De Bouwers, Ideeënmakers, Oplossers,
De Bouwers, Ideeënmakers, Oplossers,
Stameldam is een plaatsje dat niet zomaar kon ontstaan.
Nadat er een plaats in Noord Frankrijk was gemaakt in een oud huisje kon de bouw beginnen.
Ook het huisje is op schaal nagebouwd.Achter de schuurdeur werd een extra etage gemaakt voor de stad Stameldam! Het is de enige vloer in het oude huisje dat waterpas is.

JOOP BRON
Veel van het railmateriaal is afkomstig uit een nalatenschap van een gestorven vriend. Joop Bron had een grote modelbaan aan de Claes de Vrieselaan. Een deel van de inwoners van Stameldam zijn uit zijn stad. Ook zijn een deel van de huisjes, bussen, auto's en kleinmateriaal van hem afkomstig.
Naar Joop Bron is het Metrostation Bronplein genoemd dat onder het gelijknamige bovengrondse plein is vernoemd. Joop was tussen 1940 en 1945 verzetsstrijder zodat er in Stameldam ook een verzetsstrijder vernoemd is.

Joop Bron
DIRK VAN DER BURG
Dan de man met het timmermansoog. "Meester" internationaal keurmeester op modelscheepsbouw gebied. Kortom een man die detail op het het netvlies heeft.(zie foto boven) Wat hij zag maakte hij. Hij was dan ook de geestelijke vader van het gebruikte module systeem. Ook had hij met kunst en vliegwerk het programma van wensen weten in te passen. Het zou een trambaantje worden, er kwam een treinbaan bij. Een schaduwstation is ook wel leuk. Kan er ook overgelopen worden om niet alleen maar rondjes te rijden? Ja ook dat kon. Een metro?We zijn nu toch in verdiepingen aan het werken.
Kortom Dirk van der Burg. En alsof hij nog niet genoeg rails had gezien....dagelijks was hij op de Rotterdamse metro als bestuurder aan het werk

Dirk van der Burg
Op zondag 23 mei 2010 is Ons maatje, mijn leermeester en vriend, Robs vader en vriend gestorven. Dirk was DE projectontwikkelaar van Stameldam.
Dirk, geboren 3 juli 1948, mocht niet oud worden. Na een ziekbed van enige weken moest hij de strijd tegen de ziekte die hem heeft geveld opgeven. In hem verliezen wij een inspirator voor het modelstadje Stameldamen iemand waar we bovenal van hebben gehouden.
Dank je wel dat je zoveel voor ons kon en wilde betekenen
Dirk van der Burg 3 juli 1948 - 23 mei 2010

Naar Dirk zal een Metrostation aan de Rodelijn worden vernoemd.
Het Dirk van der Burgplein. Net als het bovengronds gelegen plein.
ROBERT VAN DER BURG
Maar ja, een gecompliceerde baan waarbij veel wensen en natuurlijk altijd te weinig plaats is. Dat vraagt om oplossingen. Techneut en eveneens een precisie man Rob van der Burg wist een baanplan te presenteren waarop geschoten mocht worden. Er werden een aantal aanpassingen op gemaakt die wonder boven wonder ook nog inpasbaar bleken te zijn zonder dat de stad en buitenwijken noch het platteland overspoeld worden door sporen. Deze technische man is tevens verantwoordelijk voor een groot deel van aanpassingen op het materieel om er een RET look aan te geven en heeft niet alleen een aantal modellen verbouwd maar ook geheel naar groot voorbeeld gebouwd. Tevens doet hij de computerisering en signalisatie van de baan. Die signalisatie is hem niet vreemd. In het grote spoorbedrijf is hij voor een deel medeverantwoordelijk bij de aanleg van de grote seinen/beveiliging voor Pro Rail, bij de aannemer Bam.

Robert van der burg
MARGA VAN DER BURG-WOLF
Ook aan de achtergrond werd gewerkt. Een blauwe lucht met schapenwolkjes, een schitterende bergwand met reliëf, boompjes en nog uit te werken ideeën. Marga van der Burg. Met oog voor kleine detail in de scenery van de baan.

Marga Wolf - van der Burg
Even voostellen
AD LAUFFER
In 2018 kwam er een nieuwe bouwer bij.
Ad Lauffer. Als jaren een trein fanaat en minstens tram liefhebber!
Altijd analoog rijder geweest. Riet contacten en een grote baan. Door omstandigheden even tram en trein loos geweest, als we zijn mooi gevulde vitrine kast even niet meerekenen. Maar nu door het digitaal rijden weer ernstig besmet met het model tram virus.
En heeft sinds eind 2018 weer een tram modelbaan

HANS "DAVE" VOS
En natuurlijk moest er ook een onhandige met twee linkerhanden waaraan tien duimen zitten zijn. Dat ben ik.

Hans Vos
Gelukkig had ik de ruimte, materiaal en ben ik de inkoper rollende stock. Goed gecoacht blijk ik in staat een Rotterdamse tram, de vierasser te bouwen. Ook doe ik de kleinere scenery klusjes die meer in handbereik liggen. Voorzichtig heb ik het stadhuis van Stameldam afgebouwd. Ik kreeg ook de eer de eerste spijker te slaan Mijn naam is Dave Vos, burgemeester van Stameldam en directeur van de gezamenlijke Stameldamse openbaar voervoersbederijven.

PUFFELEN & PUFFELS
Natuurlijk zijn we niets als we geen uitvoerders ter plaatse op de baan zouden hebben.
Ik stel U voor aan de heren van Puffelen en Puffels. Want hoe krijg je dat spoor goed?

PIAS XIII VON STAEMELDAMM
En natuurlijk werd ook het inzegenen geregeld door de plaatselijke Stameldamse Bisschop Pias XIII von Staemeldamm.

