomt doet het de stations Bronplein, Stamel Centraal, Laufferstraat, Villa Blue aan. Op het Lange Werk kiest de metro spoor 1 of 2. Spoor 1 deelt de Blauwe lijn met de Rode lijn.

DE RODE LIJN

De Rode lijn vertrekt van spoor 1 op het Lange Werk. Dan rijdt hij op met de Blauwe lijn om net voor station Vila Blue af te takken naar station Burgplein. Vanaf dit station rijdt de metro enkel spoor door naar Stamel Centraal. Op de lijn mogen vanwege wissels, Ondergrondse kruisingen en boogstralen uitsluitend wagens van het type Karlsruhe rijden. De op Stamel Centraal halterende metros van de Groene,Blauwe en Rode lijn hebben allemaal hun eigen perrons

DE VIJFDE METROLIJN

De vreemde

in de bijt

Ja ook die is er. Niet op de baan die in Frankrijk ligt maar onder de mobiele baan De Stameldamse Binnenweg. Die is op tentoonstellingen te zien. Op die lijn rijden twee Karlsruhe wagens of twee RET metro tramstellen type T die door Burgh buurt ter beschikking worden gesteld. De Lijn loopt van Zevenkamp via Station Binnenweg naar Schiedam

DE TRAM

Het tramnet moet na ingrijpende wijzigingen door de aanleg van het metronet weer gaan groeien tot 4 lijnen. Ook is een historische lijn voorzien. Net als bij de Metro zijn er op de mobile baan

"Stameldamse Binnenweg" tramlijnen. Dus men zou kunnen spreken van 6 lijnen. Eerst maar de lijnen die op onze "Franse" baan liggen.

Het tramdepot/centrale werkplaats, hier op de foto, nog in aanbouw bestaat uit spoor 1, dat is de wasstraat, de overdekte sporen 2 tot en met 13, uithaalspoor 14 en de werksporen tegenover het uithaalspoor 15, 16 en 17. De deze zijn voor de werkwagens beschikbaar. Sporen 1 tot en met 14 zijn door een wissel kam met het hoofdnet verbonden.

De wagens die van sporen 15, 16 en 17 komen, moeten kopmaken op spoor 14.

LIJN 1

De langste lijn. De lijn begint naast de remise. Op de Remisestraat. Bij de halte zijn twee sporen. Spoor 1 is voor tramlijn 16 gereserveerd. De tram gaat richting Vila Blue. Via halte`s Brouwerijstraat, Academisch Ziekenhuis,Stamel Centraal. Op Stamel Centraal stopt lijn 16 op spoor 1 om de afbuigende lijn 15 bij het voorsorteren niet te hinderen, daarna vertrekt lijn 1 naar halte´s Fabriekstraat, Boslaan eindpunt Heliport. Die eindlus wordt met lijn 2 en de historische lijn 10 gedeeld.

Lijn 1 rijdt op alle dagen

Spitslijn

Lijn 3

Samen met lijn 8 en de Historische lijn 10 wordt de lus Heliport bediend. De tram vertrekt vis het bos in Oostelijke richting om via de Halte´s en Fabrieksstraat de halte Stamel Centraal te bereiken. Vanaf spoor 3 rijdt lijn 3 de centrumlus met de klok mee. Na de halte´s Stadhuis, Groene Station en Visafslag wordt de halte Metro Lauffer bereikt. Daarna gaat het terug naar het Heliport.

De lijn rijdt alleen op werkdagen van 07:00 tot 19:00 uur

Spitslijn

Lijn 2

Deze lijn vertrekt van spoor 2 (dat tevens voor in en uitrukkende trams wordt gebruikt) van af de Remisestraat naar Het Stameldamse Centrum. De lijn doet eerst de halte´s Brouwerijstraat en Academisch Ziekenhuis aan. Bij de Halte Stamel Centraal wordt spoor 2 bereden zodat lijn 1 niet gehinderd wordt. Daarna buigt de tram linksaf de stad in. Via de halte´s Visafslag, Groene Station, Stadhuis komt lijn 2 via " de Bijpass" bij het AZS uit om weer naar het beginpunt terug te rijden. De lus in de binnenstad wordt tegen de klok in bereden.

De lijn rijdt alleen op werkdagen van 07:00 tot 19:00 uur

Daluren Lijn

Lijn 11

Deze lijn rijdt op werkdagen tussen 19:00 uur en 23:30 Van Stamel Centraal spoor 2 via de halte´s Visafslag, Groene Station, Stadhuis naar het Centraal station ter vervanging van de spitslijnen 8 en 15 dit om wagens en personeel te sparen. Voor het publiek is er een overstap op lijn 1 bij Stamel Centraal zodat met 1 overstap alle halte´s bereikt kunnen worden.

Extra Lijn 16 (voetbal en koopavonden

Beginpunt Muffe Werk-Stamel Centraal spoor 1-Fabrieksstraat- Bos-Heliport en terug via Burgplein-Fabriekstraat-Visafslag-Groene Station-Academisch Ziekenhuis-Muffe Werk.

Toeristische lijn

Lijn 10

De tramlijn die alleen op woensdagmiddag, zaterdagmiddag en zondagmiddag dienst doe als toeristische tramlijn.

De lijn wordt met oude voertuigen geëxploiteerd. Bij halte Waterkant waar tevens de werkplaats van lijn 10 is gevestigd is het beginpunt. Daarna wordt op de binnenstad lus aangetakt. Er wordt slechts gehalteerd bij de halte Groene Station, Via Heliport gaat het weer naar het begin de halte Waterkant.

Mobile baan lijnen (2)

Op de mobile baan "Stameldamse Binnenweg" zijn nog twee tramlijnen te vinden. Deze doen dienst uit de driesporige remise Delfshaven.

Tramlijn 4

Tramlijn 4 rijdt via haltes "de Wildt", "Tramstraat" "Busstation" en "Achterstraat" naar de Molenlaan en vv naar het Marconiplein.

Lijn 17

Deze tram rijdt via de halte´s "de Wildt", "Tramstraaat" en de "Plaatboef" naar het Marconiplein en vv naar de Oude Dijk. 

bottom of page