Stameldam - Een Ho modelspoorbaan

 







Uitstapje naar de andere kant van de wereld.
 
Na alleen Nederlandse banen te bouwen wordt er ook gewerkt aan een Japanse modelbaan, maar dan in de schaal 1:150. Deze modelbaan is een fictief dorpje langs de Japanse kust.
De keuze voor een Japanse modelspoorbaan was dat de Japanse huisjes er erg leuk uitzien en dat men daar vele lokale spoorbanen kent.
De baan bestaat uit drie lagen, 1,20 meter lang en 60 cm breed en wordt analoog bestuurd. De baan kent drie cirkels waarvan twee een stukje over elkaars baan rijden bij het station "Beneden". De trambaan boven heeft zijn eigen cirkel. De huizen zijn allemaal van Tomytec en de railvoertuigen zijn van Modemo, Tomix of  Tomytec. http://www.tomytec.co.jp/diocolle/
 
Bovenaanzicht van de Japanese modelbaan
Vogelvlucht overzicht
 
De Japanese dorpsstraat bestaat uit huizen van Tomytec. Deze huizen zijn als klik bouwpakket in elkaar te zetten. Schilderen van deze huizen hoeft niet, want ze komen geschilderd en gewetterd uit de verpakking.
 
 
 
 
Beneden langs de kust bevind zich het drukke station waar diverse lijnen stoppen. Op dit station kan men overstappen op de regiotrein naar boven of met de bus. Laatste mogelijkheid is om bij de taxistandplaats bij het station een taxi te nemen. 
 
 
 
 
 
 De modelbaan krijg het thema van een feestdag in de zomermaanden. Voor de feest gelegenheden zijn er veel poppetjes aangeschaft, een groot aantal in kimono's. Vanaf de winkelstraat links op de modelbaan komt er een tempel met tempeldragers en een stoet mensen in kimono's. De stoet wordt door een groot publiek langs de weg bekeken. De politie zorgt voor de tijdelijke afzetting van het autoverkeer en zal het tramverkeer stoppen wanneer de stoet oversteekt. Voor die tijd rijdt de tram voorzichtig over de kruising. Verder langs de route staan meerdere agenten die het verkeer zullen laten wachten als de stoet lang komt.
Voor en op het tempelterrein staan tientallen bezoekers en diverse standjes.
Voor het openbaar vervoer zijn het drukke tijden.
Door de festiviteiten is de winkelstraat voor het tramstation druk. Ook het eettentje heeft niets te klagen over klandizie. De tempel staat vol met verschillende kramen om het feestgedruis te vergroten. Diverse mensen in kimono's, monniken, dagjesmensen en schoolkinderen zijn er op het tempelterrein. Net als in Engeland is het ook in Japan gebruikelijk om school uniformen te dragen.
 
De festiviteiten zorgt er ook voor drukte in winkelstraat.
Het Station beneden langs de kust is de link tussen de lokale treinen en de doorgaande treinen
Station bij de tempel, hier is het af en aan rijden van treinen
Busdiensten met stallingsloods
Enoden sneltram 10-50 onderweg.
Bus rijdt over smalle weggetjes.
Op de Japanse modelbaan is in december 2013 veel verandert, zo zijn de tuinen ingericht en beplant.

 
Op één van de uithoeken van de modelbaan is een berg gemaakt.
De heuvel die er eerst lag was niet naar mijn zin. Deze is nu verandert en is het meer éénheid geworden in de bergwand.
Het strand is na jaren afgemaakt. Een aantal bandgasten hebben het strand direct in gebruik genomen (badmeester ben ik al bruin? ja jongen maar het stinkt naar poep!!)
De treinspotters hebben de locaties op de modelbaan gevonden. Vermoedelijk zijn ze gekomen omdat er recentelijk nieuw materiaal op de baan is gekomen tussen het bestaande materiaal.
 

Uitbreiding 2: in planning
Al is de eerste Japanse modelbaan niet af, toch wordt er al gedacht aan een tweede module. In het eerste ontwerp van de modelbaan 1 zijn er uitloopsporen en wissel geplaatst zodat een uitbreiding mogelijk is. in de tunnel rechts zit er voor en achter één spoor.
Van de uitbreiding 2 zijn er ruwe ontwerptekeningen gemaakt, maar door het (nog) niet weten welke huizen Tomytec zal uitbrengen is er geen detail ontwerp. Ook op de uitbreiding  komen weer Tomytec huizen te staan. Door af en toe een huisje te kopen blijven de kosten van de modelbaan beperkt. Nu zijn er; twee oude hotels, twee strandtenten, boerenschuren en winkelstraat blokken gekocht. Ook komt er een echt Nederlands iets op te staan. Gezien het dorpje aan de zee ligt - waardoor ook de strandtenten goed in uitkomen - zal er voor de kust een sleepboot met een VOC-schip liggen. In de schaal 1:150 is er een VOC-schip uitgebracht met de naam Batavia. Het model is precies op schaal en niet te groot (Japanse N-schaal is 1:150).
 
 
 ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Japanse N schaal modellen.
Japan is het land van de N-schaal modellen Hieronder ziet u het overzicht van mijn verzameling.


 
Enoshima dentestu spoorlijn (Enoden) 301-351 (verbouwd in 1958 uit twee losse motorwagens)

Enoden 1001-1051 (bouwjaar 1979)

Enoden 1501-1551 (bouwjaar 1986)

Enoden 1502-1552 (bouwjaar 1987)

Enoden 2001-2051 (bouwjaar 1990)

Enoden 10-50 (bouwjaar 1997)
Uw auteur vindt dit een leuke serie modellen die door de firma Modemo wordt uitgebracht.
Van de Enoden 10-50 is ook een een HO variant van. Ook deze staat op deze pagina, onder het kopje Japanse HO modellen.
Meer info over deze smalspoorlijn (sneltramlijn) zie onder andere deze internet linken.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Enoden
http://www.youtube.com/watch?v=n-ia0GFpZws
 
Tokyu Setagaya line 300 serie (Modemo)
 
Portram 600 serie. (Tomytec) van Toyama

2 keer portram groen en een witte centram

Een Portram met reklame(new) van de stad Toyama

Samtram T101 en T102 uit de stad Toyama (centrumlijn)

Duitse Siemens tram in Japanse dienst  (stad: Kumamoto)


Laagvloertram van Hirochima


Nieuwe lagenvloertrams van Osaka

 
trams van diverse plaatsen in Japan

trams van diverse plaatsen in Japan (nieuw in collectie)


Stadstram van Tokyo

Stadstrammen van Tokyo (nieuw in collectie)

 
lokale treinen (Tomytec)
 
 
 
 
Drie keer JNR interuban treinstellen (voorstad treinen) (Tomytec en Tomix)
 
Hierboven is een trein van een lokaal trein bedrijf dat op het punt stond van sluiten. Door een kat die op het eindpunt van de lijn altijd de passagiers begroete is het lijntje behoed van sluiting.
Eerst werd de kat "Tama" stationschef. Door de bekendmaking er van is de lijn populairder geworden en komen de toeristen speciaal naar de kat kijken.
Inmiddels is Tama tot Super station meester chef bevorderd en is zij het gezicht geworden van de treinlijn. Ook staat zij op één van de treinen (op de buitenzijde en binnenzijde). Verder op een tram, toerbus, bestelbusje, station en souvenirs.


 
lokale diesels (Tomix)
 
 
Deze 6 mini modellen (hieronder) zijn 1:150 (N-schaal)
Bandai breng een hele serie van deze sterk ingekorte modellen als B Train Shorty.
Uw auteur vond ze erg schattig, deze Arakawa line tramrijtuigen (Tokio). Waarvoor ik ze ga gebruiken is nog niet bekend, wel zijn alle zes modellen gemotoriseerd.
 
 Onder nog twee modellen van een dieseltreinlijn in Japan met een opdruk van een anime serie.
 
 ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Japanse HO modellen.
Naast de N-schaal Japanse treinen zijn er ook Japanse treinen in HO te koop. Eén van deze bedrijven die trein modellen produceert zijn KATO en Tomix. In Stameldam hebben deze wagens diverse keren proefgereden.
 
Hiernaast een line-up van drie Japanse Treinen. Het rechter model een Shinkansen is een onderhanden genomen Lima model. Dit model zijn in 1975 door Lima uitgebracht. Het model ziet er erg plastic uit, waardoor deze flink onderhanden is genomen. In mini projecten kan je meer over lezen.
 
Voor intercity doeleinden bij Burg Buurt is dit model aangeschaft. Het model is van KATO
en is van de Kinki Nippon Railway, Japan.
 
 
 
In HO is door Tomix een Yamanote
E231-500 serie uitgebracht. Dit is een voor stadsverkeer van de stad Tokyo. Deze trein rijdt als een ringlijn door de stad.
 
 

In januari 2014 is een nieuwe Shinkansen trein in het wagenpark opgenomen.
Dit keer een model van KATO E5 Shinkansen.
Het Model heeft een super lange gestroomlijnde kop van ongeveer een halve wagenbak lengte.
Burg Buurt heeft één model gekocht bestaande uit zes rijtuigen. Voor de foto zijn beide koppen naast elkaar gezet, één van de koppen heeft een werken de boegdeuren met een uitschuifbare koppeling.
Om het onderstaande model (rood/creme) te gedigitaliseren was geen gemakkelijke klus.
Door de compacte bouw van het model was er geen plaats voor de decoder en de bedrading. Maar het is uiteindelijk gelukt om het model te digitaliseren.
Deze lokaaltrein kan in Japan in treinschakeling rijden. Ook is het in Stameldam de bedoeling dat er in treinschakeling gereden gaat worden.
 
 
  Ook het onderstaande tramwagen was geen gemakkelijke klus om deze digitaal te maken.
De tram is op de beurs van Houten gekocht, Na digitaliseren rijdt dit model zijn rondjes in Burg Buurt
 
In november zijn er 4 voertuigen bij de lijst van HO Japanse treinen bijgevoegd 
Deze keer gaat het om de zeer zeldzame HO schaal variant van de Enoden sneltrams wagens 10-50 (2x), 21-61 en 22-62. De modellen zijn reeds lang uitverkocht, maar het is gelukt om deze wagens te pakken krijgen
 
Enoden 10-50 (2 keer)
 
Enoden 21-61 en 22-62
 
In de werkplaats wordt uit drie bouwdozen van Modemo 2 aanvullende wagens gebouwd.
In de foto's hieronder zie je de modellen in hun bouw stadia.
 
Enoden 107
 
Enoden wagen nr. 301-351. Dit model is verbouwd uit twee vierassers tot een geleden wagen
Van Modemo is in 2014 ook kant en klaar Enoden trammodellen uitgebracht, het gaat om de oude vierassers wagen nr. 107 en 108.

Al moest ik haast een jaar wachten maar in 2015 zijn dan eindelijk twee stuks
tram/trein geleverd van een lokale berglijn. Deze wagens (3001-3002) zijn gemotoriseerd maar hebben een compleet interieur en een volledige doorkijk.

In BurgBuurt rijden twee vierasser van een oorspronkelijk Japans origine. De twee tram uit Tokio zijn bouwdozen van Modemo en zijn nu in RET groen/wit in dienst bij Burg Buurt.
In de foto hieronder ziet u een model in de bouw stadia. Bij het model wordt er gebruikt gemaakt van een Halling E-motorstel.
 
Door een koopje is een derde Japanse stadstram in de collectie opgenomen.
Deze keer een tram uit Köchi in reclame uitvoering. Deze is gemotoriseerd en zal zijn der tijd gedigitaliseerd worden.
De wagen zou samen met zijn ander Japanse broertje dienst doen in Burg Buurt
Het is wel eens waar speelgoed, maar het model heeft de intentie om door Burg Buurt gemotoriseerd te worden. Het is in de lengte super sterk ingeperste stadstram van Toyohashi
Het model is qua breedte en hoogte bijna in de schaal 1:87.
Hier is ook een Portram uit Toyama in samen geperste tram vorm.
Er zullen er meer volgen om vervolgens als twee gekoppelde wagens te rijden.
Van een ander merk kwam deze samengeperste tram.

In HO Japans materiaal zijn er twee bussen aangeschaft. Deze komen op het diorama, dat gebouwd worden zodra er genoeg huizen zijn en een goed ontwerp plan is.
Inmiddels zijn er meer bussen van uit Japan gekomen. Hieronder een paar foto's
Totaal reclame bus

In Europa en USA is het gebruikelijk dat bijna allen treinmodellen in de schaal HO met een decoder aansluiting wordt gemaakt. De Japanse modellen hebben dat echter niet. De nieuwste modellen worden zonder decoder aansluiting geproduceerd. Bij diverse modellen is dus zelf gedigtaliseerd om deze voertuigen op Stameldam of Burgbuurt te laten rijden.
 
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Chinese HO modellen.
 Door ook interesse in de trams van Hong Kong ? Door Bachmann worden ze geproduceerd. Inmiddels zijn er zes trams afgeleverd, vijf daarvan door onze hofleverancier     
H en H te Gouda. In Burg Buurt en Stameldam rijden de trams eenmaal digitaal, daardoor zijn bij aanschaf ook direct decoders gekocht. Het in bouwen van de decoder kun u lezen in kopje Decoder/verlichting inbouwen.

Een éénling is de Hong Kongse tram met Fisherman's friend reklame, deze is van het merk peak horse. De motorloze tram was aangekocht voor het verbouwen naar een gemotoriseerde tram, maar de zes Bachmann trams maaken dit overbodig.
 
Door de te laag hangende bovenleiding voor dubbeldekkerstrams en de hoogte van de tunnels is het rijden in Burg Buurt met de Hong Kong dubbeldeks trams niet mogelijk.
Maar de wagens zijn niet werkloos. Er zijn uitgewerkte plannen voor een tropische trambaan
 
In de stad Hong Kong rijden alleen dubbeldeks trams. Door de sterke Engelse invloeden ( Voormalig Engelse Kolonie) werden in Hong Kong dubbeldeks trams gebouwd zoals ook in Engeland gebruikelijk was.
 
 
 
                          
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
 
De tropische Trambaan “RODAM”
is nog in het ontwerpstadium en moet nog goedgekeurd worden door het stadsbestuur van Burg Buurt en Stameldam voor het bouwen kan beginnen.
 
Momenteel (2013) is er nog geen goedkeuring voor de bouw van deze modelbaan. Hierdoor is dit project in de ijskast gelegd.
 
De tropische trambaan is gelegen op een eiland dat ergens bij Indonesië ligt.
Het eiland is een kolonie van Stameldam. Op het strand en omgeving is dit dan ook duidelijk te zien aan de grote getallen toeristen van uit Stameldam komen. Op een rotspartij steekt het geweldige Fort overal bovenuit. Het “FORT STAMELDAM” is in de geschiedenis van het Fort nog nooit in vijandelijke handen gekomen. Nu is het Fort een nationaal erfgoed. Het is paar jaar geleden volledig opgeknapt met steun van het stadsbestuur Stameldam. Op een van het uiteinden van het fort staat vanaf 1845 een kleine stenen vuurtoren,De "BRAND DAAR EENS", die een oudere houten vuurtoren heeft vervangen.
 
Aan het strand is een gezellige drukke winkelstraat met oude witgekalkte koloniale huisjes en een luxe hotel. De drukke straat heeft enkele decennia geleden een tunnel onder het fort gekregen, Dit heeft het verkeersstroom van het wegverkeer aanzienlijk verbeterd.
 
Het openbaarvervoer in het stadje Fort Stameldam bestaat uit metro,s trams bussen  en fietsers. 
 
De trams zijn nog onder te verdelen in: 
-elektrische trams (stadstrams) rijden op normaal spoor. Het materiaal zal bestaan uit Hong Kong dubbeldekstrams, Japanse enkeldekstramsen wat Atlas tram collectie te bieden heb.
- Stoom en/of dieseltrams (lokaalvervoer) rijden op kaapspoor (12mm). Het materiaal zal uit verschillende tweedehands voertuigen gaan bestaan, waaronder een deel van de RTM en Atlas trammodellen (al dan niet verbouwd).
 
Beide tramsystemen rijden over één tramverbinding. Het spoor  bestaat uit drie spoorstaven waarvan een spoorstaaf gezamenlijk wordt gebruikt.
 
Onder de drukke straat bevindt een dubbelsporig metrobaan en een metrostation. Hier gaan metro’s rijden die overgenomen zijn van de Berlijnse S-bahn en/of kleine Japanse lokaaltreinstellen.
 
Van Magnorail (http://www.magnorail.com/index_nl.html) zijn rijdende fietsers gekocht. Deze vinden ook een plaats op de modelbaan. Veel mensen in het stadje Fort Stameldam rijden op de fiets. Men moet in de toekomst niet raar kijken als er ook betjaks (fietstaxi’s) gaan rijden.
 
Hieronder (oude) twee ruwe schetsen van "FORT STAMELDAM"
 
Hieronder ziet u twee schetsen van FORT STAMELDAM



















Boven een meer uitgetekend ontwerp van de ruwe schets. Na het tekenen was ik niet tevreden over het ontwerp. De tram en fietsers waren een kleine periode in het zicht. De trams zouden midden op de weg stilstaan bij de halte. Waar ik onder andere niet tevreden over was is dat de hotelgasten een drukke weg moeten oversteken om bij het strand te komen. Ook zou de inkijk van de tunnel te groot geworden zijn.

In het nieuwe ontwerp zijn de fietsers (groene lijn) en tram langer in het zicht. De tram heeft een stukje eigen trambaan waar de tram nu stopt. Er is ruimte gekomen voor een markt en een smalle straat met huizen. Het hotel komt aan het strand waardoor men niet meer een straat hoeft over te steken. Door het scheiden van tram en wegverkeer zijn de tunnels kleiner en de mogelijke inkijk minder. In dit ontwerp is ook een deel van het ondergrondse metrostation getekend. 
Links onder zijn er blokjes getekend wat de afmeting van een trammodel voorstelt. Dit op de schaal van de tekening.

Een extra voordeel is wanneer het spoor naar de voorgrond wordt verschoven is dat er wissels aan de zijkanten van de modelbaan geplaatst kunnen worden. Het voordeel is nu dat er twee sporen in het schaduw gebied gebouwd kunnen worden.






Website Builder
mogelijk gemaakt
door Vistaprint