Werkwagens
Diesel David.AVI
Klein werk locje doet zijn tramhulpdienst Little loc in tramduty Kleine Loc in Strassenbahndienst

Het moest er van komen dat er een 4 asser tot werkwagen werd gedegradeerd. Mogelijk volgt er nog een tweede. De wagen heeft de lijncijfers verloren en de richting aanduiding ook is hij van de dak reclame ontdaan. Aan beide zijde is de wagen van een "werksnor" voorzien. Een omnummering volgt nog. De wagen is van het merk ATLASen is Digitaal. De status is rijvaardig

De David is een kleine locomotief 6001van de werkplaats voornamelijk doet deze dienst voor werk treinen op het metronet. De locomotief is 2 assig en beide assen zijn aangedreven. De locomotief heeft de oude RET kleuren en logo's. Hij is voorzien van metro klauw koppelingen.(Digitaal) status niet rijvaardig

De 2201 is geheel eigen bouw naar voorbeeld van RET model 2201
dat van 1930 tot en met 1972 op de RET rail te vinden was. Het was een railreiniger van het merk Schörling. In de rare neuzen bevonden zich water tanks. Het model is van het merk Stameldam/Burg.
Het model is Digitaal en rijvaardig

De 2502 is de railslijpwagen. In de kleur "werkwagen groen" geschilderd. Verder kan de wagen op het tramnet voor de kleine werk goederenwagons gesteld worden.
De tram is voorzien van twee digitaal aan en uit te schakelen rode zwaailichten. De tram is op beide assen aangedreven.
(Digitaal) Status rijvaardig

De 2503 is een werkwagen. Deze tram rijdt voor de centrale werkplaats. De rij eigenschappen waren matig omdat er per draaistel een loop as met kleine wielen en een aangedreven as met grote wielen aanwezig zijn. Deze werkwagen is groen geschilderd.
Het merk is Hobbytrain (Digitaal) (status rijvaardig)

De 2504 is technisch gelijk aan de 2503 maar is op 19-6-2019 om geschilderd naar het werkplaats groen.. Het merk is HobbytrainIn de Stameldamse werkplaats is het voertuig van decoder nr 94 voorzien en is dus Digitaal en de status is rijvaardig. Tevens is een schaarbeugel geplaatst.

De 2503 3n de 2504 zijn in 2012 door Gardi Gardemann een (inmiddels overleden) vriend aan Stameldam geschonken, omdat het Posttrams waren. Hij had als hobby postzegels. In Stamedam was echter geen plaats voor postvervoer per tram dus werden de wagens als werkwagens (railreinigers) ingezet.
2 x SNCF Draisine

9 september 2018
Op een brocante zag ik dit liefelijke werkwagentje Het is van het merk Jouef. Er werd 20 euro voor gevraagd. Mijn vrouw heeft de onderhandelingen gevoerd. Als we er een tweede exemplaar bij zouden kopen mochten we ze voor 25 euro de twee hebben. Wieltjes schoongemaakt, druppie olie en Niet digitaal maar wel rijvaardig

9 september 2018
Het tweede exemplaar, natuurlijk ook van het merk Jouef, moest voorzien worden van buffers. Van een slooprijtuig werden deze afgenomen en gemonteerd. De motor schoongemaakt, wieltjes schoongemaakt drupje olie en uiteidelijk net als het zusje voor 12,50 euro gekocht 2 voor 25 euro! Niet digitaal en rijvaardig

De David met ballast wagons 2453 en 2454 Deze ballast wagons worden uitsluitend op het tramnet ingezet. Voor ballast en vuil ophalen. Ook voor materiaal transport tussen de dTm locaties (digitaal)

In eigenbeheer op het chassis van een drieramer een Railslijpwagen gebouwd door de Stameldamse Tram. Het is wagen 2461. De wagen is van stroomopnemende wielen voorzien en levert stroom aan het trekkende voertuig. Ook is de wagen van een enkel sluitlicht voorzien.
(Vos Stamel Bouw VSB) rijvaardig

Platte wagon 2455 werd op 2 draaistellen in eigen beheer ten behoeve van de centrale werkplaats gebouwd. Is bestemd voor railbouw zowel op het tramnet als voor het metronet.
Draaistellen afkomstig van de opgeheven lokaalspoorweg RTM.

Platte wagon 2456 is gelijk aan de 2455. De wagens zijn uitgevoerd met de klauw koppeling zodat ze met al het werk materieel en de klassieke vierasser gekoppeld kunnen worden.
Draaistellen afkomstig van de opgeheven lokaalspoorweg RTM.

Locomotief 6001 (David) met vuilwagen M 2701 onderweg van Metrostation Het Muffe Werk naar Metrostation Burgplein
De M 2701 is van het merk Märklin en heeft Piko gelijkstroom wielen.(digitaal) status defect

Railstopper W 76 is een werkwagen waar nog het één en ander aan veranderd gaat worden. oa de verlichting voor het nachtwerk zal worden aangebracht.
Het model is van Liliput (Digitaal) Rijvaardig

Voor de tram, metro en trein, is dit lichte voertuig uitermate geschikt om baanschouw en baanonderhoud te kunnen uitvoeren. De hydraulische kraan is daarbij een gemakkelijk stuk uitrusting. Ook is het voertuig in staat om één á twee wagons te kunnen verplaatsen. Het voertuig heeft wagen nummer W 12
Het model is van Liliput (Digitaal) Rijvaardig
Dan de werkwagens 1 tot en met 23
inmiddels een verhaal apart
De grootste Stameldam/Datra serie locomotieven
Een verhaal apart omdat het geen locomotief is van een gerenommeerd merk. Maar gewoon een Matchbox "made by Lesney" speelgoed locomotiefje uit de speelgoedtrommel van mijn zoon.
Het is een locomotiefje dat de uitstraling heeft van een doorleefde harde werker. Het zou het werkpaard van de tramdivisie worden, zodat de David 6001 alleen nog maar de metrodivisie zal bedienen. Nu moet voor de tramdivisie een andere oplossing worden gezocht. Misschien leasen van de DTM. Burgbouw zorgde voor de inbouw van de Nieuwe motor terwijl de locomotief in de Stameldamse werkplaats zal worden voorzien van een nieuwe laklaag en de bij zijn status passende olie, roest veroudering.
De eerste zijn digitaal!!!!!

Doordat er nu een hele serie is gekomen gaat Stameldam een kleine baan in Rotterdam maken als dependance van Stameldam France. Het wordt een kleine baan met wat goederen vervoer, getrokken door de dieseltjes van Matchbox en wat licht personen vervoer waartoe 4 bier reclame trams volledig worden aangepast. Ook zijn er inmiddels 6 autobussen, een paar auto´s en een drietal kleine ketelwagens voor deze baan aangeschaft. De baan wordt in de 60er jaren gesitueerd en in een niet bestaand land zodat wij als bouwers extra vrijheden hebben.

De oude Henschel locomotief. Wat geel was en eerst nog in het RET geel overgeschilderd zou worden, gaat nu naar het DTM kleurenschema: Groen met creme.. Er komt misschien nog een rangeer frontsein in.
De Locomotief is van Matchbox. Het Stameldamse wagen nummer zal 5 worden en hij wordt net als werklocomotief David van een naam: Sjors voorzien (Digitaal). Bouwjaar 1974 status rijvaardig
Het merk is Matchbox

Onderstel, motor, Halling motor met de decoder. Het pas allemaal net!!
Het nieuwe onderstel is pasklaar gemaakt
Naar een rangeerlicht is nog een studie gaande omdat gietijzer zich niet makkelijk laat boren.

Na enig zaagwerk is het oude binnenwerk eruit en de oude wielen rijp voor de schroothoop. De koppelingen zullen eveneens worden vervangen.

Naast elkaar. De Halling motor past perfect

Er blijkt zelfs plaats voor de decoder!
Nu nog een nieuwe kleurstelling schilderen. Maar het oude roestige, olie lekkende karakter mag natuurlijk niet verloren gaan. Groen, creme met roest, met veel vuil en olievlekken.

de Stameldamse Electrische tram heeft voor 1 euro een groen broertje kunnen aanschaffen deze zal ook gemotroriseerd en gedigitaliseerd worden. Hij zal onder nummer 3 in dienst worden gesteld. Deze loc krijgt de naam Dirk
Aangeschaft 30-11-2010 bouwjaar 1975
Het metk is Matchbox

Aangeschaft 1-12-2010 bouwjaar 1976
Inmidels kon er voor 3 euro een derde locmotief uit deze serie tweede hands worden aangeschaft. Deze loc zal net als de andere locomotieven worden gemotoriseerd en gedigitaliseerd. Deze loc nummer 6 krijgt de naam Rob
Het merk is Matchbox

Op 9-12-2010 kwam de 8 in de Stameldamse revisie loods binnen. Het is de jongste locomotief. Het bouwjaar is 1978. De locomotief zal als naam Joop krijgen. De aankoop kosten waren 3, 76 euro. De locomotief zal Door Burgbouw worden gedigitaliseerd en gemotoriseerd.
Het merk is Matchbox
De 3 en 6 zijn in samenwerking met de Werkplaatsen Dommeldam en Stameldam van oude onderstellen ontdaan en samen met de 5 in de nieuw kleuren schema geschilderd.

De 3, 5 en 8 in de nieuwe kleuren. Van de 3 en 8 zal het rood bij de aspotten door mat bruin worden vervangen. (Op de achtergrond 2 bakken Metro type T in aanbouw. Verder is de dTm tram 106 voor een totale revisie en nieuwe draaistellen in de werkplaats van Stameldam in behandeling genomen. Deze zal in het diesel werkmateriaal kleuren schema worden geschilderd.
De Datra trams:
Tram 102, 106, (Type K ex-Wenen). Het tramstel 124, 129 (Type M ex-Wenen). De tram 131 (Gotha ex- DDR). Het tramstel 143, 148 (Lowa ex-DDR) zullen binnenkort onderhanden genomen worden. Ze zitten nog niet in het bestand omdat deze bierreclame trams nog geheel aangepast moeten worden en natuurlijk dan ook nog een decoder en motor moeten krijgen. Ook moeten ze nog in de bedrijfskleuren gehesen worden. Of dit projekt ooit nog gestalte gaat krijgen is in 2019 twijfelachtig geworden. verder als een schilderbeurt zal het waarschijnlijk niet komen
Verder met de Shunter diesels van Datra
Uit Belgiè is op 28 december 2010 nog een Shunter diesel locje aangekomen. Voor de symbolische prijs van 1 euro werd Stameldam er de trotse eigenaar van. Deze locomotief zal het nummer 9 krijgen. Ook deze zal een totale revisie, motor, decoder, kleurenschema, andere wielen, ondergaan. De naam, want alle locs in deze serie zijn naam dragers wordt Hans.
Verder zijn er uit Friesland en Drenthe op 29 december 2010 ook nog eens 3 shunter Matchbox loc's bij de remise aangekomen. Alle tussen de 1 a 2 euro in aankoopprijs. Het doel is er nu op gericht een vloot van 12 van deze loc's te motoriseren, digitaliseren en er twee als dummy voorspan loc's om te bouwen. Nummer 11 zal als onderhoudproject op de remise worden neergezet half in de Matchbox kleuren en half in de DTM kleuren. Maar die elfde loc moeten we nog zien te traceren. Twee van de locs zullen in plaats van het groene huisstijl jasje de zwarte Datra Oil kleuren krijgen maar ze houden ook de creme opbouw zodat ze duidelijk bij dezelfde vloot horen. Ook passen ze in het nummer en naam schema. Net voor de kerst 2010 kwam de vijfde diesel van deze serie in de werkplaats binnen. Nu nog geel maar binnen kort in de vlootkleuren van DaTra..
Namen die nog zullen volgen zijn Shine, Dave, Ger, George, Ringo, Paul en John. De laatste vier met Beatles namen zullen de zwarte trekkrachten van DaTra Oil zijn. Eén locomotief zal als standbeeld worden aangewezen. Deze zal in de originele gele keuren bewaard blijven.



No. Naam Aankoop Kleur Maatschappij
01 John 29/12/10 Zwart DaTra Oil
02 Ringo 29/12/10 Zwart DaTra Oil
03 Rob 30/11/10 Groen DTM Rijvaardig digitaal
04 Gardi 29/12/10 Groen DTM
05 Sjors 03/05/74 Groen DTM Rijvaardig digitaal
06 Dirk 01/12/10 Groen DTM
07 Shine 11/11/10 Groen DTM
08 Joop 09/12/10 Groen DTM
09 Hans 28/12/10 Groen DTM
10 Paul 03/01/11 Zwart DaTra Oil
11 George 16/01/11 Zwart DaTra Oil
12 Ray 16/01/11 Geel DTM
15 Aad 16/01/11 Geel DTM
16 Ruud 16/01/11 Geel DTM
18 Wim 16/01/11 Fabrieksgroen DTM
19 Lou 27/01/11 Geel DTM
21 Jeff 27/01/11 Geel DaTra Oil
22 Iwan 27/01/11 Geel DaTra Oil
23 Bart 27/01/11 Groen DTM
31 Jan 01/04/11???? midden cabine
41 Carl 01/04/11???? dubbele cabine
De 13 (Piet) en de 14 (Jan) zijn gesloopt en samen tot een dubbel lok 31 met één middencabine omgebouwd. (onder de naam Jan)
De 17 (Theo) en de 20 (Carl) zijn gesloopt en samen toto een dubbel lok 41 met een voor en achter cabine omgebouwd. (onder de naam Carl)
De 15 en 16 zullen voor derde rail/metro worden aangepast.
De 19 zal van een beugel worden voorzien voor diensten op het tramspoor. Hij zal in een blauw jasje worden gestoken
De 4 zal worden voorzien van een baan/sneeuwschuiver.