top of page

Burg. Buurt is een Rotterdamse Trammodulebaan.

Deel 1 2010 -2012

Na eerdere pogingen om kleine modeltrambanen te maken, is in 2009 besloten tot het bouwen van een trammodulebaan. De baan zou met de zelfde digitale installatie worden uitgevoerd als de Stameldam modelbaan. Wel zou deze modelbaan in module vorm komen, om het mee te nemen en deel te nemen aan beurzen en opendagen.

overzicht foto modelbaan Burg buurt in wording, mei 2011.

De naam van de modelbaan is ontstaan van uit de straatnamen die op de baan gegeven zijn. Alle straten zullen met Burg..... beginen. (Burg staat voor Burgemeester..). De straat namen zijn, zoals Burg. Dirkdwarsstraat, Burg. Reinardweg, Burg. Rombertusweg enz

De trambaan wordt gebouwd naar Rotterdamse idee. Ook zullen hier voornamelijk Rotterdamse trams, bussen en metro’s rijden. De voertuigen zijn eigen bouw of verbouwingen van bestaande modellen. De huizen zijn van verschillende bedrijven, zoals DPM en Artitec. Het tijdperk is rond 2010 waardoor de ZGT 700 en 800 series en de Citadis de ruggengraat gaan vormen voor de hoofdlijn. Op de zijtak van de hoofdlijn kunnen verschillende typen museummateriaal rijden.

Natuurlijk is hier het Bedrijf Burg Bouw gevestigd Stameldamse Straatweg 16 te Burg, waar ook veel Stameldams en Datra materieel in onderhoud is.

Maart 2011;

Inmiddels zijn de sporen van de tram geheel gereed voor digitaal rijden. Onder de baan is het bedrading zeer overzichtelijk en professioneel weggewerkt. Dit is bij veel modelbanen vaak een ondergeschoven kindje, waardoor er later veel ergernissen voorkomen.

Door de keuze van de juiste bedragdingskleuren en het strak door voeren daarvan, kan je veel sneller een storing kan opsporen. Niets zo erg als in een bos spaghetti te moeten zoeken.

Deel van de opzet met driesporige tramhalte

Hier de oostkant van de baan met het Burgstation in aanbouw

Onderkant van de modelbaan, alle bedrading is in de bedradingskoker weg gewerkt.

De modelbaan is in de maand Maart 2011 hard gewerkt aan de digitale bezetspoormelders (terugmelders) en een kast waar alle transformatoren, digitale interface, digitale centrales, laptop en onderhoudsmaterialen in zijn ondergebracht.

De terugmelders zijn onder de modelbaan gemonteerd. Dit om de aantal draden van en naar de bedieningsunit tot het minimale te reduceren. Voor de stroom voorziening van zowel de rijspanning als de spanning voor wissel aansturing is uitgevoerd door middel van telefoonstekkers. Het grootste voordeel van de stekkerverbindingen zijn: dat de baan makkelijk aan te sluiten, uit te breiden en/of aan te passen is. Van en naar de kast (bedieningskast) lopen maar twee kabels. Een kabel voor de verlichting van huizen en straatlantaarns komt nog in een latere uitbreiding.

In april is de baan grondig digitaal getest zowel met de bedingingsmuis als via de computer. Om later ongenoegen van de trambaan te voorkomen wordt nu alle mogelijkheden getest en aangepast. Hieronder ziet u een afbeelding van de trambaan zoals die uitziet in rocomotion. Zo zijn er twee keer drie schaduw sporen voor het opstellen van trams. Het linker deel heeft op de doorgaande lijnen drie stops, genoeg ruimte voor 6 trams.

Verder heeft het kopspoor aan de linkerkant ruimte voor 2 trams voor de pendeldienst naar spoor A. Op het rechte deel (schaduw A) wordt het spoor gebruikt voor opstellen van een tram of als een extra pendeltram die over de hele baan rijdt.

rocomotion schema van de trambaan

De gemeente Burg Buurt heeft te kennen gegeven dat men milieu vriendelijk en modern openbaar vervoer wil hebben in de wijk. Hierop heeft het openbaar vervoer maatschappij gereageerd. Voor de buurt zijn twee citadis trams aangeschaft waarvan één overgenomen is van de Kreekse Tram Dienst. (KTD)

Ook bij de bussen wordt de eisen gesteld, zo rijd er naast de citaro bus een RET hybride geledenbus de 401.

In Burg buurt zijn de eerste haltes van de tram voorzien van bestrating, hierbij is gekozen voor oude kinderkopjes die veel voorkwamen in Rotterdam. Trots presenteerde de gemeentepolitie van Stameldam van de 8e afdeling een deel van hun politievoertuigen op het net aangelegde

kinderkopjes bij tramhalte Station Burgh.

Ook werden de Datra shunters op de baan in Burg Buurt getest hiervoor moesten perrons worden bijgeslepen om aanhet vrije ruimteprofiel te voldoen.

Hier de 5 met op de achtergrond een Citadis

Mei 2011

De maand Mei 2011 is er begin gemaakt de rechter module te voorzien van een achterplaat en de tunnel waarin de tram weg duikt. De tunnel ervan zal worden weggewerkt in een dijk. Op de modelbaan komt het Faller carsysteem te rijden. Er komen drie Mercedes stadsbussen, die een lijndienst onderhouden. De buslijn zal gedeeltelijk over de dijk rijden. 

Naast de de drie stadbussen van carsysteem, zijn er ook een toerbus en een vrachtwagen aangeschaft. De vrachtwagen wordt tot museumbus omgebouwd. Voor het carsysteem komt er ook een schaduwstation, waar de bussen ongezien kunnen wachten. Het schaduw station zal op de linkermodule in een huizen blok worden gebouwd.         

In de maand mei is naast de ruwbouw van de tunnel, werk gemaakt van de bestrating. In de straat bij tramhalte Burgdijk is het gekozen voor klinkers in visgraatverband en ook een trottoir van klinkers. De trottoirs zijn met brede randen afgescheiden van de weg. Deze weg zal als 30 kilometer zone worden ingericht. Het schilderen van de wegen en stoepen wordt uitgevoerd als de hele modelbaan bestraat is.

Foto hiernaast is het zelfde locatie als hierboven. De drie driesporige tramhalte van Burgbuurt is opgebouwd met halteplatforms van gips in een houten omlijsting. De stenen van de halte zijn met een mes uitgekrast. Het ballast is vast gelijmd met water verdunde houtlijm met een klein beetje schoonmaak azijn.

Op de dijk komen meerdere huizen waaronder een rijtje met Artitec arbeiders/dijk huisjes.


Ter nagedachtenis is de werf op de modelbaan genoemd naar mijn vader: Dirk Wouter werf. De werf is in de gouden eeuw gebouwd voor het bouwen van kleine schepen. Nu wordt de werf gebruikt om onderhoud aan kleine schepen te plegen. Op de werf komt een Botter te staan. Hout en materialen werden tussen 1898 tot 1961door smalspoor van de RTM aangevoerd. Er zal ook een achtergebleven RTM gesloten goederenwagon staan in een hoek.

Hiernaast een overzichtsfoto van de rechter module. Op de foto kan je goed zien dat er vorderingen zijn gemaakt, maar dat er ook nog genoeg te bouwen is. De dijk achterin kan afgebouwd worden als de achtergrond geschilderd is. De Stameldamse straatweg (weg aan de voorzijde) wordt nog glad geschuurd en in de verf gezet.

Juni / Juli 2011

In de maand juni en juli is er een begin gemaakt met het aankleden van de modelbaan. De werf Dirk Wouter is nu voorzien van bastrating in de vorm van kinderkopjes en er groeit gras. De werf is afgeschermd met een gietijzeren hekwerk en de poort bestaat uit twee stenen pilaren.

In de rechter hoek staat een afgedankte gesloten goederenwagon van de voormalige RTM tramlijn. Deze wordt dankbaar gebruikt voor het opslaan van materialen van de werfeigenaar.

De nu nog witte straat en stoep worden nog geschilderd. Dit plaatje geeft de drukte aan op de werf. Met de tijd zullen hier ook kraampjes komen met modelboten en toebehoren. Het pand rechts is van de scheepswerfeigenaar en wordt gebruikt als kantoor en woning.

Deze maand zijn 5 bouwdozen van Japanse trams aangekomen. Twee van de zijn trams met de deuren op straat niveau, deze worden in de RET kleuren groen/rood/wit/groen van de 1600 serie geschilderd.

Nieuwe trams zullen er nog niet rijden, maar wel is er begin gemaakt aan het opbouwen van de vooroorlogse historische vierasser tram (serie 401-570). De tram komt te rijden op de korte lijn 10 en heeft zijn eindpunt onder treinstation Burgh. Ook zal bij deze serie tram een bijpassende aanhanger gebouwd worden.

Momenteel staan in de kleine werkplaats aan de Stameldamsestraatweg de trams ZGT 717, twee vierassers (401-570 serie) en twee japanse trams (nieuw serie 581 en 582). In de grote werkplaats er naast staan meer voertuigen.

November / December 2011

Er zijn weer zichtbare vorderingen op de modelbaan Burg Buurt. Het rechterdeel van de 2 banen zal als eerste worden afgebouwd.

Bij het eindpunt van de tram in Burg Buurt zijn de perrons geschilderd. Tussen de perrons en de eerste spoorrails zijn er kinderkopjes gelegd. Ook is er een oversteekpad tussen de museumtramhalte en de regulierentramhalte gekomen. Voor de veiligheid is er een houten hek geplaatst op de museumtramhalte. Zo is de veiligheid van de uitstappende reiziger gewaarborgd en loopt hij/zij niet het risico onder een tram te komen die op het spoor ernaast halteerd.

Een groot deel van de Stameldamsestraatweg is nieuw geasfalteerd en heeft nu weg belijning.

Hier een paar foto's van de nieuw geasfalteerde straat. Op de achtergrond (wit) het hotel en restaurant "de Kapitein". Daarnaast het kantoor/woonhuis van de werfeigenaar.

Foto onder: Deze straat leidt naar een brug die als verbindingsstuk naar het linker deel van de modelbaan dient. Aan de linkerkant van de foto zie je een huis dat op de rand van de modelbaan staat. Dit huis wordt volledig ingericht.

Foto onder: Een overzicht van de meubels die in dit pand gaan komen.

Het Huis wordt gezien de antieke meubelen door een oud echtpaar bewoond. op de beganegrond komt een gereedschapswinkel.

In de werkplaats is het nieuws dat de eerste tram van de 2 Japanese trams klaar is voor testritten.

Dit Bouwpakket is van MODEMO (HO) en is in eigen beheer gemotoriseerd met een halling motor (type E1). In de tram zijn, van eigen ontwerp, cabines ingebouwd waardoor een zittende bestuurder plaats kan nemen. Verder is het model voorzien van binnenverlichting, front- en sluitlichten. Daar de modelbaan digitaal is, is dit model uiteraard ook digitaal gemaakt.

581 is in de kleuren schema van de 1600 tramserie. de 582 volgt nog. De trams gaan in de reguliere dienst rijden . Ook zijn deze wagens geschikt voor de versterking dienst met het eindpunt treinstation Burgh.

Japanese tram 581 tijdens proefritten in Burg Buurt op Stameldamsestraatweg.

Van wege de toenemende bevolking is de politie van Stameldam district 8 (Burg Buurt) met aantal politieauto's en motoren uitgebreid. Gezien de uitbreiding van het wagenpark kan het hoofd worden geboden aan raddraaiers en ander Jan Hagel. Of de inzet van deze nieuwe voertuigen nodig zal zijn zal de toekomst leren.

Politie district 8: Motor met zijspan, VW kever (ME), VW T4, VW T3, VW kever, DAF, C10 en twee motoren

Nog een foto van een aantal voertuigen van de Burg Buurt hulpdiensten

Een overzicht foto van het in aanbouw zijnde rechter deel van de trammodelbaan.

Januari / Februari / Maart 2012

De werkzaamheden aan Burg Buurt gaan gestaag verder. Het meeste werk dat nu wordt uitgevoerd behoord tot het inbouwen van het interieur in de vier gebouwen. Het zijn de gebouwen die naast de werf staan. De indelingen zijn als volgt:. Woning 1 heeft een kantoor beneden en een huiskamer boven. Huizen 2 & 3 is ingericht als hotel restaurant. Onder een restaurant en een lobby. Boven drie slaapkamers waarvan twee met interieur. Woning 4 is beneden ingericht als kapperszaak en boven met twee kamers.

Kantoor

kaperszaak

overzicht

Naast het bouwen van de interieurs van de gebouwen, is er ook gewerkt aan de achtergrond van de modelbaan. Het schilderen van de achtergrond is uitbesteed aan de schilderafdeling.

De straten hebben een verfbeurt gekregen en is er een plateau (dijk) gebouwd waar de tram uit het zicht verdwijnt.

De grootste klus in de maand Maart was het aanbrengen van de bovenleiding. De bovenleiding kan functioneel gebruikt worden maar wordt slecht voor de sier gebruikt..

Hieronder een aantal foto's van de voortgang.

Dwarsstraat met uitzicht op de Burghdijk met zijn molens en de vuurtoren in Hoek van Stamel

De werf aan de Stameldamsestraatweg

Burghdijk met paardetram

Historische tram bbij de halte Burgbuurt

Koeien en op de achtergrond een dorpje

Citadis tram op halte Burghbuurt

Nijntje op bezoek in burgbuurt

Mei - Juli 2012

De voorbereidingen van de details voor het model heeft de laatste tijd veel tijd in beslag genomen. Voor de bloemenstal zijn er veel bloemen en planten gemaakt uit de Busch bouwsetjes.

De bloemenstal zelf heeft een dak gekregen en is de interieur ingebouwd samen met verlichting.

Ook de metalen loods op de werf heeft na jaren een dak.

Om deze heugelijke feiten te vieren is bij de plaatselijke snackbar een optreden van de Botulisme Coverband. Met een eigen podium brengt deze coverband het publiek in extase.

Met genoeg banken en tafels om aan te zitten hebben ze aan publiek niet te klagen.

Het hotel / restaurant verder op in de staat kon natuurlijk niet achter blijven en heeft ook het terras gezellig buiten gezet. Hier kan je de lekkerste gerechten bestellen en staat de koffie altijd klaar. (De koffie is vers.....geweest)

De bestrating op de Burghdijk is verder afgewerkt en is de rails van de toeristische paardentram herlegd.

Op de werfterrein zijn de voorbereidingen van de modelbouwshow in volle gang. De eerste modelboten hebben al een tafel gevonden en liggen er al een paar bootjes in het water voor de werf.

De mei dagen waren drukke dagen in Burgbuurt, vooral de grote optocht van oude legervoertuigen was een spektakel.

Stameldam was in de hoogste staat van paraatheid.. Hierdoor zijn er diverse militaire transporten geweest door Burgbuurt, gelukkig heeft het niet tot schermutselingen geleid.

Hieronder een foto van één van de transporten met een gehuurde sik van de NS.

Per transpoort werden 2 of 3 wagons met lading vervoerd over de tramrails van de Stameldamsestraatweg naar het plaatsje Datra.

December 2012


Eindelijk had ik tijd om rustig een update te schrijven over de verandering in Burg Buurt.

De gemeente Stameldam (en deelgemeente Burg buurt) heeft ondanks de bezuiniging toch geld kunnen vrijmaken voor elf lantarenpalen. Deze zijn geplaatst langs de Stameldamsestraatweg en op de Dwarsweg. Drie kleine lantarenpalen zijn op de tramhalte geplaatst. Door de goede verlichting zijn er meer bezoekers van de modelbouwshow. Ook maken er meer mensen gebruik van het openbaar vervoer. Goede verlichting laat immers het gevoel van veiligheid toenemen.

De Botulisme Coverband speel door, ook wanneer de avond valt. De straatverlichting geeft, samen met de podiumverlichting, meer dan voldoende sfeerlicht.

Op de werf wordt het drukker. Naast de scheepsmodellen (rechts) komt links een modelvliegtuigclub met haar modellen. De modelautoclub (achter) met de conrad kratten hebben naast hun eigen modellen ook nog modelauto's te koop.

De bloemist zet zijn bloemen en planten buiten. genoeg keuze!.

Nog een foto van Burg Buurt bij nacht

Om het rij-plezier te vergroten is op het linker modulestuk het opstelterrein vergroot. Er zijn twee sporen bijgekomen dat ruimte biedt voor drie tramwagens.

Op de foto's zie je de twee opstelsporen (twee binnenste sporen) van de linker modullebaan. Om de ruimte maken voor deze opstelsporen moest er eerst een stuk los gezaagd worden en vervolgens de grondplaat op de juiste nivo gebracht worden. De twee Bachmann wissels zijn ingekort om aan te kunnen sluiten op de bestaanden wissels.

Boven de opstelsporen (schaduw sporen) komt een plank waar ruimte is voor de bus (faller carsysteem) en diverse gebouwen.

Het grote voordeel van het module bouwen is, dat het makkelijk te werken is met een kleinere stuk van een modelbaan. Voor het verbouwen is de modulen een halve slag gedraaid en liggen de opstelsporen nu even aan de voorkant. Ook kon ik makkelijk aan de bedrading te weken door de module stukken op de kant te zetten.

Burg buurt kent nu, door de aanpassing van het sporenplan, de mogelijkheid om zes tramvoertuigen op te stellen in het schaduwopstel gebied!!

bottom of page