Stameldam - Een Ho modelspoorbaan
Het projekt Schörling
2201-2202
 
In 1928 kreeg de Rotterdamse Electrisch Tram (RET) behoefte aan 2 Rail reiniging motorwagens. Deze werde bij de firma Schörling bij het Hanoveraanse trambedrijf in  Duitsland besteld.
Deze wagens werden in 1930 aan de RET geleverd.
 
Het werden echt foei lelijke wagens. Met een beetje boosaardige snuit, duistere ramen rommelde ze, herrie makend, over de railzen van heel het Rotterdamse tramnet.
 
De beide railreinigers 2201 en 2202 zijn in 1930 gebouwd door de fabriek Schörling in Hannover. 
De fabriek van Schörling is rond 1920 voortgekomen uit de werkplaats van het trambedrijf van Hannover. Het bedrijf heeft zich gespecialiseerd in de bouw van werkwagens voor trambedrijven. Vooral de railreinigers van Schörling voldeden in de praktijk goed en zijn internationaal aan veel trambedrijven verkocht. Vanaf ongeveer 1965 is men zich gaan toeleggen op aangepaste vrachtauto's die ook over de rails kunnen rijden. Onder de naam Bucher-Schörling bestaat het bedrijf nog steed.
De railreinigers van de RET zijn in feite grote stofzuigers. De beide neuzen zijn watertanks. Tijdens het reinigen wordt er water op de rails gesproeid. Twee beitels hakken het vuil uit de railgroeven. Via twee zuigmonden en een krachtige motor-zuigcombinatie wordt het vuil opgezogen en in de wagen verzameld.
De twee wagens van de RET waren een zogenaamd standaardprodukt van Schörling, d.w.z. een confectietram die in dezelfde vormen ook aan andere trambedrijven geleverd is. Onder andere Dresden en Kopenhagen hadden identieke wagens. De trambedrijven konden wel eigen onderdelen toeleveren. Zo zijn bij de RET 2201-2202 de Siemens-schakelkasten, de motoren, de stroomafnemers, de Brose-koplampen en de koppelingen door de RET toegeleverde delen. Qua onderhoud was dat gemakkelijker want zo hoefde men in de werkplaats geen aparte onderdelen voor deze wagens op voorraad te houden.
Schörling heeft in ongeveer 40 jaar tijd drie basistypes railreinigers gehad.
De RET-wagens behoren tot het oudste type: twee neuzen, oorspronkelijk vier vensters.
Het laatste type railreiniger van na pakweg 1950 had geen neuzen. In de zijwand zaten drie grote panelen naast elkaar. Dit type had Amsterdam, de Belgische buurtspoorwegen NMVB en veel Duitse bedrijven waaronder Nürnberg en Karlsruhe. Het Amsterdamse exemplaar is bewaard en bevindt zich in de collectie van het Openluchtmuseum in Arnhem.
Tussen de twee types heeft een overgangstype gezeten; wel met neuzen maar voorzien van een moderne wagenbak met de drie panelen van type 3. Kopenhagen had als tweede railreiniger zo'n nalevering van de overgangsreeks. Die wagen is later samen met de oudere wagen van Kopenhagen (type 1) aan Alexandrië verkocht.
De Rotterdamse wagens waren oorspronkelijk helemaal groen met rode cijfers en opschriften en het oude rode ronde RET-embleem. Ook hadden de wagens oorspronkelijk een zichtbaar tondak, de vier pseudoraampjes in de zijwand waren gewoon zichtbaar. 

 
 
Aanvankelijk hadden de wagens aan beide zijden 4 ramen en werden  in de serie 2200
als 2201 en 2202 ondergebracht bij het andere werkmateriaal.
 
 
Eind jaren dertig zijn er grote schotten over de zijwanden geplaatst die doorliepen tot ver boven de dakrand. De raampjes en het tondak waren toen vanaf de straat niet meer zichtbaar. 
Dat is een foto uit de nadagen van de wagens. Er zat geen reclame meer op de zijwanden en de later aangebrachte reclamepanelen zijn in de tweede helft van de jaren zestig RET-geel geschilderd. De wagennummers zijn hier grijs. De oorspronkelijke Siemens-beugel is vervangen door een BBC-stroomafnemer op het dak. ook de richtingaanwijzers zijn later aangebracht

 
er kon natuurlijk meer geld worden verdiend door de wagens van reclame te voorzien. Er zaten toch geen passagiers in de tram dus de ramen had je eigenlijk niet nodig
 
Hier de beide wagens voorzien van reclame
Voor zover ik het weet hebben er Mascotte, Seven sisters, De kolencentrale, Vim en het voor mij meest bekende CinZano raclames de wagens getooid.
Boven de Mascotte en onder de andere reclames
 
Daarna kwam een reclameloze periode tot ze uiteindelijk in 1975 na 45 jaar trouwe dienst aan de kant  werden gezet in de remise aan de Kootsekade waarna ze helaas beide zijn gesloopt
 
Maar ja ook de Stameldamse Electrische tram en de Burg Electrische Tram hadden behoefte aan railslijp motorwagens. Daarom werd een order bij VoBu Trambouw geplaatst voor de Schörlitz 2201 (tbv Burg Electrische Tram) en een 2202 (tbv de STM).
 
Er werd gebruik gemaakt van foto's en van originele tekeningen. De beide wagens zullen on de schaal Ho 1:87 worden gebouwd. De 2201 in de afleveringsstaat met ramen en de 2202 okergeel/groen
 
 
Door de enorme afmetingen van de tekening is er veel verkleinwerk aan te pas gekomen om het ding handelbaar te maken
 
 
het wonderlijk oranje van de RET tekening moet natuurlijk 4 asser oker geel worden
 
30 Januari 2012:
4 uur werk
Uit een plaatje 1 mm polystyreen werden de onderdeeltjes gesneden

Hierna is het steeds even passen en kijken
 
Zaterdag 3 februari 2012
 
Dan voorzichtig plakken en de verlichting - led lampjes op de goede hoogte in bouwen en solderen
2 uur werk (totaal 6 uur)
 
 
Hierboven 2202 op de voorgrond de verlichting is aangebracht de deurtjes moeten nog gesneden worden de 2201 en een Japanse Burg buurt tram staan op de achtergrond
 
Zondag 4 februari 2012
Twee uur werk (totaal 8 uur) 
Demotorkapjes zijn gemaakt. Op de neuzen, waaronder de water takns schuil gaan,  de geklinknagelde luikjes aangebracht. Ook aan de beide zijkanten de luiken aangebracht. De beide neuzen geplamuurd. Wat uitsteeksels gelijk gemaakt en de vierdeuren en deurpoststijlen aangebracht. De 2202 begint vaste vorm te krijgen
 
Vrijdag 17 februari 2012
Twee uur werk (totaal 10 uur)
Een tweede laag op het dak aangebracht zodat er genoeg "vlees" op zit om er de ronding in te kunnen vijlen zodat er een orginele ronding in het dak ontstond. Een tijdrovend karwei maar wel zichtbaar. Onzichtbaar was het werkje aan de binnenkant van de kast. Daar een raamwerkje ingemaakt en een decoderhouder. Tevens een plaatsje in de holle ruimte onderhetdak gemaakt voor de bedrading. Aan de binnen kanten van de kast was genoeg ruimte om er aanbeide zijden een stukje lood voor het broodnodige gewicht in aan te brengen.
Ook is de hoogte van het frame gesteld zodat de motor en daar mee de wielen niet te hoog of te laag komen.
 
 
 
Zaterdag 25 februari 2012
Drie uur werk (totaal 13 uur)
De verhoging zit er op er moeten nog wat kleine randjes af langs de dakrand. Hij of is het een zij?... toont direct beter. Ook aan den bovenkant van voor en achterruit een raamlijstje gemaakt. Verder op het dak 4 weerstandskasten gemaakt en geplaatst. ook twee schakelkastjes en de leidingstraat naar de beugel geplaatst. Het gaatje voor de bevestiging van de beugel geboord.
Daarna de twee neuzen aan de kanst gelijmd.
Nog wat kleine zaken en de lak kan er op.
 
Dinsdag 2 mei 2012
Drie uur werk (totaal 16 uur)
 De bodemplaten op maat gemaakt. Ook richtingaanwijzers (niet functioneel geplaatst en 2 vuldoppen. Verder de deurtjes verder afgewerkt en accent lijsten aangebracht. Ook handgrepen aangebracht en treeplanken
Het dak in een mat beige kleur geverfd en de raam lijsten zwart gemaakt

Donderdag 14 september 2012
Eén uur werk (totaal 17 uur)
Vandaag het begin gemaakt van de eerste laag lak het wordt wel wat maar er is nog veel te doen. Ook wat hoekjes mooier gemaakt

Augustus 2013
Half uur werk (totaal 17,5 uur)
De modellen hebben hun eerste verflaag gekregen
Rechts de versie zoals de Schörling het laats heb gereden in Rotterdam. Links de versie zoals hij op de baan is gekomen in Rotterdam.

half uur werk (totaal 18 uur)
Rob heeft soldeerwerk gedaan aan de verlichting


Januari 2013

27-1-2014
1 uur werk (totaal 19 uur)
Lekker kleine dingen zitten prutsen. Twee kleine stukjes van het onderstel gemaakt.
28-1-2014

2 uur werk (totaal 21 uur)
Deel van het slijpwerk gedaan. de aspotten uitgesneden en het verenpakket gemaakt.
Verder de reclame borden in een soort van RET geel geschilderd.
Verdomd het ding gaat lijken op hoe ik hem hebben wil.
Kleine frustratie is met het gepriegel dat Rob's vingers dikker zijn dan die van mij maar dat er een veel mooier bouwwerkje uit zijn handen komt terwijl ik het snot voor mijn ogen mijn best doe.
Maar ja ik ben dan ook slechts de leerling. En.... ik doe mijn best. Dat dan weer wel
O ja, Rob maakt de 2201 in de originele 1930 uitvoering en ik de 2202 in de latere uitvoering met de foeilelijke reclameplaten aan de zijkanten. Het is echt spijtig dat er niet 1 van deze twee rare trams bewaard is gebleven voor het nageslacht.






















Boven een bijzondere foto van tramarchief de opengewerkte versie

17 maart 2015
(30 minuten werk totaal 21,5 uur)
De zijkanten geverfd in de enige echte RET oker gele kleur direct uit de werkplaats verkregen


24 juli 2016
(30 minuten werk totaal  22 uur)
Zo als het eruit ziet een projekt van jaren. Maar goed. De Beugel van een onbekend merk op het dak vastgelijmd. Staat goed. Ook het onderstel met best mooie veerpakketten geplaatst. De raampjes en een bestuurder in de cabine gezet en uit een Atlas vieraser die tot bij wagen werd gedegradeerd de schakelkasten met handrem en schakelwals geplaatst. Al met al gaat het er nu op lijken. Dit najaar wil ik hem gedigitaliseert en wel op de Stameldamse Nieuwe Binnenweg in de remise Delfshaven hebben.

wat kan zo'n lelijk ding eigenlijk mooi zijn he?

Voor de remise van de Stameldamse Nieuwe Binnenweg



Website Builder
mogelijk gemaakt
door Vistaprint