Stameldam - Een Ho modelspoorbaan
Mini projecten / Burg producties
Om het modelbouw interessant te houden zijn er uitdagingen in de vorm van mini projecten. Deze mini projecten lopen erg uit één, van trein tot fietstaxi, van vliegtuig tot relaiskasten.

In dit deel zullen diverse mini projecten voor het voetlicht gebracht worden. Mocht u nog vragen hebben over één van deze mini projecten, kunt u altijd contact met ons opnemen.

Demo trambaan

Demo trambaan: Dit baantje is simpel in opzet. Het is een tramcirkel wat door een tunneltje gaat. Het is een Winterlandschap met schaatsers en jongens die met sleetjes de hol afglijden. Dit is het enige modelbaan die af is. Het baantje wordt veel gebruikt wanneer we ergens op een beurs staan.

Bussen
Krupp en kromhout bussen
Het grootste doel van Burg buurt is dat er een remise/werkplaats komt waar bijna alle modellen van RET trams, bussen, metro's en werkwagens komen te staan. Om dit voor elkaar te krijgen, wordt achter de schermen druk gewerkt aan de voertuigen.
Hiernaast zijn twee vooroorlogse RET bussen. Achter: De Krupp bus 1 uit 1928 die tot met de oorlog reed. Voor: Een kleine Kromhout 51 uit 1937, die ook na de oorlog zijn rondje reed in Rotterdam.

Rotterdamse trolley
Rotterdamse trolleybus. Ja zeker, ook Rotterdam kende een trolleybus. Deze bus is een ombouw van de Kromhout bussen serie 122- 129. Door dat in de oorlog brandstof schaarste heerste, zijn als proef diverse bussen omgebouwd. Wel hebben twee trolleys proef gereden, maar zijn nooit in exploitatie gekomen vanwege de beperking met betrekking tot elektriciteit door de bezetter.

Arnhemse trolley
Naast de Rotterdamse trolleybus, is er een Arnhemse trolleybus gebouwd. In Nederland rijden in Arnhem nog trolleybussen.







RET bus serie 600
In de Bus afdeling van de werkplaats wordt er gewerkt aan de RET bus serie 600.
Nieuw is de bouwmethode van de bus, deze wordt de zelfde methode gehanteerd als bij de tram en metro. De grote voordelen (kap-methode) is dat makkelijk de pasgagiers in de bus geplaatst kan worden en dat er een mal van de bus gemaakt kan worden.


Trams
 Rotterdamse eerste elektrische tram
Op 18 September 1905 reed voor het publiek de eerste elektrische tram door Rotterdam heen.
 
Het model is een gietsel van een zelfgemaakte mal. Er zijn in 2005 door mij een aantal van deze trams gemaakt voor de verkoop. Een van deze niet verkochte modellen, is in eigen beheer gedigitaliseerd.
De weinige ruimte die in het model schuilt, ligt de decoder tussen de motor en het kopschot in.
Gezien de motor weinig stroom verbruikt en niet zwaar belast wordt is er besloten om een decoder voor N-spoor te gebruiken, deze zijn kleiner dan de meeste (HO)-decoders.
 


Tram serie 127 - 151(uit 1907/08) en aanhanger serie 301-350
Om de serie RET trams compleet te maken wordt er gewerkt aan nieuwe modellen. Hiernaast de nog niet af zijnde modellen van de Allan twee-asser met omgebouwde paarden wagen.
Tram Delmez en aanhanger
Rotterdamse trams maken is één van de          belangrijkste bezigheden van de bouwer. De trams waren niet altijd de hoofdtaak, maar is steeds meer ingeslopen. Hiernaast staat een crème tramstel. De aanhanger is gemaakt van styreen plaat. Het model wordt als nummer 361 uit 1917 crème opgebouwd.
Kantoor Dave. Ex tramwagen van 202 serie
Voor de ontspanning is een oude Delmez wagen tot clubhuis omgebouwd.Er is een klein kantoortje en een barretje in de oude tramwagon aanwezig
De Delmez motorwagen (bouwjaar 1924) uit de foto hierboven en hiernaast zijn uit de zelfde mal gegoten. Dit model is uit de generatie "kap uit 1 stuk". Bij deze techniek is er gebruikt gemaakt uit een rubberen mal dat uit twee stukken bestaan.

Rotterdamse vierasser in wording
De matrijs is uit styreen gebouwde kap in het model van de tram waar van de ramen dicht was gemaakt. Door eerst de binnen kant van het model te vullen met vloeibare rubber en vervolgens de buitenkant, kan men een dubbellemal maken.
Op deze manier heb je een mal die bestaat uit twee delen. Het grootte voordeel van deze techniek is dat je in korte tijd meerderde de zelfde modellen hebt. Leuk als je een vloot van dezelfde trams wil hebben of als je modellen verkoopt.

Rotterdamse vierasser
Later is dit techniek verbeterd en gebruikt voor de Rotterdamse vierasser en de Metro type T uit 1982.
De Rotterdamse tram hiernaast is voor een klant speciaal gemaakt. Uit de mal komen ook de Stameldamse en Burg Buurtse trams, deze zijn al gegoten, alleen nog tijd hebben om deze op te bouwen. De motor die gebruikt wordt voor dit model is van Halling, die aangepast is. Sameldamse en Burg Buurtse trams zullen voorzien worden met kop-, achter-, binnenverlichting. Ook zal het model digitaal worden.
Tram ZGT 701
700 serie van de RET is vertegenwoordig met de 701. Dit model is vanaf tekening uit styreen gebouwd. De kant van de deuren bestaat uit twee lagen 0,5 mm styreen, hierdoor konden de deuren invallen. De wagen is aangedreven met een Halling motor op 1 draaistel (met 2 antislipwielen). De gekochte kappen van de 700 en 800 serie krijgen op twee draaistellen aandrijving.

Tram ZGT 717 nieuwe kleuren
Hiernaast ziet u één van de gekochte kappen van de tram serie 700. Dit model is voorzien van de Halling motor die vierassen aandrijft.
De aangedreven assen zitten onder het voorste deel van de tram. Dit model is in de nieuwste kleuren van de RET geschilderd. de logo moeten er nog op geplakt worden.
 
 







Inmidels zijn de logo's op de tram aangebracht, ook heeft de tram zijn interieur verlichting.
De ZGT tram is volledig in dienst en heeft menig bewoner van BurgBuurt vervoerd.
Op de achtergrond staat een Hong Kongse tram. Deze kan in Burg Buurt niet rijden inverband met te laag hangende bovenleiding en tunnels.


Stoomtram Rotterdam / Schiedam
De RTM (Rotterdamse Tramweg Maatschappij) heeft tussen 1881 tot 1906 een stoomtram gereden op de lijn Rotterdam Coolsingel naar Schiedam Koemarkt. Deze is in model gemaakt (1:87). Bestaande uit een stoomlok, een rijtuig 80 met middenbalkon, een openrijtuig en een oude paardentram rijtuig.

Japanse Tram in RET kleuren
Om het tramvervoer in Burg Buurt te versterken zijn er twee bouwpakketten gekocht van Modemo. Het zijn twee richting voertuigen die zijn geschilderd in de groen wit kleuren. Dit model heeft een Halling E-antrieb met aandrijving op twee assen en is digitaal gemaakt. In het model zijn zelf cabines in gebouwd. Het trammateriaal (573 en 574) wordt voor alle lijnen van Burg Buurt in gezet, ook op de korte lijn naar het trein station Burgh.

Duitse Duwag tram in RET kleuren
Twee overgenomen Japanse trams zijn niet voldoende voor de diensten in Burg Buurt. Om deze reden zijn er twee Duitse Duwags trams overgenomen. Er moet nog wel veel werk verzet worden. Zo kijgen ze een Halling E-antrieb, verlichting en een decoder.
De trams worden in de toekomst ingezet op de korte lijn naar het station Burgh.

Nieuwe Burg Buurste Standaart Tram
Om het vervoer in Burg Buurt te kunnen garanderen zijn er studies geweest naar het juiste tram type voor de stad. Het stadsbestuur heeft dit werk Europees aanbesteed en na enkele reacties van bedrijven kwam het eigen bedrijf met het beste model uit de bus. (De ander aanbieders overwegen een proces)
Het model wordt het nieuwe standaart trammodel dat uit twee bakken bestaat.
 Ieder bak rust op een eigen onderstel. 
Van de serie komen er twee-richting en één-richting trams. De Tram heeft de Toekomst!!!


Belgische PCC motorwagen 10409
De eerste Atlas tram model is binnen gekomen. Deze model een Brusselse PCC tram is in de werkplaats gemotoriseerd, digitaal en kan nu in Stameldam en Burg Buurt rijden. Wil je zie hoe het is gemotoriseerd is, zie onze bouw verslag.







Metro / Sneltram
Nieuwegein sneltram
Naast Rotterdams materiaal is onder andere deze Nieuwegeinse sneltram gebouwd. Er zijn een aantal modellen van gebouwd, waarvan er twee afgeleverd zijn in de remise van deze trams in Nieuwegein. Het model hiernaast is de eerste gemotoriseerde gelede tram die ik bouwde. Deze beviel niet waardoor er een nieuwe model gebouwd is met twee motoren. Het model staat in een Stameldamse metro stations (blauwe lijn).
Metro 5000 serie
Dit is de eerste serie metro's die in 1968 in Rotterdam gingen rijden. Dit is al een model die de auteur een paar jaar geleden heeft gebouwd. In de toekomst wordt net als de metro (T-type) een rubberen mal van gemaakt. Het model in de foto is verkocht.

Metro 5200 serie
5264 heeft een keer naast het spoor gestaan. Door een fout is een wissel omgelopen onder de metro. De bestuurder was een leerling met leermeester.
Het voorval is door u auteur na gemaakt en is toen gegeven aan de leermeester.






Metro 5200 serie (Randstadrail)
Hier weer een metro type T. Dit model is in de kleuren van de Randstadrail. In de toekomst zullen er meerdere modellen van het T-type gemaakt worden. Zo komen voor de Stammeldam  twee metro's, in het blauwe kleur en Burg Buurt 10 stuks. Burg Buurt worden de metro's geschilderd in alle kleurstellingen die de RET heeft (gehad).
Meer informatie zie kopje Bijzonder: Metro type T op pagina

Metro 5400 serie
Op speciaal verzoek is er een dubbel metrostel gebouwd (5401 serie) die voldeed aan de eisen van de opdrachtgever. Dit model in een fraai verpakking is niet gemotoriseerd (toen had ik de kennis nog niet) en is voorzien van Fleischmann trekhaken. De plannen zijn om voor dit model weer een mal te maken. Eerst moeten ander projecten tot een goed einde komen. 


Metro 5500 en/of 5600 in woording
Nieuwste project is de metro serie 5500 en 5600. Er wordt net als de metro van de serie 5200 een mal van gemaakt en zal deze (55 en 5600 serie) worden verkocht als bouwpaket.
Wanneer deze af zijn en te koop in nog niet bekend.

Treinen
ZHESM treinstel
Eén van de laatste door Dirk v/d Burg gebouwde modellen is dit fraai exemplaar. De Hofpleinlijn model is al van de omgebouwde versie, dit om beter bij het gekochte Blokkendoos model te passen. Het model bestaat uit: een motorwagen met bagage deel, een motorwagen alleen met passagiers deel, een volledig aanhanger en een aanhanger met stuurstand. Het stel is aangedreven met 2 Tenchodo motoren.

Lima Shinkansen
Dit Lima Bullettrain /Kogeltrein / Shinkansen model is onderhanden genomen voor een nodige opwaardering. Een niet onderhanden genomen Lima Shinkansen ziet er erg plastic uit. Deze Shinkansen is geschilderd in de laatste nieuwe kleuren. De koppelingen tussen de treinbakken zijn flink aangepast, van 25 mm naar 6 mm tussenruimte. Laatst is de wagen digitaal gemaakt en met kop-, achter en binnenverlichting  voorzien. In totaal komen er drie vierwagenstellen.

Diorama "Spoor"
Door een aantal mensen op een leuke manier te bedanken met het mogelijk maken en helpen bij mijn afstuderen van een HBO opleiding, zijn er drie van deze mini diorama's gemaakt, met ieder een eigen thema.
Diorama Relaishuis en ATB-vv
Eén van mijn favoriete foto's, is dit relaishuis. Het is een fictief gebouw wat zo zou kunnen bestaan.  Dit open gewerkte relaishuis is voorzien van een elektronische spoorbeveiliging 'EBS' en buiten wordt er gewerkt aan het aanbrengen van ATB vv.


Diorama ES-las en Relaiskast
Het tweede diorama bestaat uit een relaiskast dat openstaat. De LSR- monteurs zijn druk bezig met het aanbrengen van de kabels voor de spoordetectie.





Diorama overweg
Bij het derde diorama wordt er hard gewerkt aan een overweg. Zo te zien wordt de boom opnieuw afgesteld en verder afgewerkt. De mannen in het geel doen het werk. De man in het oranje staat als veiligheidsman op de treinenloop te letten en geeft tijdig aan als er een trein nadert.


Relaiskasten
Voor een collega zijn er drie relaiskasten gemaakt in de schaal HO. Deze relaiskasten kom je langs het treinspoor tegen. Twee van de relaiskasten zijn open. Deze kasten zijn gevuld  met diverse spoorcomponenten dat nodig is voor de beveiliging van het spoor.
Zo zijn er relais, klemmen, codensatoren en tranformatoren in de kast geplaatst.



Diorama "De vier jaargetijden"
In het kader van: "De vier jaargetijden", zijn er drie diorama's gemaakt en de vierde in ontwikkeling.
Diorama Lente
Lente
Als er gezegd wordt, dat vrouwen geen interesse hebben in modelbouw of modelbanen dan zijn ze bij Marga v/d
Burg aan het verkeerde adres. Als groot "invorderaar" van modelauto's en scenery is zij in bezit van meerdere modellen van Burg-productie/ Mini-projecten. Samen met de auteur is het diorama "lente" (hiernaast) gemaakt. Het huisje is van Artitec en is verfraaid met een interieur en een tuin in bloei. Het diorama is met vier mini lampjes verlicht, waardoor het ook 's-avonds mooi verlicht is.


Diorama Zomer
Zomer
Dit diorama brengt je naar een exclusief campingplaatsje dat de RTM aanbood in de jaren 50. De omgebouwde goederenwagon van de RTM is na teloorgang van het goederenvervoer omgebouwd tot kampeerwagons. Dit model is voorzien van interieur en verlichting. Het model staat op het  niet ingebruik zijnde spoor. De huurders hebben hun intrek genomen in de kampeer wagon. De veld wachter komt even kijken of als goed is. Dit model is 1:87 Er is ook zo'n zelfde model in 1:220!
Diorama Herfst
Herfst
Een verkeerd gebouwde motorwagen M67 van de RTM vormde de basis van dit diorama. De motorwagen staat hier als noodwoning in een herfst landschap. Als je goed zoekt kan je de paddenstoelen en varens in de tuin vinden. De noodwoning wordt bewoond door een echtpaar dat op leeftijd is. De heer des huizes spreekt met de veldwachter als zijn vrouw thuis komt van het boodschappen doen. De DAF in de tuin is net als de rest ook al op leeftijd. Het model is ook verlicht.




Winter
Elke jaargetijde diorama heeft centraal een bewoning. Voor de winter variant wordt de bewoning van een ex commando wagen uit ww2 gebouwd. Hoe deze er uitkomt te zien en wanneer deze af is, is nog onbekend.



Diorama
Diorama tank
Een incomplete bouwdoos heeft hier de Het model is door Marga v/d Burg gebouwd, geschilderd en verouderd . Het eind resultaat mag er zijn. Het model is 1:76





Rotterdam Mei 1940
Momenteel wordt een diorama gemaakt met de titel "Rotterdam mei 1940". De diorama komt gevuld te staan met diverse gebombardeerde gebouwen, waar opruimploeg de brokstukken nog moet opruimen. Het tram verkeer is weer in de binnenstad terug gekeerd, na dat de bovenleiding is hersteld.






Rotterdam Mei 1940 (eindresultaat)
In de tweede foto is het eindresultaat te zien.
De vrachtwagens met puin zijn nog bezig, maar de tramlijnen 10 (Spangen) en 26 (Oudedijk) rijden met gesloten deuren door de verwoeste binnenstad. De periode dat de diorama uitbeeld is van eind Mei 1940, want de regeling van de verduisterde koplampen is nog niet van kracht. De Duitser patrouilleren de straten.
Model is te zien in het OorlogsVerzetsMuseum  te Rotterdam.




Losse Mini projecten 1:87 (HO)

Mini brommer Honda Compo; schaal 1:87
Eén van mijn uitdagingen was het bouwen van een mini brommer in schaal 1:87. Hij is uit een populaire tekenfilmserie ontleend. Aan het 10 cent muntje kunt u zien hoe klein het gemaakte brommertje is. Alles aan deze brommer is zelfbouw.




Arend fox
Zeven Ahrens Fox brandweerwagens heeft Rotterdam gehad. De brandweerdienst van Stameldam en Burg Buurt hebben beide ieder een Ahrens Fox. Het model moet nog alleen nog afgebouwd worden. Hiernaast zie je het nog niet af zijnde Ahrens Fox model.




Losse Mini projecten anderen schalen
Kampeerwagen
Klein, kleiner, kleinst. Deze RTM omgebouwde kampeerwagen is in de schaal Z (1:220). Het was een grote uitdaging om
deze extreem kleine kampeerwagen te bouwen met indeling. Het gereedschap die ik kon gebruiken waren pincetten en chirurgenmesjes. Het model is te zien in het RTM museum te Ouddorp. Wel even zoeken daar :-)


Betjak
Compleet iets anders is deze Betjak, een Indonesische fietstaxi. Het was een grote uitdaging om deze fiets (1:22,5) te bouwen. De fiets zelf komt uit een bouwpakket en is aangepast. Het zit gedeelte is zelf gebouwd aan de hand van foto's. De beschildering is fictief. Het is met de hand geschilderd. Het model is geruild voor een vers zelf gemaakte spekkoek van mijn Indonesische buurvrouw.

Rotterdamse vierasser maar dan anders

Als gevolg dat onze hofleverancier in modelbouw benodigdheden per 7-6-2014 gesloten is. (met pensioen!!) Heeft de werkplaats van Burg Buurt een Rotterdamse tram geleverd die aan de eisen van de pensionada's nieuwe modelbaan voldoet. Het model is volledig analoog gebouwd als de RET vierasser maar met het grote verschil dat deze tram twee dieselmotoren heeft verkregen. Gezien de nieuwe modelbaan geen bovenleiding krijgt is naar alternatieve krachtbronnen gezocht, zo zijn er op beide eindbalkons van de tram dieselmotoren geplaatst. (zie foto's)
.
Het model is voor de Huub in een aparte schaal gebouwd, (1 op 48 schaal O Amerikaans). Ook is het een smalspoor wagen geworden met een spoorbreedte van 16 mm.
De wagen heeft binnenverlichting en sluit/front lichten, Het model is digitaal. Speciaal voor de eigenaar zijn de reclame, lijnnummer, richtingfilm en wagen nummer aangepast.
Zo heeft de wagen een dakreclame van zijn voormalige winkel (H en H modelbouw).
De lijn nummer is het jaartal van zijn leeftijd dat hij met pensioen ging.


Motorwagen vanaf de kop gezien
Nacht proefritten









Nacht  proefritten









Motorwagen heet Hermien (de vrouw van de winkeleigenaar Huub)
Motorwagen met jong
  
                 
 
 
Website Builder
mogelijk gemaakt
door Vistaprint