Stameldam - Een Ho modelspoorbaan
 
Metro-Randstadrail
EEN VEELGESTELDE VRAAG: 
KOMEN ER NOG METRO STELLEN.
JA DAT IS WEL DE BEDOELING DIV MODELLEN MAAR VANWEGE TIJDGEBREK IS ER GEEN DATUM IN HET VERSCHIET.....

MAAR EERST METRO'S BOUWEN VOOR 50 JAAR METRO ROTTERDAM
zie onderaan de pagina
 
 
 
Je dient Flash geïnstalleerd te hebben om deze pagina te bekijken.
Metro Stameldam Centrum.MP4
Op het metrostation van de Stameldamse groene lijn komen de laatste wagens binnen
Materieel


20-11-2016
Onverwacht kwam er tot de grote verrassing van de Stameldamse bevolking een geschenk uit Burgh Buurt. Eeen zeer fraaie "Old timer" uit Berlijn.
De wagen (een tweeling) is van het merk Lima. 3e klasse Bordeau rood/creme en 2e klasse in de bordeau rode en blauwe kleuren. Meet rook en niet rook afdelingen (jaja kon toen nog) De wagen is voor derde rail uitgevoerd is Niet digitaal en bedrijfsvaardig. wagen nr ET 165 447 bestemming koersrol Bernau


 
Een nog te bouwen project het Rotterdamse Metro/T type
voor mijn verjaardag gekregen. Inmiddels schoon gesneden 
Het gaat de laatste RET variant worden Zilvergrijs groen met de rode band.
Het motorstel is er ook en hij zal gediditaliseert gaan worden
BurgBouw. (Niet Digitaal) De RET heeft er inmiddels 44 aan Turkije doorverkocht Niet bedrijfsvaardig
 
 
één van de koppen van het stel
 
 
 
Om Boeing trams tot sneltram om te bouwen zodat het voorlopig "look a likes"  voor tram type T zouden kunnen gaan worden, ging een studie van de kleuren schema's vooraf aan het eindresultaat. Van onder naar boven: De Originele kleur stelling, midden de aflevering kleuren van type T en boven de huidige kleurstelling. Vanwege de opvallende oranje deuren is voor het meer neutrale grijs groen gekozen.. analoog bedrijfvaardig
 
 

Beide stellen die voor de groene lijn bestemt zijn als koppelstel. Vanwege de hoogte van de deuren zijn zij alleen geschikt voor de groene lijn. Dit zal ook de enige lijn op de baan zijn die niet gedigitaliseerd zal gaan worden. Dit is teven een lijn die niet met enige andere lijn rail technisch gezien verbonden is. Het voorste stel is de 5201 het model is een Boeing tram. van het merk Mehano(Niet Digitaal)
 

 
 
Tijdens het proefbedrijf raast de 5202 door het station het Lange Werk. De herenPuffels en Puffelen kijken toe. Op de achtergrond staan hun Citroën C25 dienstauto's
De 5201 en 5202 zijn koppelbaar
Het model is een Boeing tram van het merk Mehano (Niet Digitaal)
 
 

 
 
De eerste wagen uit deze serie is reeds in het juiste kleurenschema van Randstad
rail geschilderd. Een wagen met goede rij eigenschappen. Voorzien van binnenverlichting.
De 5501 is van het merk Roco ( Digitaal) bedrijfsvaardig
 
 
 
Nog naar de randstad om te schilderen dubbelgelede motorwagen. De wagen is in theorie met haar zusje koppelbaar. Dit zal echter vanwege de lengtes van de ondergrondse stations niet voorkomen.
De wagens zijn in de serie 5500 onder gebracht.
De 5502 is van het merk Roco( Digitaal) bedrijfsvaardig
 
 
 
 
Ook de 5503 is aangeschaft 2e hands in Putten gekocht.
Merk Roco(digitaal) Bedrijfsvaardig
 
 
 
Bij dezelfde verkoper is ook de 5504 aangeschaft
Serie is nu compleet Merk Roco (digitaal) Bedrijsvaardig
 
 
Ten behoeve van een te krap wagenpark bij het Stameldamse Metronet zijn van Eddy twee metro stellen overgenomen van het Weense model. Zij zullen in een later stadium in de Rotterdamse Metro M stellen look-a-like worden geschilderd. De stellen zijn in de 5100 serie ondergebracht Het eerste stel is de 5106. Het is van het merk WTM.(Digitaal) Echte foto's volgen nog Bedrijfsvaardig
 
 
 
Net als het andere serie 5100 rijtuig zal ook dit voertuig in de RET kleuren worden gestoken. De echte broertjes in Wenen zijn sinds 1974 in dienst. Ook zullen de voertuigen van reizigers en binnen verlichting worden voorzien.
Dit model is van WTM fabricaat en heeft wagen nummer 5110
Dit model is (nog) een dummy (Niet Digitaal)
 
Metrolijnen
 
Stameldam kent vier metrolijnen. In het schema hieronder zie je een overzicht van de metrolijnen met de metrostations. Stameldam heeft zes metrostations en drie schaduwstations.
 
Stations namen zijn:
  • Onbestuurbaar / Lange Werk (rode & blauwenlijn)
  • Burgplein (rodelijn)
  • Stationswijk (blauwelijn)
  • Bronplein (blauwelijn)
  • Muffe Werk (blauwe & paarselijn)
  • Stameldam Centrum (groenelijn)
 
Alle metrolijnen zijn dubbelsporig uitgevoerd en hebben op de eindstations een overloop mogelijkheid. De rodelijn en de blauwelijn hebben een gezamenlijk eindpunt (station Onbestuurbaar). Station Onbestuurbaar / Lange Werk is een bovengronds metrostation, andere metrostations bevinden ondergronds 
 
Burgplein
 
Dit station is het eerste station waar de rodelijn het alleenrecht heeft. Op de rodelijn zullen hoofdzakelijk de ROCO-stellen rijden, de reden is de krappe bogen waar de metro's zich door heen moeten wringen.
 
Foto hiernaast is een doorkijkje op het Metrostation Burgplein. Dit station is vernoemd naar Dirk van der Burg
 
 
 
 
 
 
 
Hier nog een overzicht foto van het station.
 
Utrechtse en Berlijnse gasten ontmoeten elkaar op tournee in Stameldam
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Bronplein
 
Bronplein is blauw van kleur, dat verraad het al dat het metrostation onderdeel maakt is van de blauwelijn.
Dit station is naar Joop Bron vernoemd.
 
 
 
 
 
 
 
 
Op de foto een overzicht. Het NS hondekopstel werd gebruikt voor de controle om te zien of de perrons vergenoeg van het spoor afliggen.
 
 
 
 
 
 
Muffe Werk
 
Muffe Werk is het eindpunt voor de blauwe- en paarse-metrolijn. Het metrostation is als eilandperron uitgevoerd.
Het station is driesporig. Het derde spoor zal voornamelijk voor werkmateriaal en opstelruimte worden benut. Op dagen met extraverkeer kan het wel voor de dienst gebruikt worden.. Spoor 1 is de eindhalte van de paarse lijn en spoor 2  voor de blauwelijn. In de spits gebruikt de blauwe lijn ook spoor 1 samen met de paarselijn
 
De naam van het metrostation is verleend uit de bovenliggende bedrijven / industriepark. De kosten van het station is bij de bouw flink hoger geworden dan geraamd. Bij opgraven van de grond voor het station zijn er verschillende chemicaliën ontdekt. Een speciaal bedrijf Stamel Chemical bv. heeft de verontreiniging opgeruimd.
 
 
twee metro's komen op het Bronplein binnen
 
 
de derde rail ligt de mensen staan nu het dak er nog op en de verlichting.
Dit is het station Bronplein
 

tijdens de grote staking van het Stameldams Technisch personeel konden de reguliere metrostellen niet uitrijden. Er werd door de directie een beroep gedaan op de Conexxion stellen van Burg Buurt




 
 
Bijzonder: Metro type T
5201-5271
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Is dit mooooooooi of moooooi.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
En er komt nog een randstad rail wagen bij!!!        
 
 








1968Metro 50 Jaar !!!!2018
Voor het 50 jaar metro in Rotterdam wordt in de centralewerkplaats van Stameldam/ Burg Buurt zo veel mogelijk aan de metrostellen gewerkt.


TYPE - MG2
Serie 5001 - 5027
Serie 5050 - 5066
Serie 5101 - 5126
Serie 5151 - 5152
Als aftrap wordt er een metro gebouwd van de eerste serie van de RET.
Dit is nog uit een oude bouwpakket dat in het grote magazijn gevonden is.
Hieronder is een eerdere gebouwde metro van de type M uit de eerste serie
Voor 2018 komt de werkplaats met een mal van dit type., zodat er een aantal metrostellen rij- vaardig zijn voor het 50 jaar metro. De mal zal van de eerst metro serie 5001-5027 zijn met de achterlichten boven in het dak.


TYPE - SG2
Serie 5201 - 5271

Er zijn twee metro's van deze serie gemaakt en staan in het depot Burg Buurt noord.
De twee metro's zijn hierboven de artikel "metro 50 jaar" te zien, 1 in blauw met rode deuren en de ander in de grijs/ groene kleurstelling
Op het ogenblik bezit de werkplaats over 9 complete A en B-bakken en 3 extra A-bakken
Alle kappen zijn nu bestemd voor het bouwen van verschillende kleuren die deze type sneltrams hebben gehad. Een groot deel wordt Blauw met rode deuren, met of zonder "gele M snor"
Één wordt grijs/groen met rode deuren, één in de grijs/groene kleuren zoals ze nu rijden.
Laatste stel wordt in de randstadrail kleuren geschilderd.

De 3 overgebleven A-bakken zullen in de aparte kleuren geschilderd,
zoals: Bursa kleurstelling, Blauwe sneltram met proef snor en de proef kleuren van de randstadrail.
De eerste metro nummer 5201 in de (nieuwe) kleur die hij had van 1997 tot 2002 heeft kopverlichting gekregen. Hieronder ziet u een paar foto's van de test.












TYPE - RSG3
en SG3
Serie 5501 - 5521
Serie 5601 - 5642
Voor 2018 moeten ook de serie 5500 en 5600 gebouwd worden. Vorig jaar werd al een begin gemaakt aan de bouw van deze series. De bedoeling is dat van deze zij platen een mal wordt gemaakt zoals de 5200 serie geval is. De doel is om voor 2018 vier (of meer) modellen rijden in de kleuren zoals ze bekend zijn.

Website Builder
mogelijk gemaakt
door Vistaprint