Stameldam - Een Ho modelspoorbaan

Trams
 
De oudste lijn wagen met vaste bijwagen van de Stameldamse tramdienst is de in Datra livrei gestoken LoWa combinatie.
Hier, op de foto, mocht de combinatie te gast zijn op de paarse lijn van de ondergondse te Stameldam.
Wisselende rijverlichting (rood/geel) in Mw en Bw (leds) binnen verlichting (Digitaal)
Het merk is (Veb Prevo)
 
 Trams serie 300
 
Voor het vervoer op de hoofdlijnen van het Stameldamse tramnet zijn de meeste tramwagens afkomstig van de firma DueWag.
De 302 is een dubbel gelede wagen. Eén van de West Europese klassieke trams.
Hier is gekozen voor het RET oker geel. De wagen maakt reclame voor Histor verven.
Het model is van Roco.(Digitaal)
 
Trams met totaal reclame serie 400
 
De 401 is één van de wagens die voorzien is van totaal reclame.  De wagen is met een
tabaksreclame van Javaanse Jongens beplakt. Iets wat nu door allerlei commissies ten strengste verboden zou worden.
Het model is van Lima fabrikaat. (Niet Digitaal)
 
 
 
De 402 is eveneens voorzien van totaal reclame. In dit geval betreft het de huidige ING die toen nog als Postbank door het leven ging. Wordt van reclame ontdaan en in RET geel geschilderd
Het model is van Lima. (Niet Digitaal)  
 
 
Gewone trams serie 400
 
Ook de 403 is een DueWag product. Iets ouder dan de 300 serie. De 400 serie zijn twee richting wagens die dus bij storingen of opbrekingen het tram verkeer gaande kunnen houden. Ze zijn voornamelijk op lijn 9 te vinden dussen de Stad en het Muffe Werk.
Het is een serie van vier wagens. De dakrand draagt reclame voor de Botulisme Coverband. Het model is van Lima.  Digitaal
 
 
De 404 heeft andere reclame op de dakbalk dan haar zusje de 403.
Verder zijn de specificaties gelijk aan de 403. De kleur stelling is RET inclusief het zwarte RET logo. De serie is enkel geleed.
De dakrand maakt reclame voor DaPluCards.
Het model is van Lima. (Niet Digitaal)

 
 
 Trams serie 600
 
De 601 is een mooie DueWag wagen. Met sierstripen is het de GTI onder de DueWag familie. Rotterdam bezat er 35 stuks van. Twee stuks zijn uitgebrand en later tot trams van de serie 800 herbouwd  Een deel werd met tussen bakken uit de 300 serie tot de serie 1600 verlengd.
Het model is van Roco. (Digitaal)
 
 
Trams serie 650 Wenen
 
Om het toegenomen vervoer op te kunnen vangen werden er uit Wenen tweedehands trams in de serie 650 overgenomen Ex Wenen serie 4700. Ze waren zo goed onderhouden dat er op het achterbalkon een keurig stoffer en blik stond. De E1 trams zijn in Oostenrijk onder licentie van DueWag gebouwd.
Het model de 651 is van WTM.(Niet Digitaal)
 
 
 
Op de Houtense beurs van 12 december 2009 kon ik voor slechts 10 euro een tweede Weense wagen aanschaffen. De
653 heeft nog geen pantograaf en moet ook nog gemotoriseerd worden. Natuurlijk zal ook  dit keer weer in de hoofdwerkplaats van de Dommeldamse tram de ombouw en inbouw van de decoder plaatsvinden.Het model is vanWTM (Digitaal)
 
 
 Trams serie 1300
 
De 1301 Is de verkorte versie van de dubbelgelede 300 serie. Door de nieuwere serie 600 van de tussen bak van de serie 300 te voorzien ontstond de serie 1300.Nog steeds is de serie 1300 onmisbaar voor de vervoersstroom in Stameldam. De serie wordt als spits versterking ingezet.
Het model is van Roco.(Digitaal) status rijvaardig
 
 
 
De 1303 is gelijk aan de 1301. Wordt ook voornamelijk in de spits diensten ingezet.
Alle trams op deze pagina met uitzondering de trams die totaal reclame hebben, en de rode uit wenen afkomstige 600, zijn in de Dommeldamse werkplaats, onder leiding van Rob van der Burg, aan de Stameldamse eisen pakket aangepast, verbouwd en van de huidige laklaag voorzien.Het model is van Roco.( Digitaal) status rijvaardig
 
 
Op 31 december 2010 wist de Stameldamse tram directie de koop rond te krijgen en kon de 1305 uit Gouda worden opgehaald.
De wagen zal waarschijnlijk, qua kleurstelling een buitenbeentje blijven. Dit omdat ze uitzonderlijk goed in de lak zit en bovendien de kleuren Groen en Creme van de DaTra DTM tram maatschappij heeft. Ook zal de pantograaf voorlopig voor bijven. Het merk is Roco (niet Digitaal)
 
 
Als lestram is de tweedehands 1306 aangeschaft. In navolging van de 1305 zal ook dit voertuig creme groen blijven van wege de ombouwdrukte van de shunter diesels van Datra. Voorlopig is de capaciteit van de werkplaats vol Merk  Roco                                                            (niet digitaal)
 
Trams serie 1600
 
 
De serie 1600 is ontstaan uit de a en b bak van een 600 en een c bak is eerst in een uit een a en b bak bestaande 200 werd gemonteerd. Hierdoor ontstond een tweede deel van de serie 300. Aangezien die c bak nieuwer was dan de oudere wagens uit de 300 serie werden deze c bakken in de 600 geplaatst. De 1602 heeft dak reclame en is Groen Wit met rode band geschilderd. Het model is van Roco.(Digitaal)
 
 
De 1603 heeft net als zusje 1602 een dakreclame van Miele wasmachines. De pantograaf is één benig. Dit is gewoon uit gierigheid overwegingen gedaan. De twee benige variant was veel duurder. Wordt ooit nog aangepast. Eerst alles rijdend hebben had prioriteit. De C bak is voor Ret normen te lang maar dat is een compromis. Het model is van Roco. (Digitaal)
 
 
 
Nog geen dakrand reclame, de lijn film en nummer film kast er nog niet op, zelfs het wagen nummer er nog niet op, maar het is de 1604. Binnenkort een recentere foto. De tram is in het afleveringsschema van de 600 serie geschilderd. De sierstrips zijn niet op de C bak terug te vinden omdat die nooit op die van de 300 afkomstige bakken gezeten heeft. Het model is van Roco. (Digitaal) status: Rijvaardig
 
Zes bakken zijn van div Tram maatschappijen  overgenomen  Eén van  de C bakken  is in de 1603 terecht gekomen. In Dommeldam was deze bak overbodig geworden vanwege de lengte van de tramhaltes.De 5 andere bakken zullen tot aanhangers worden verbouwd in de Stameldamse werkplaats om in Dieseldam dienst te gaan doen achter de shuntertjes. Roco
 
 
 
 
 
Voor de serie 400 die allang in gebruik is bij de STM (Stameldamse Tramweg Maatschappij) is er voor het geval er bij een aanrijding een bak verloren gaat een reservebak voorhanden. Mocht er behoefte aan zijn kan de bak eventueel ook voor de opbouw van een in eigen beheer te bouwen slijpwagen gebruikt worden.  Wagenbak nr 405. Merk Lima
 
Tram protoype 1900
 
Eerst zou deze dubbelgelede tram als serie 2000 in dienst komen. Er is echter op een later tijdstip toch voor de serie 1900 gekozen. Het is bij één exemplaar gebleven. De 1901
De tram heeft dezelfde stijl van beschildering als de RET serie 2000  (Niet gemotoriseerd) (Niet Digitaal) status: Niet rijvaardig
 
 
 
Trams serie 2000 
 
In de serie 2000 werd uiteindelijk de 2003 door de RET aan Stameldam geschonken.
Het in ons bezit zijnde model was ongemotoriseerd. Er is bij Halling een motor aangekocht.  Deze is op 21 december in het voertuig gezet. Op 2 januari 2015 is het voertuig gedigitaliseerd en van front en sluitlichten voorzien  Het model is van het merk Halling. (Digitaal) Status: niet verlicht wel rijvaardig
 
 
 
Vreemde Eend in de bijt
 
Een Tatra, mooi Oost Europees product dat door de communisten als tegenhanger voor de PCC uit het westen werd gebouwd. De trams waren zwaar robuust en onverwoestbaar. Na de val van de muur wiklde ieder bedrijf west producten en ging de firma failliet. Inmiddels zijn de oost europese bedrijven er achter gekomen dat gratis-goedkoop echt duurkoop is want in de "geschonken" en goedkoop aangeschafte trams blijkt heeeeeel veeeel kankerverwekkend astbest te zitten wat slopen erg duur maakt..........    
Het is een ongemotoriseerde tramwagen

        













Trams in dienst in Burg Buurt
Hieronder vind u de trams die in dienstverband rijden in Burg Buurt.
Al deze trams zijn uitwisselbaar met Stameldamse trams en omgekeerd.
Alle Wagens zijn digitaal en zijn en worden voorzien van binnenverlichting.

Tram serie 573 - 574
Door een tekort aan materiaal voor reguliere tramlijn 11 zijn er twee Japanse twee richtingstrams gekocht. Beide rijden in de dagelijkse dienst van het station Burgh naar Achter Buurt.



De wagens zijn van Japanse afkomst en zijn in Burg Buurt verbouwd. Zo zijn er cabines in de wagens gebouwd, een pantograaf in plaats van sleepbeugel en spiegels. De voertuigen zijn vervolgens is de RET groen / witte kleuren geschilderd.




Tram serie 650 Wenen
Door tekort aan materiaal zijn er van het Weense tram maatschappij 2 trams aangekocht voor Burg Buurt.

Beide Halling modellen zijn door de centrale werkplaats voorzien van decoder en binnenverlichting.

De trams rijden nu vaak als versterkingstrams tijdens de spits of bij uitval van een ZGT of Citadis tram ter vervanging





Tram serie 700 ZGT
Wat de Duwag's 300 (1300) en de 600 (1600) de ruggengraat zijn voor de trams in Stameldam. Is in Burg Buurt de ruggengraat van het trambedrijf de ZGT trams. Deze is in grote getalle aanwezig in Burg Buurt. Van de vijf die het bedrijf rijk is, is er één volledig zelf gebouwd (de 701).

De overige 4 ZGT's zijn de wagen bakken gekocht en in eigen beheer op gemotoriseerde onderbouw gebouwd.

Met Halling motor onderstellen (Weense C1) zijn deze ZGT Heel goed in staat met het verkeer mee te gaan.






Tram serie 800 ZGT
De 700 serie komen in Burg Buurt voor in de gele afleveringskleuren en laatste kleurenschema zoals de Citadis.

De 800 serie hebben het kleurenschema groen wit met een rode band.

De ZGT trams worden op Burg Buurtse tramlijnen 1 en 2 in gezet. tijdens de spits rijden de trams met een 5 minuten een strakke tramdienst



Tram serie 1300
Eén van de eerste trams voor de reguliere dienst is de Duwag wagen 1301. Het gaat om een niet verbouwde variant van het ROCO model, maar wel in het RET geel geschilderd. Het model wordt als laatste reserve gehouden. De Weense wagens worden namelijk eerder in gezet dan deze oude getrouwe.


Tram serie 2000
Ook in Burg Buurt heeft de lage vloer tram zijn intrede genomen. De Citadis trams worden op lijn 2 ingezet.

De citadis 2001 is rechtstreeks van uit de RET overgenomen. De Citadis 2025 is
overgenomen van Kreekse Tramdienst.






Tram serie 6699
Voor tramlijn 4 zijn voertuigen met twee cabines nodig. De Haagse Hanovers komen hierbij goed van pas. Deze twee richting trams kunnen goed uit de voeten in Burg Buurt en worden ook regelmatig gebruikt om de verlengde tramdienst te rijden naar Datra of als sneltrams op het
metro net van Stameldam.

De wagens kunnen gekoppeld rijden maar komt in de praktijk bij Burg Buurt nooit voor.



Overige tram series

Tram serie 574 - 576
Omdat de twee Japanse trams 573-574 niet voldoende is voor de tramdienst op de korte lijn 11, zijn er twee Duitse trams aangeschaft. De werkplaats heeft echter nog geen tijd gehad om een motorunit en binnen interieur te bouwen. Door de instroom van nieuw tram materiaal wordt het uitermate onzeker of de wagens in dienst zullen komen















Tot dat de werkplaats ruimte is voor de verbouwing blijft het op lijn 11 behelpen met de 573, 574 en museum materiaal
Misschien dat Stameldam ze gaat overnemen of dat ze slechts als bijwagen zullen worden afgebouwd anders wacht de sloop.






Tram HTM 4072
De HTM randstadrail 4072 is te groot voor Burg Buurt. Deze wagen is digitaal voorbereid en t.z.t. komt er een decoder in.
Het voertuig kan gaan rijden op de groene metrolijn van Stameldam.


Party tram 88
Voor Feesten en party's is bij Burg Buurt de Party tram te huren. Deze Lima model rijdt weinig dienst ritten, Als deze dan toch wordt ingezet is het veel al de korte pendellijn 10. Deze tram is van nieuwe motoren voorzien en is haast niet uit de dienst weg te denken



Duwag 280
Voor de lijnen 4 en 10 is deze Lima Duwag twee richtingstram aangekocht. Door slecht rijgedrag wordt hij zelden     ingezet. Na nieuwe motor inbouw is de tram regelmatig op straat te zien





Duwag 1007
Voor de lijn 4 is deze Rivarosi Duwag twee richtingstram gekocht. De heeft een verbeterde aandrijving waardoor hij een goed rijgedrag heeft.

Website Builder
mogelijk gemaakt
door Vistaprint