Stameldam - Een Ho modelspoorbaan
Leidscherijn Tramweg Maatschappij
Trammodelbaan.
---------------------------------------------------
klein beetje Rotterdamse dag
-------------------------------------
Roerstaafjes
Beetje huisvlijt is nooit weg. Goedkoop kan je met wat fantasie altijd met soms gratis meterialen iets leuks maken.
Ad van de LTM had nog wat roerstaafjes over en wilde op zijn langste perron een paar abris bouwen zie op de foto´s het resultaat:



 



















de groene kleur was niet goed genoeg beton grijs werd het wel

En.... het resultaat mag er zijn!

---------------------------------------------------------------------------------------
Projekt hoofdpjjn


Deze tram heeft nu binnen verlichting.... maaaaar de geleding klopt niet meer kijk maar naar de streepjes. Dus weer puzzelen en ombouwen

--------------------------------------------------------------

2018 - heden

Het tram virus
Na het meegaan naar Frankrijk om mee te helpen aan de Modelbaan Stameldam had het tram virus weer de kop opgestoken bij Ad. Een goede kennis en oud sneltram bestuurder in Utrecht/Nieuwegein. Hij had zijn hele leven modeltreinen gehad, toen Halling begon was hij één van de eerste die tram materiaal van kocht. Zijn treinmodelbaan werd verbouwd voor tramdiensten. Allemaal in analoog bedrijf met reedcontacten met relais als beveiliging. De eerste Burg tram productie hebben hier de rijtesten gehad. Na een verhuizing is de hobby jaren stil komen te leggen. MAAR het tram virus bleef.. Na een vakantie bezoek in Frankrijk bij de modelbaan "Stameldam" kwamen de plannen. Binnen twee maanden reed de eerste tram weer in huize Lauffer.

Wil niet meer onder de modelbaan kruipen
De grootste reden was om niet meer een modelbaan te bouwen was dat hij bij zijn analoge modelbaan veel onder de modelbaan aanwezig was. Bij veranderingen van de baan of aanpassing van de beveiliging zat er toen niets anders op om onder de baan te kruipen. Gezien de respectabele leeftijd geen makkelijke klus meer.

Bij de bouw van de nieuwe modelbaan zijn we digitaal gegaan. Grootste voordeel is dat je tot een minimaal onder de modelbaan moet zijn. Voor aanpassingen van het lijnenspel kan er via op een gemakkelijke stoel voor een computer de tramlijn aangepast worden en gestopt worden op elke gewenste plek.


Iets meer trams dan gedacht
De modelbaan is in eerste plaats een trambaan maar, zij het bescheiden kan ook ook de trein een route rijden.. Er is een selectie gemaakt wat tot aanmerking kwam voor digitalisering. Rollend materieel: Vallei treinen, Sneltrams, grote stadstrams en de kleinere oudere stadstrams moeten hun weg zien te vinden op de modelbaan. Er wordt niet gekeken uit welke plaats de tram komt als de kleur en model aanspreek komt het op de modelbaan. Wel hebben de Nederlandse tram modellen de voorkeur.


De keuze aan tram materiaal is in de afgelopen jaren gegroeid. Nieuwe aanwinsten konden niet uitblijven. Al snel was de huidige baan te klein voor het aanwezige materieel. Een zestal Haagse trams werden aangekocht maar ook 3D print modellen uit Rotterdam en Amsterdam werden gekocht en gebouwd. De huidige baan kon de wens om zoveel verschillende materiaal om zijn beurt te laten rijden niet aan. Zo ontstond er in 2019 een opstel terrein met 11 later 13 sporen.


De modelbaan na uitbreiding












wordt vervolgd
Website Builder
mogelijk gemaakt
door Vistaprint