top of page

Uitstapje naar de andere kant van de wereld. HO!!

Trip to the other side of the world. In HO!!

deel 1

I am a member of the Japanese Railway Society

kijk gerust op hun website en fasebook

Tack a look at their website en fasebook

Hier onder een mooie film die gemaakt is door DLoc567 van de Japanse modelbaan

Kijk ook op zijn youtube kanaal voor meer mooie modelbanen

Densha

Gefilmd en ge-edit door DLoc567, Het Japanse trambaantje Densha gefilmd tijdens Rail 2019.Schaal: H0 (1:80)

Naast een N-schaal modelbaan naar Japans voorbeeld, is er nu een HO modelbaan.

Na jaren lang verzamelen om voldoende onderdelen en bouwpakketten te hebben, kon er in maart 2015 begonnen worden aan een ontwerp en de bouw van een tram/sneltram modelbaan.

De auteur heeft door de Japanse N-schaal modelbaan zin in meer gekregen in Japans trammateriaal. Wanneer je naar de Japanse tramsteden kijkt zal je verbaast zijn in de diversiteit van het materiaal. Zo rijden trams uit 1928 naast de lagevloer gelede trams uit 2014 (Osaka) nog in de gewone lijn dienst.

Het was ook een grote uitdaging om in HO-schaal een Japanse modelbaan te maken

In Japan zijn N-schaal modellen in overvloede te koop. HO-schaal daar in tegen zeer beperkt. Meeste fabrikanten brengen slechts een paar modellen per jaar in HO-schaal uit.

De huizen en scenery zijn nog moeilijker in HO te vinden. Ondanks de moeilijk vindbaarheid is door mijn tussenpersoon -die jaarlijks naar Japan gaat voor inkopen- een aantal bouwpakketten en tram/treinmodellen verkregen.

Het uiteindelijke modelbaan ontwerp is bepaald door wat er aangeschafte kon worden.

De modelbaan staat is een vitrinekast met de afmetingen, 150cm, 34cm bij 40cm hoog.

De sporen kennen twee lagen, met een gezamenlijke tussenlaag aan één van de uiteinden.

Er wordt digitaal gereden en door een computer aangestuurd met ROCOMOTION

De tramlijn heeft twee opstel sporen aan de dorp zijde en drie opstelsporen onder in een berg.

De lokaaltrein/sneltramlijn heeft aan weerszijden twee opstelsporen met verhoogde perrons.

Zowel bij de tram en sneltram zijn onafhankelijke pendellijnen, waarvan één zijde verstopt is in een berg.

totaal plaatje van de modelbaan met evenementen sierlijst

Totaal plaatje met bouwer

Dorp zijde met berg Fuji op de achtergrond

Berg zijde met tempel

Modellen, voertuigen en huizen

Tram en treinmodellen zijn van de volgende Japanse merken: Tomix, Modemo en Tramway

Alle wagens worden niet digitaal of digitaal voorbereid geleverd, dus alle modellen zijn zelf digitaal gemaakt. Bij een aantal modellen was dat niet makkelijk door de complexiteit van de opbouw.

In deel 2 staat een opsomming van de voertuigen die in bezit zijn

(snel)tram van uit enoden, nu digitaal met nieuwe type motor

Één van de aantal Japanse trams van de colectie (gemotoriseerd met Halling motorstel C1)

De automodellen en bussen zijn vooral van Tomytec. Deze heeft een hele serie HO modellen op de markt gebracht, waarbij ik over een periode van 5 jaar een leuke collectie heb verzameld.

Van de huizen is er één van Tomix, de rest is van Sankei. Dit zijn kartonnen bouwpakketten die gemakkelijk te bouwen zijn. Het inbouwen van verlichting was eenvoudig te doen.

Scenery is van alles wat ik te pakken kan krijgen en dan te "verjapaniseren".

Ook kwamen uit Japan Japanse scenery artikelen van diverse kleinschalige bedrijven.

Voorbeelden zijn een Torii (poort bij een tempel), nodelstand (handkar) en diverse figuren.

Ik kan het niet lezen, maar de plaatjes zijn duidelijk

Door alle beperkingen was het vooral een uitdaging, maar toch is er een leuk ontwerp uitgedacht.

Links is er een klein dorp met een station die centrale plek innemen, hoe verder men naar rechts gaat hoe groener de modelbaan wordt.

Het land kent veel bos en is bergzaam. vooral de bergen kwam goed uit om schaduwstations te kunnen bouwen

Ideeën, ontwerpen en bouwen

Eerst was het idee om een trambaan te maken van 120 bij 60 cm. dit is de zelfde afmeting van de N-schaal japanse modelbaan. Door het probleem van het opbergen van zo'n modelbaan werd hier op niet verder op door gegaan. Wel was er een ruimte vrij in de vitrinekast voor een modelbaan.

Na het uitzoeken naar een geschikte achtergrond op http://www.allposters.nl vond ik Lake Motosu Oshino Yamanashi Japan. De lagen en de banenplan werd snel ontworpen met gebruik maken van zoveel mogelijk rails en wissels uit eigen voorraad.

In verband met twee verschillende materieel soorten (straattram en hogevloer sneltrams) kwamen er twee aparte lijnen.

De houten frame moet licht en sterk zijn omdat deze modelbaan ook beschikbaar moet zijn om mee te nemen naar modeltreinbeurzen.

Na een paar dagen was de onderbouw gereed

De huizen werden deels gebouwd of plattegronden er van uitgeknipt om te zien hoe het uitkwam.

De sporen werden aangelegd, de digitale installatie heeft zijn ruimte onder de modelbaan gekregen. Alleen de computer, centrale en voedingen worden los aan de modelbaan aangesloten als er gereden gaat worden. Deze installatie wordt ook voor andere modelbanen gebruikt.

De modelbaan herbergt drie Roco terugmelders. Elke sectie bij de haltes bestaan uit een rem en stop sectie.

Op de modelbaan zijn er 5 wissels motoren, 4 seinen en een overweg die vanuit 2 wisseldecoders worden aangestuurd.

Tijdens de bouw zijn de sporen getest tot dat alle kinderziektes er uit waren, het gevolg is dat de modelbaan geen ontsporingen en kortsluitingen voor komen op een hele dag rijden.

Wanneer er iets aan de sporen gebouwd werd, werd er weer uitvoerig test gereden. De bruine tram op de foto is de breedste tram die ik heb, deze werd veel gebruikt om het vrije tramprofiel te controleren.

Gezien de trams alleen uit vierassers bestaan zijn de haltes kort en is er verhouding veel rij lengte, Bij de sneltrams komen er ook geleden 6 assers te rijden, alle haltes zijn hierop aangepast.

Na het bouwen van de bovenleiding is dat uitvoerig getest, diverse punten werden verbeterd of aangepast. Op de modelbaan kunnen alle (snel)trams met beugel op rijden.

Ook in de tunnel is er bovenleiding, deze is dikker en gaan met de bogen mee, gezien deze uit het ziet onttrokken zijn.

Voor de bovenleiding van de sneltram kon ik geen geschikte bovenleidingsdraad vinden. Hier ben ik via foto's zelf gaan bouwen naar Japans voorbeeld. Het lastigste deel was dat de rijdraad en de draagkabel dicht bij elkaar zitten. Ook deze is uitvoerig getest vooral bij de tunnel ingang. In de tunnel ingang hangt de draad zo laag dat de pantograaf nagenoeg plat op het dak ligt.

Seinen en overweg

De modelbaan kent twee verschillende type seinen, ze staan alle vier bij het uit rijden van de eindhalte

Deze seinen worden door een wissel decoder aangestuurd, gezien deze in voorraad aanwezig zijn. Om de lamp constant de kleur te laten stralen is achter de wisseldecoder een bipolaire relais geplaatst. Bij een puls op de spoelen houd hij de stand in, ook wanneer de spanning op de spoelen weg is houd hij zijn laatste stand.

De modelbaan kent 1 overweg. Ook deze wordt door een wisseldecoder aangestuurd. De Viessmann overweg installatie is aangepast. Zo is de boom langer geworden en de rood / witte kleur vervangen voor de Japanse Geel / zwart.

Huizen en gebouwen

Zoals eerder vermeld werd zijn de meeste huizen van karton.

Diverse huizen zijn in tweeën gedeeld, waardoor de voorkant en achterkant gebruikt kan worden.

Het bouwen van de huizen ging verder dan het in elkaar zetten van de kartonnen bouwplaten.

Bijna elk huis is voorzien van verlichting en interieur, kortom er is veel aandacht aan gegeven.

Hieronder nog een paar foto's

Boven de foto winkel

Van rest stukjes werd een klein huisje gebouwd naast de fotowinkel. In Japan staan veel automaten, ook hier moest het ergens komen te staan ;)

Hier wordt een Maika gecontroleerd door de oude dame of de kleding goed gedragen wordt.

Visboer

Slager

Politie

Politie gebouw met parkeerplaats

Bij de tram is een speciale halte voor de tempel gebouwd. Al wordt de station niet meer gebruikt als stationsgebouw, waardoor er nu private sector het gebouw gebruiken. Men kan nu een voor drinken, een bento of een broodje terecht.

Wie meer trek heeft, kan aanschuiven in het Maiden cafe voor wat te eten.

Zeker bij speciale gelegenheden kan het druk worden in het gebouw door tempel bezoekers

Tempel met westerse bezoekers

bottom of page