Stameldam - Een Ho modelspoorbaan
Stameldamse Nieuwe binnenweg is een Rotterdamse Trammodulebaan.
 
2016 - heden

De reden
Na bezoeken van het evenement volgende halte in het Arnhemse openluchtmuseum in 2015, kwamen we tot de conclusie. Er zijn trammodel banen die Amsterdam uitbeelden, een aantal die Den Haag uitbeelden, een aantal andere streektram, veel Duitse modelbanen. MAAR GEEN ROTTERDAMSE TRAM BAAN!!!!!!

Dir moest anders dus werd er besloten om een Rotterdamse thema trambaan te bouwe. Maar wat gaan we uitbeelden, welk deel van Rotterdam wordt het.
Gezien het in een korte tijd gebouwd moest worden, moest het een interessante maar eenvoudige modelbaant worden. We hadden 5 maanden om het af te krijgen voor de volgende editie van "volgende halte" in 2016.

Door onze collectie aan trams van de eerste stoomtram (Rotterdam-Schiedam) tot de huidige type Citadis tram hebben we gekeken welke straten waar het materiaal doorheen heeft gereden. Ook moest het herkenbare factoren hebben. Uiteindelijk kwam de Nieuwe binnenweg tot conclusie. Deze straat is bekend in Rotterdam ( langste winkelstraat 1800 meter) en heeft alle vormen van trams gehad. De stoomtram, de paardentram en de elektrische trams hebben er door heen gereden. Deze straat wordt nog steeds door een tramlijn bediend. Op de kruising Schonerbergerweg met de Nieuwe Binnenweg was de RET remise Delfshaven gevestigd


In 1880 is aan de Nieuwe binnenweg een tram remise gebouwd, eerst voor stoomtram diensten. In 1892 zijn er paardenstallen bij gekomen voor de paardentram. De stoomtram reed tot aan deze remise en reed niet meer verder naar Rotterdam. In 1905 werd de remise omgebouwd voor de elektrische tram en heeft hier de stoomtram in 1906 vervangen. Het deel die we na gebouwd hebben in model is de laatste aanbouw. Gebouwd en 1917 in gebruik genomen uitgang/bijwagen  remise heeft tot 1967 voor rijziger exploitatie dienst gedaan. Daarna nog tot 1984 gefunctioneerd als stalling van allerlei materiaal. Een groot deel is daarna gesloopt waar alleen de laatste uitbreiding er nog stond. Het gebouw bestaat nu nog steeds meer is niet meer met het tramnet verbonden.
tussen 1986 en 2010 hebben hier nog de TS en TMR onderdak gehad.

Met zo'n geschiedenis op tram gebied moest de keuze wel op de Nieuwe Binnenweg vallen
Een aardige bijkomstigheid is dat Hans Vos (wijkagent) hier in de buurt 35 jaar actief was en kan dus veel verhalen over deze volkswijk vertellen. 

Ontwerp
De baan moest in 5 maanden gebouwd worden, maar op niets werd bespaard.
Om een interessante afwisseling te krijgen in rollend materiaal op een kleine modelbaan zijn er twee dubbele ovalen ontworpen die aan de voorkant een samenloop hebben. Op deze baan is het mogelijk om 10 trams over twee lijnen en twee richtingen te verdelen. De tramremise was eerst ontworpen als een doorrij remise. Maar na test bleek dit de tramdienst te veel verstoren waardoor dit nu een heen en weer pendel kent in de remise. om een x tijd komt een tram zijn gezicht te laten zien voor de buiten de remise staande tram fanaten.

Het is geen Rotterdamse modelbaan als er geen metro rijdt. In Rotterdam hoort de metro natuurlijk ook tot het openbaar vervoer. De Nieuwe Binnenweg heeft op de kop van deze straat metro Station Eendrachtsplein. Wij kozen voor een fictief station Nieuwe Binnenweg voor onze "Gele Metrolijn", zodat ook onze metro's kunnen rijden. De modelbaan is in module vorm gebouwd zodat er altijd nieuwe stukken er aangebouwd kunnen worden.
Volgende Halte 2016
De modelbaan was op tijd klaar, maar om op de modelbeurs te staan is er in januari de aanvraag uitgestuurd om te mogen staan. Hierbij moesten we foto's leveren, echter was er op dat moment nog geen plankje hout gezaagd. Binnen een week stond de ombouw in elkaar en werden de gevels door middelen van alles wat een gevel overeind kon houden foto's gemaakt voor de aanvraag. Deze bluf heeft gewerkt waardoor nu snelheid was geboden om alles op tijd af te bouwen. Al het  material was aanwezig dus dat was het probleem niet. Na thuis komen van werk werd 4 uur lang aan de modelbaan gewerkt en op de vrije dagen zelfs 12 uur. De meeste huizen zijn schracts bild, Alleen de gevels zijn gebruikt en zijn de daken en zijmuren zelfbouw. De remise is zelf ontworpen en een look.a.like van de remise Delfshaven, Wel is er gebruikt gemaakt van de modulaire muurplaten van firma Auehagen.


Een week voor het evenement was de modelbaan klaar. Op het evenement heeft de modelbaan zijn vuurdoop gehad en heeft goed gefunctioneerd. Ook de reacties van het publiek was zeer goed. Er waren zelfs mensen die in de straat gewerkt en/of gewoond hebben die diverse punten herkende. Dus een zeer geslaagd project.

Beurzen

Na het evenement volgende halte smaakte het naar meer om met deze modelbaan op pad te gaan. We hebben twee keer op "volgende halte" in het openluchtmuseum gestaan (in 2016 en 2017).
In de RoMeO remise (Kootsekade) waar al het RET museum tram materiaal staat hebben we paar keer gestaan.
De beurs in Zeelandhallen (in Goes) en eurospoor (Utrecht) waren zeer leuk en hebben we veel met mensen over onze modelbaan mogen praten. In 2018 stonden we in Dordrecht ivm Dort in stoom, dit waren lange dagen maar veel gedesinteresseerd en aantal mensen die de gebouwen herkenden.











Wordt vervolgd
Website Builder
mogelijk gemaakt
door Vistaprint