Stameldam - Een Ho modelspoorbaan
 
Metro-Randstadrail
EEN VEELGESTELDE VRAAG: 
KOMEN ER NOG METRO STELLEN.
JA DAT IS WEL DE BEDOELING DIV MODELLEN MAAR VANWEGE TIJDGEBREK EN WERK IS ER GEEN DATUM IN HET VERSCHIET.....


METRO'S bestaat in Rotterdam 50 jaar!
zie  hieronder en onderaan de pagina
 
ter gelegenheid van het 50 jaar bestaan van der Rotterdamse metro heb ik een metromodel van het eerste uur na gebouwd.
Deze is te zien bij mini world Rotterdam.



Hieronder de tekst wat miniworld Rotterdam heeft geschreven.

Rotterdam viert op 9 februari dat het 50 jaar geleden is dat de eerste metro van ons land ging rijden, van Zuidplein, onder de Maas door naar Centraal. Destijds was het vervoersmiddel revolutionair, inmiddels is het niet meer weg te denken uit de Rotterdamse havenstad.
Ter ere van dit jubileum heeft  Robert van der Burg, zoon van een metrobestuurder en modelbouwer, het metrostel van 1966/67 nagebouwd. En dit model heeft hij geschonken aan Miniworld Rotterdam, om ook hier 50 jaar Metro te kunnen vieren. Eerst is het treinstel bij Station Blaak in miniatuur geplaatst. Vervolgens is dit exemplaar bij onze tramremise geplaatst, met een leuke knipoog naar Stichting Romeo. Het is een door hemzelf vervaardigd model, naar tekening vanuit het tekeningenarchief van de RET en opgebouwd uit zelf gegoten kunststof onderdelen van een zelf gemaakte mal, in een schaal van 1:87 (H0).
De echte metro, uit dezelfde serie, kunt u van 9 t/m 13 februari bezoeken op metrostation Blaak in Rotterdam. Van dit type waren er 71, maar dit is de enige die van de sloop is gered. En nu glimt 'ie weer.' De RET richt het voertuig in met een tentoonstelling om het jubileum te vieren. Je kunt er films en foto's bekijken en ervaren hoe het was om in zo'n oude metro te zitten.
Grappig Rotterdams verhaal: in Rotterdam werd in die tijd gezegd dat 'Metro' staat voor: Met Een Teringgang Rotterdam Onderdoor .
http://www.stameldam.nl/

Hieronder een aantal foto's van het gemaakte model van de metro model bij mini world Rotterdam en foto's dat het model nog bij de bouwer thuis staat.
(foto's zijn door mini world Rotterdam gemaakt)

tijdelijk bij het treinstation blaak
Definitieve staanplaats bij de tramremise van Mini world, een leuk knipoogje naar stichting RoMeO in remise Kootsekade (Rotterdam Noord)
Net klaar voor aflevering. De laatste inspectie wordt nog op het voorterrein van Burg bouw gecontroleerd (eigen foto's)














Even gekoppeld staan. Een metro type M (5001) gekoppeld met type T (5211)
Klaar voor vertrek naar mini world Rotterdam
Het orgineele metro uit 1966/67 staan de op metrostation Blaak op 9-2-2018

Op deze pagina ziet uw de verzameling aan metro en sneltram modellen. Het is een verzameling van 2 man. Het eerste deel ziet u vooral gekochte metro modellen van Hans Vos, deze modellen rijden hooft zakelijk op een modelbaan met metro lijnen in een vakantiehuis in Frankrijk of op de modulebaan Stameldamse binnenweg. Het tweede deel ziet u de verzameling van Robert vd Burg, daarbij zie je ook zelf gemaakte metro en sneltram modellen





 
Je dient Flash geïnstalleerd te hebben om deze pagina te bekijken.
Metro Stameldam Centrum.MP4
Op het metrostation van de Stameldamse groene lijn komen de laatste wagens binnen
Materieel


20-11-2016
Onverwacht kwam er tot de grote verrassing van de Stameldamse bevolking een geschenk uit Burgh Buurt. Een zeer fraaie "Old timer" uit Berlijn.
De wagen (een tweeling) is van het merk Lima. 3e klasse Bordeau rood/creme en 2e klasse in de bordeau rode en blauwe kleuren. Meet rook en niet rook afdelingen (jaja kon toen nog) De wagen is voor derde rail uitgevoerd is digitaal en bedrijfsvaardig. wagen nr ET 165 447 bestemming koersrol Bernau


 
Een nog te bouwen project het Rotterdamse Metro/T type
voor mijn verjaardag gekregen. Inmiddels schoon gesneden 
Het gaat de laatste RET variant worden Zilvergrijs groen met de rode band.
Het motorstel is er ook en hij zal gediditaliseert gaan worden
BurgBouw. (Niet Digitaal) De RET heeft er inmiddels 44 aan Turkije doorverkocht Niet bedrijfsvaardig
 
 
één van de koppen van het stel
 
 
 
Om Boeing trams tot sneltram om te bouwen zodat het voorlopig "look a likes"  voor tram type T zouden kunnen gaan worden, ging een studie van de kleuren schema's vooraf aan het eindresultaat. Van onder naar boven: De Originele kleur stelling, midden de aflevering kleuren van type T en boven de huidige kleurstelling. Vanwege de opvallende oranje deuren is voor het meer neutrale grijs groen gekozen.. analoog bedrijfvaardig
 
 

De drie stellen die voor de groene lijn bestemt zijn  vanwege de hoogte van de deuren zijn zij alleen geschikt voor de groene lijn. Dit zal ook de enige lijn op de baan zijn die niet gedigitaliseerd zal gaan worden. Dit is tevens een lijn die niet met enige andere lijn rail technisch gezien verbonden is. Het voorste stel is de 5201 het model is een Boeing tram. van het merk Mehano (Niet Digitaal)
 

 
 
Tijdens het proefbedrijf raast de 5202 door het station het Lange Werk. De herenPuffels en Puffelen kijken toe. Op de achtergrond staan hun Citroën C25 dienstauto's
De 5201, 5202 en 5203 zijn koppelbaar. In praktijk zal dat niet of nauwelijk voorkomen.
Het model is een Boeing tram van het merk Mehano (Niet Digitaal)



Van Ad Lauffer is een derde Boeing stel aangekocht en is in de reeks als 5203 opgenomen. Deze wagen gaat als eerste in de nieuwe kleuren rijden. Deze foto is stiekum in de Burg werkplaats gemaakt. De tram is van het merkMehano. (niet digitaal)
 
 

 

 
De eerste wagen uit deze serie is reeds in het juiste kleurenschema van Randstad
rail geschilderd. Een wagen met goede rij eigenschappen. Voorzien van binnenverlichting.
De 5501 is van het merk Roco ( Digitaal) bedrijfsvaardig
 
 
 
Nog naar de randstad om te schilderen dubbelgelede motorwagen. De wagen is in theorie met haar zusje koppelbaar. Dit zal echter vanwege de lengtes van de ondergrondse stations niet voorkomen.
De wagens zijn in de serie 5500 onder gebracht.
De 5502 is van het merk Roco( Digitaal) bedrijfsvaardig
 
 
 
 
Ook de 5503 is aangeschaft 2e hands in Putten gekocht.
Merk Roco(digitaal) Bedrijfsvaardig
 
 
 
Bij dezelfde verkoper is ook de 5504 aangeschaft
Serie is nu compleet Merk Roco (digitaal) Bedrijsvaardig
 
 
Ten behoeve van een te krap wagenpark bij het Stameldamse Metronet zijn van Eddy twee metro stellen overgenomen van het Weense model. Eén stel is tot 3 rijtuig wagen omgebouwd en in de Berlijnse kleuren geschilderd. Het stel is in de 5100 serie ondergebracht  Het eerste stel is de 5106. Het is van het merk WTM.(Digitaal) Het tweede stel diende als plukwagen
 De wagen is van binnenverlichting voorzien. De echte broertjes in Wenen zijn sinds 1974 in dienst.
 
 

 De overgebleven wagenbak is tot werkwagen gedegradeerd. De kont heeft hij aan de tussenbak van de 5106 verloren in ruil voor de kop die aan dat stel zat
Dit model is van WTM fabricaat en heeft wagen nummer  WW12
Dit model is een dummy (Niet Digitaal)
 


Metrolijnen
 
Stameldam kent vier metrolijnen. In het schema hieronder zie je een overzicht van de metrolijnen met de metrostations. Stameldam heeft zes metrostations en drie schaduwstations.
 
Voor het verloop van de metrolijnen verwijzen we naar Metrolijnen (klik maar)
 

 
Burgplein
 
Dit station is het eerste station waar de rodelijn het alleenrecht heeft. Op de rodelijn zullen hoofdzakelijk de ROCO-stellen rijden, de reden is de krappe bogen waar de metro's zich door heen moeten wringen.
 
Foto hiernaast is een doorkijkje op het Metrostation Burgplein. Dit station is vernoemd naar Dirk van der Burg
 
 
 
 
 
 
 
Hier nog een overzicht foto van het station.
 
Utrechtse en Berlijnse gasten ontmoeten elkaar op tournee in Stameldam
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Bronplein
 
Bronplein is blauw van kleur, dat verraad het al dat het metrostation onderdeel maakt is van de blauwelijn.
Dit station is naar Joop Bron vernoemd.
 
 
 
 
 
 
 
 
Op de foto een overzicht. Het NS hondekopstel werd gebruikt voor de controle om te zien of de perrons vergenoeg van het spoor afliggen.
 
 
 
 
 
 
Muffe Werk
 
Muffe Werk is het eindpunt voor de blauwe- en paarse-metrolijn. Het metrostation is als eilandperron uitgevoerd.
Het station is driesporig. Het derde spoor zal voornamelijk voor werkmateriaal en opstelruimte worden benut. Op dagen met extraverkeer kan het wel voor de dienst gebruikt worden.. Spoor 1 is de eindhalte van de paarse lijn en spoor 2  voor de blauwelijn. In de spits gebruikt de blauwe lijn ook spoor 1 samen met de paarselijn
 
De naam van het metrostation is verleend uit de bovenliggende bedrijven / industriepark. De kosten van het station is bij de bouw flink hoger geworden dan geraamd. Bij opgraven van de grond voor het station zijn er verschillende chemicaliën ontdekt. Een speciaal bedrijf Stamel Chemical bv. heeft de verontreiniging opgeruimd.
 
 
twee metro's komen op het Bronplein binnen
 
 
de derde rail ligt de mensen staan nu het dak er nog op en de verlichting.
Dit is het station Bronplein
 

tijdens de grote staking van het Stameldams Technisch personeel konden de reguliere metrostellen niet uitrijden. Er werd door de directie een beroep gedaan op de Conexxion stellen van Burg Buurt




 
Hieronder vind u de sneltrams en metro's die in dienstverband rijden in Burg Buurt.
Al deze voertuigen zijn uit wisselbaar met Stameldamse tram maatschappij en omgekeerd.
Alle Wagens zijn digitaal en zijn of worden voorzien van decoder en binnenverlichting.
 
Rotterdam RET Sneltram / metro serie 5200
Voor de metro diensten is er in eigen productiehal meerde metro's gebouwd.
De eerst kwamen in 2010 op de baan.
Origineel gebouwd in 1979-1984.



De 5201 en de 5221 zijn gebouwd voor de vader van u auteur. Hij was een metro bestuurder bij de RET als metro bestuurder

Later zij er twee wagens bij gebouwd om dienst te doen op de ondergrondse metrolijn van de "Nieuwe Stamdeldamse Binnenweg"

Er komen meerdere modellen in de verschillende kleur uitvoering die op het echte net hebben gereden.
Hier naast zie je de orginele kleur in het blauw, maar met snor (M). De snor kwam in 1988 op de metro voor beter zichtbaarheid
Rond de eeuw wisseling kwamen ze na revisie in de zilvergrijs met groen. De eerste wagen nog met rode deuren.




De wagens gaan gekoppeld rijden waardoor niet elke kop wordt voorzien van front-verlichting. Alle wagen krijgen binnenverlichtingen en zijn voorzien van een Halling vario motor met een decoder

Utrecht Sneltram serie 5000
Om de metro diensten te versterken zijn er in het verleden 5 sneltrams aangekocht.

3 wagens zijn in de uitvoering van na de grote revisie. Ze rijden in de kleuren van de toenmalige vervoerder Connexxion

2 wagens zijn in de kleurstelling van gemeente Utrecht

De wagen kunnen gekoppeld rijden. Alle wagen krijgen binnenverlichtingen. Ze zijn voorzien van Halling motor met een decoder

1 wagen is als dummy gekocht en zal een motor unit krijgen van een motorwagen.
Het doel is om deze 2 wagens als gekoppeld stel te rijden
















Berlijn S-bahn (metro)
Om de metro diensten te versterken in Stameldam zijn er in het verleden diverse S-bahn wagens aangekocht. Eerste zijn ze als Lend- Lease gebruikt bij het testen van de metrolijnen. Hierbij werden ze ingezet op de blauwe lijn.

Voor de rode lijn is ander metro materiaal aangeschaft ivm de krappen bogen waar de S-bahn wagens niet door heen kunnen rijden.

Door de grote vloot van 7 motor wagens en 1 motorloos stel zijn er 4 wagen definitief verkocht aan de metronet werk van Stameldam. Daar hebben ze de blauwe lijn als stamlijn.


De serie wordt indien nog niet digitaal, digitaal gemaakt, ze krijgen of hebben binnenverlichting.




Karlsruhe (sneltram)
Voor de metronetwerk in Stameldam bleken de S-bahn wagens niet op de rode lijn door de krappen bogen te kunnen rijden. Hierdoor is er besloten om 5 Karlsruhe sneltrams aan te schaffen. 1 van deze wagen is door de Burg Buurt gekocht voor lend- lease. Alle wagens zijn digitaal. De Burg Buurt wagen heeft wagen nummer 73



Bijzonder: bouw van model Metro type T
5201-5271
 
Moder model voor het maken van een rubberen mal
 Een van de eerste productie metro's van uit de mal dat volledig afgebouwd is
     
 
Is dit mooooooooi of moooooi.
 de metro's staan op de metrolijn van de modelbaan in frankrijk
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
En er komt nog een randstad rail wagen bij!!!        
 Een karslruhe tram opgeschilderd in de randstdrail kleuren
 








1968Metro 50 Jaar !!!!2018
Voor het 50 jaar metro in Rotterdam wordt in de centralewerkplaats van Stameldam/ Burg Buurt zo veel mogelijk aan de metrostellen gewerkt.


TYPE - MG2
Serie 5001 - 5027
Serie 5050 - 5066
Serie 5101 - 5126
Serie 5151 - 5152
Als aftrap wordt er een metro gebouwd van de eerste serie van de RET.
Dit is nog uit een oude bouwpakket dat in het grote magazijn gevonden is.
Dit model is reeks af gebouwd en geleverd aan mini world Rotterdam

Hieronder is een eerdere gebouwde metro van de type M uit de eerste serie
Voor 2018 was de bedoeling  dat de werkplaats met een mal van dit type maakte, zodat er een aantal metrostellen rij- vaardig modellen zouden zijn voor het 50 jaar metro. De mal zal van de eerst metro serie 5001-5027 zijn met de achterlichten boven in het dak. Helaas door drukte niets van verwezenlijk.


TYPE - SG2
Serie 5201 - 5271

Er zijn twee metro's van deze serie gemaakt en staan in het depot Burg Buurt noord.
De twee metro's zijn hierboven de artikel "metro 50 jaar" te zien, 1 in blauw met rode deuren en de ander in de grijs/ groene kleurstelling
Op het ogenblik bezit de werkplaats over 9 complete A en B-bakken en 3 extra A-bakken
Alle kappen zijn nu bestemd voor het bouwen van verschillende kleuren die deze type sneltrams hebben gehad. Een groot deel wordt Blauw met rode deuren, met of zonder "gele M snor"
Één wordt grijs/groen met rode deuren, één in de grijs/groene kleuren zoals ze nu rijden.
Laatste stel wordt in de randstadrail kleuren geschilderd.

De 3 overgebleven A-bakken zullen in de aparte kleuren geschilderd,
zoals: Bursa kleurstelling, Blauwe sneltram met proef snor en de proef kleuren van de randstadrail.
De eerste metro nummer 5201 in de (nieuwe) kleur die hij had van 1997 tot 2002 heeft kopverlichting gekregen. Hieronder ziet u een paar foto's van de test.
De voorraad Metro modellen die al gedeeltelijk afgebouwd zijn

TYPE - RSG3
en SG3
Serie 5501 - 5521
Serie 5601 - 5642
Voor 2018 zou ook de serie 5500 en 5600 gebouwd worden. Er werd al een begin gemaakt aan de bouw van deze series. De bedoeling is dat van deze zij platen een mal wordt gemaakt zoals de 5200 serie geval is. De doel was om voor 2018 vier (of meer) modellen rijden in de kleuren zoals ze bekend zijn. Door dat een mede modelbouwer dit model in 3d wilde tekenen en als model uit te laten printen  is er besloten om niet verder te gaan met het model. Jammer genoeg is dit project bij hem minder op de priortijd lijst en is de tekeningen nog niet verwezenlijkt

Website Builder
mogelijk gemaakt
door Vistaprint