top of page

Treinstellen

Een heuse vierdelige Blokkendoos. De voorloper van alle treinstellen. Makkelijker dan een locomotief want het was een soort vaste trek duw combinatie. Vierkant als blokken. vandaar de naam. Later als postwagens meetwagens gewoon onverslijtbaar. Heeft ook nog lang militaire treinen gereden. Roco (Digitaal) status: rijvaardig 

Plan X ook wel de DE II of blauwe engel genoemd. Het waren lossen motorwagens of twee delige stellen. Het 2 delige dieselstel voor nevenlijnen is door Allan in Rotterdam gebouwd.

Op de Stameldamse baan is het stel van Holland Rail (Digitaal) status: rijvaardig Heeft wel beperkingen in de bogen!

Door ingenieur Den Hollander werd de TEE dienst uitgevonden. Diesel had vanwege de vele bovenleiding spanningen de voorkeur. Samen met de SBB kocht de NS 5 stellen. Eén is er verongelukt.

Het model is van Roco. Met sound (Digitaal) status:Rijvaardig

Tweedelige muizenkop. In de traditionele groene kleuren van de NS

Het materieel staat ook als mat 46 bekend. Met het Lima Benelux stel zal ze een setje vormen. Het Stameldamse stel met binnenverlichting is van Lima (Digitaal)

Het viertje werd door de NS op de drukke lijnen ingezet. Was met mat 46, het tweetje van mat 54 en met BeNelux hondenkoppen van de NS en de SNCB te koppelen.Ons vierdelige stel is door Lima gefabriceerd en is van binnenverlichting voorzien Het bedrijfsnummer is 727. (Digitaal) status: Rijvaardig

Hondenkop 2 van mat 54 was lang de ruggengraat van het NS intercity verkeer. Koppelbaar met BeNeLux stellen Hondekop viertjes , de muizenkop twee en vier. Met binnen verlichting. Het voertuig zal met de BeNeLux gekoppeld gaan rijden

De hondenkop is fraai uitgevoerd van het merk Piko 2e serie (Digitaal) status: rijvaardig

Een Hondenkop tweetje, geel met snor. Op de Rijswijkse beurs lag het stel zonder koppeling en zonder verlichting voor slechts 59 euro. Dus het stel gaat nog de werkplaats Bommeldam bezoeken. (Digitaal) Voor 28 euro zijn er koppelingen antislipbandjes en veertje aangeschaft en hij rijdt!! Met binnen verlichting De twee gele stellen zullen gekoppeld gaan rijden. Status: rijvaardig

Op de beurs in Rijswijk nog een Hondekop twee van Piko aangeschaft. zo kunnen ze neus aan neus rijden. Wonderbaarlijk genoeg zakken de prijzen. De gele hondekop die ik aanschafte 99 euro terwijl de groene en Benelux hondekop voor 129 bij een kraam kakelvers op een gebruiker lagen te wachten 10 dec 2011

(Digitaal) van het merk Piko Voorzien van binnen fraaie verlichting.

Gekoppeld zal ze met het andere gele stel op de baan komen. Status: rijvaardig 

De 1202 is een mooi BeNeLux treinstel. Met wisselende rijrichting verlichting wederom een juweeltje in de Piko Hondekop familie

( Digitaal) Ook deze wagen is voorzien van binnenverlichting Zij zal met haar groene zusje een koppelstel vormen

26-8-2016 koppeling hersteld weer in dienst. Status: rijvaardig

Door de behoefte aan internationaal treinverkeer werd er voor de BeNeLux dienst een tweedelige hondekop variant gebouwd. Deze treinstellen waren tevens geschikt voor de Belgische 3000 volt en Nederlandse 1500 volt bovenleiding spanning. In Luxemburg kwamen ze nooit. Het stel is een omgebouwde Lima met binnenverlichting Ons model is wagen nummer 1206 (Digitaal) rijvaardig

Samen met de Muis mat 46 gaat het een koppelstel vormen

Plan V was aanvankelijk door Werkspoor in een nieuwe, wat frissere kleur geleverd. Het is één van de grootste bestellingen ooit in serie door de NS gedaan. Het plan V stel Tussen de DE2 en mar 46

Het plan V stel in Stameldam heeft binnenverlichting en is van Fleischmann (Digitaal)

27-8-2016 onderdelen voor herstel aangeschaft. het treinstel is op dezelfde dag hersteld. Status: rijvaardig

Het waren de stellen die met de vergeling de nieuwe openbaar vervoer kleur gestalte gaven. Het materieel staat ook als mat 64 bekend Het vierdelige zusje was plan T. Het Stameldamse gele stel heeft binnenverlichting is een Fleischmann model. (Digitaal) De laatste stellen werden in december 2015 bij de NS afgevoerd.

Status rijvaardig

Een derde plan V stel werd 2e hands van Burg Buurt overgenomen voor de Stameldamse treindienst.Het voertuig wacht op Digitalisatie en binnen verlichting waarna het zal worden afgeleverd. De foto is - tijdelijk- van een soortgelijk treinstel van Halfnulveen geleend.

Het treinstel is rijvaardig en het is mogelijk de twee broertjes met het treinstel te koppelen Het merk Fleischmann analoog rijvaardig

Mijn moeder is in 2012 overleden en ik moet zeggen het was een bescheiden vrouw. Er bleef dan ook een bescheiden erfenisje over

Van dat geld heb ik het Sprinter treinstel gekocht, 2e hands. De NS zette dit typte langdurig op de hoekse lijn en de Zoetermeerlijn in. Voorzien van binnenverlichting Natuurlijk met een naam, (van mijn moeder): Truus. Fleischmann (Digitaal) status: rijvaardig op 9-10-2016 wielen en assen vervangen voor betere stroomopname..

 Door een ruil (1 november 2019) van een aantal overtollige rijtuigen kwam er een dummy PlanY (sprinter) van de NS in het Stameldamse wagenpark. Dit Stel is niet gemotoriseerd en niet digitaal, slechts achter de "Truus" rijdend als dummy op de baan te zien. Omdat het eerste stel naar mijn moeder is vernoemd is dit stel naar mijn vader Wim vernoemd. Bij Ali express 4 pantografen gekocht twee voor gebruik twee voor reserve

Voor een gelijkstroom rijder een vreemde wisselstroom eend in de bijt.Maar via marktplaats kon ik een aan de neuzen beschadigde MP overnemen. Volgens het garantiebewijs een Mp uit 1991. Het is een experimentele PTT beschildering. Het merk is Märklin . (Niet Digitaal) wagen nr 3026.anoloog als wisselstroom rijvaardig

December 2015

Op de Houtense beurs voor slechts 60 euro een driedelige koploper van Lima aangeschaft. Er zit in de machine een verbeterde motor die mooi en rustig loopt. (Niet Digitaal) Het is bedrijfsnummer 4004. Er wordt nog naar en extra tussenbak uitgekeken om er een vierwagenstel van te maken.

Status: ANOLOOG rijvaardig

oktober 2015 TREINSTEL 614

Voor het project Duitsland is er een diesel treinstel aangeschaft van de Baureihe 614.

Dit stel kan als "tweetje" rijden of met één of twee tussenrijtuigen tot "drietje" of "viertje" worden verlengd. Het Vierdelige stel kon via de Catwiki veiling voor slechts 60 euro worden aangeschaft. Het stel is van het merk Fleischmann en heeft mooie loopeigenschappen. gedigitaliseerd Status rijvaardig

Op 3 maart 2019 zijn er 50 passagiers in het treinstel aangebracht en van stroomdoorvoerende koppelingen voorzien. De p en sluitverlichting wisselt met de rijrichting wit/rood. Alle vier de bakken zijn van verlichting voorzien

PROJEKT RAILBUS:

In een stoffig hoekje van Stameldam stonden nog 2 complete setjes railbussen te wachten

Railbus: 1 motor en bijwagen van het merk Trix. Die is inmiddels digitaal gemaakt met binnen verlichting en het 2e setje van het Merk Fleischmann gaf meer problemen om de wagen de digitaliseren. Doordat het een oude wagen fabrieksnummer 4400 was bleek de motor bij het digitaliseren kortsluiting te maken. Hier hebben we de oplossing voor gevonden door een nieuwe geïsoleerde schildplaat aan te schaffen (voor de zekerheid ook maar 1 op voorraad genomen . (Digitaal)status Rijvaardig Na plaatsen nieuwe decoder op 15 december 2018 weer rijvaardig gemaakt- (ESU decoder) dignr 55

Dit is de geïsoleerde schildplaat die nodig is om de 4400 te kunnen isoleren en daarna te digitaliseren.

De plaatjes zijn niet eenvoudig te koop de meeste winkels hebben ze niet op voorraad of hebben er nog nooit van gehoord. ze kosten rond de 20 euro en spaart veel slijpen en veel werk en misschien wel opgeblazen decoders

En dan natuurlijk de Trix variant met een motor die vele malen eenvoudiger te digitaliseren is

Dit setje heeft op Rob's proefbaan ongeveel 1000 meter mogen pendelen na digitalisatie en loopt er mooi. Moet wel van dit 2e handsje gezegd worden dat de wiel poetsbeurt en doorsmeren wel een verademing was. Eerst hoesten puffend en zuchtend en daarna mooi snorrend!! Digitaal Status rijvaardig Ook dit stel is door plaatsen van een ESU decoder op 15-12-2018 weer gereactiveerd- Zodat het Railbussen arsenaal uit 2 motorwagens en drie bijwagens bestaat. Dig nr 54

En op 30 oktober 2016 heb ik - freak die ik ben - ook een railbus van Märklin gehaald gewoon omdat deze bijwagen een afwijkend formaat heeft 5 ramen ipv 7.Daar zijn in de werkplaats van Stameldam gelijkstroom assen onder gezet omdat Märklin nu eenmaal de wisselstroom variant heeft en Stameldam op gelijkstroom tuft. Het sleepcontact is er inmiddels ook onderuit,

wie weet waar ze gaan rijden.... misschien op de groene metrolijn??? In nieuwe kleuren schema's??? Of gewoon op een klein module baantje.... MAAR ROND SNORREN ZULLEN ZE!!:

AFGEVOERD

In augustus 2017 via een vriend die met de hobby stopte het volgende voertuig aangeschaft

Best een vreemde wagen met 2 verschillende stroomafnemers op het dak. 1 voor Oostenrijk en Duitsland en 1 voor Zwitserland. Het voertuig is van het merk Roco en is digitaal STATUS rijvaardig Inmiddels heeft hij zijn hobby weer zeer uitbundig opgenomen en is dit motorvoertuig retour gegaan aan Domstadrail.

bottom of page