Stameldam - Een Ho modelspoorbaan
Uitstapje naar de andere kant van de wereld. HO!!
deel 2
 

Naast een N-schaal modelbaan naar Japans voorbeeld, is er nu een HO modelbaan.
Na jaren lang verzamelen om voldoende onderdelen en bouwpakketten te hebben, kon er in maart 2015 begonnen worden aan een ontwerp en de bouw van een tram/sneltram modelbaan.

De auteur heeft door de Japanse N-schaal modelbaan zin in meer gekregen in Japans trammateriaal. Wanneer je naar de Japanse tramsteden kijkt zal je verbaast zijn in de diversiteit van het materiaal. Zo rijden trams uit 1928 naast de lagevloer gelede trams uit 2014 (Osaka) nog in de gewone lijn dienst.
Het was ook een grote uitdaging om in HO-schaal een Japanse modelbaan te maken

In Japan zijn N-schaal modellen in overvloede te koop. HO-schaal daar in tegen zeer beperkt. Meeste fabrikanten brengen slechts een paar modellen per jaar in HO-schaal uit.
De huizen en scenery zijn nog moeilijker in HO te vinden. Ondanks de moeilijk vindbaarheid is door mijn tussenpersoon -die jaarlijks naar Japan gaat voor inkopen- een aantal bouwpakketten en tram/treinmodellen verkregen.

Het uiteindelijke modelbaan ontwerp is bepaald door wat er aangeschafte kon worden.

In dit deel gaan we over bouw van de modelbaan vertellen, maar eerst laten we nog wat sfeer foto's van de baan zien

Sfeer foto's van de modelbaan

totaal overzicht van de modelbaan (met evenementen sierlijst en eigen verlichting)
Een overzicht foto van de modelbaan
Overzicht modelbaan
Overzicht foto modelbaan in vitrinekast
Detail foto van de modelbaan

Het is altijd druk in het station van het kleine dorp
Trams gaan en komen op het eindpunt
Reizigers wachten op de trein
Een paar fotografen staan klaar om foto's te maken van het nieuwe materieel.
De tram is een voormalige tram uit Tokyo, verbouwd en geschilderd in de plaatselijke bedrijfskleur
Fotografen zijn blij Twee nieuwe Tozan treinen staan in het station
Winkel straat achter het station

Werklok staat in het station klaar voor de nachtelijke werkzaamheden op de baan

De helling op het dorp uit, het dorp is echt een vervoerskooppunt van de regio
Trams gaan naar boven terwijl de treinen/ sneltrams naar beneden de tunnel in rijden.
1 van de sneltrams indienst op de lijn
Alle duifjes op de ............lijn
Op de berg is er een tempel
De rijst velden naast de tempel, de rijst die hier ge-oost worden zullen op geofferd worden in de tempel
Het is hart werken voor de rijsteplaters
ppppppfffffffffff.. 69 treden naar boven !!!!!!
De Tempel is geliefd bij de toeristen, dus is er regelmatig een tour
Drukte voor de geopende overweg
Oudelijk echtpaar genieten van de mooie lente dag
de trein komt net uit de tunnel van het schaduw station
Foto van de railvoertuigen voor de modelbaan

Hier een opsomming van Japanse HO railvoertuigen wat verzameld is voor deze modelbaan

Lokaal tram van uit Gifu serie 511-515 (bouwjaar 1926) de oudste uit de vloot
Deze is van Tomix, gemotoriseerd en zelf digitaal gemaakt
stadstram uit tokyo serie 7000 (bouwjaar 1955/56)
Dit is uit een bouwkit van Modemo, zelf gemotoriseerd, digitaliseert en verlichting ingebouwd
Het ex tokyo trams, deze rijden nu in de lokale kleurschema en nummers van de modelbaan
tram 573 met Halling motor en als proef met airco installatie op het dak
tram 574 met Halling motor
stadstram uit tokyo serie 7500 (bouwjaar 1962)
Deze is van Tramway, gemotoriseerd, zelf gedigitaliseerd
stadstram uit tokyo serie 8000 (bouwjaar 1967?)
Deze is van Tramway, gemotoriseerd, zelf gedigitaliseerd
stadstram uit Kochi serie 600 (bouwjaar 1957/64)
Dit is uit een bouwkit van Modemo, was door ander gebouwd en gemotoriseerd met mee geleverde motor, zelf digitaliseert en verlichting ingebouwd
stadstram 2005 (bouwjaar 1957) (onder andere Hiroshima)
Deze is van DDF, zelf gemotoriseerd, gedigitaald en verlicht.
stadstram uit onder ander Osaka en hiroshima 2619 (bouwjaar 1957)
Deze is van DDF, dummy,
gezien deze tram het grootste tramprofiel heeft wordt hij veel gebruikt bij bouwen van trambanen om de profiel van vrije ruimte te testen
stadstram uit Toyama serie 0600 (0606) (bouwjaar 2006) is de jongst tram van de vloot
Deze is van Halling, gemotoriseerd, zelf gedigitaliseerd
Voor de lokaaltrein / sneltram baan zijn de volgende modellen beschikbaar.

Tram Enoden serie 106-110 (bouwjaar 1931)
Dit is uit een bouwkit van Modemo, dummy
Tram Enoden serie 106-110 (107) (bouwjaar 1931)
Deze is van Modemo (kant en klaar model) gemotoriseerd
Tram Enoden serie 106-110 (108) (bouwjaar 1931)
Deze is van Modemo (kant en klaar model) gemotoriseerd
Tram Enoden serie 300 (301+351) (verbouwings-datum 1957/58)
Dit is uit een bouwkit van 2 Modemo serie 106-110 gebouwd en aangepast,
zelf gemotoriseerd, wordt nog digitaliseert en verlichting ingebouwd
Tram Enoden 10+50 (bouwjaar 1997)
Deze is van Tramway, gemotoriseerd,
2de Tram Enoden 10+50 (bouwjaar 1997)
Deze is van Tramway, gemotoriseerd,
Tram Enoden 21+61 (bouwjaar 2002)
Deze is van Tramway, gemotoriseerd (nieuwe motor verkregen), zelf gedigitaliseerd
Tram Enoden 22+62 (bouwjaar 2003)
Deze is van Tramway, gemotoriseerd (nieuwe motor verkregen), zelf gedigitaliseerd
Lokaaltrein serie 3000 (bouwjaar 19xx)
Deze is van Tomix, gemotoriseerd, zelf gedigitaliseerd
Lokaaltrein serie 300 (bouwjaar 19xx)
Deze is van Tomix, gemotoriseerd, zelf gedigitaliseerd
Lokaaltrein Hakone Tozan serie 3000 (3001) (bouwjaar 2014) jongste trein van de vloot
Deze is van Tomix, gemotoriseerd, zelf gedigitaliseerd
Lokaaltrein Hakone Tozan serie 3000 (3002) (bouwjaar 2014) jongste trein van de vloot
Deze is van Tomix, gemotoriseerd, zelf gedigitaliseerd
Nog te bouwen trammodellen in HO schaal


Naast de al gebouwde modellen zijn er in de loop van tijd nog een paar bouwpakketten binnen gekomen. Niet alle voertuigen worden voorzien van motor, een goed deel van de bouwdozen zullen als staand model blijven. Gezien een paar bouwpakketten met motorunit zijn geleverd zullen de al ruim voldoende rijdende tram vloot aanvullen.

De bouwpakketten zijn van Modemo

Foto van Japanse HO railvoertuigen (overige)

Hier een opsomming van overige verzameling Japanse HO railvoertuigen
Naast de N-schaal Japanse treinen zijn er ook Japanse treinen in HO te koop, het zij zeer zeldzaam. Eén van deze bedrijven die trein modellen produceert zijn KATO en Tomix. In Stameldam hebben verschillende van deze wagens diverse keren proefgereden.
 
Hieronder een Japanse bullet trein. Het model "een Shinkansen" is een onderhanden genomen Lima model. Dit model zijn in 1975 door Lima uitgebracht. Het model ziet er erg plastic uit, een flinke verf beurt knapt het model van op. In middels beschik ik over een viertal stellen, alle krijgen tzt zijn schilderbeurt en upgrading. In mini projecten kan je meer over lezen.
 
In januari 2014 is een nieuwe Shinkansen trein in het wagenpark opgenomen.
Dit keer een model van KATO E5 Shinkansen.
Het Model heeft een super lange gestroomlijnde kop van ongeveer een halve wagenbak lengte.
Burg Buurt heeft één model gekocht bestaande uit zes rijtuigen. Voor de foto zijn beide koppen naast elkaar gezet, één van de koppen heeft een werken de boegdeuren met een uitschuifbare koppeling.
Het verschil tussen de hogesnelheidstrein van 1964 en 2011
Voor intercity doeleinden bij Burg Buurt is dit model aangeschaft.
Het model is van KATO (6 delig) en is van de Kinki Nippon Railway, Japan.
 
In HO is door Tomix een Yamanote
E231-500 serie uitgebracht. Dit is een voor stadsverkeer van de stad Tokyo. Deze trein rijdt als een ringlijn door de stad. Ook heeft Tomix de Sobu-line uitgebracht. Het is het zelfde model alleen is de groene band vervangen door geel.

Foto van Japanse HO autobussen

In HO Japans materiaal zijn er twee bussen aangeschaft. Deze komen op het diorama, dat gebouwd worden zodra er genoeg huizen zijn en een goed ontwerp plan is.
Inmiddels zijn er meer bussen van uit Japan gekomen. Hieronder een paar foto's
Totaal reclame bus uit de stad Oarai (Japan)
Reclame van anime serie Girls und Panzer
origineel
Foto van Japanse funny railvoertuigen (overige)

Het is wel eens waar speelgoed, maar het model heeft de intentie om door Burg Buurt gemotoriseerd te worden. Het is in de lengte super sterk ingeperste stadstram van Toyohashi
Het model is qua breedte en hoogte bijna in de schaal 1:87.
Hier is ook een Portram uit Toyama in samen geperste tram vorm.
Er zullen er meer volgen om vervolgens als twee gekoppelde wagens te rijden.
Van een ander merk kwam deze samengeperste tram.



In Europa en USA is het gebruikelijk dat bijna allen treinmodellen in de schaal HO met een decoder aansluiting wordt gemaakt. De Japanse modellen hebben dat echter niet. De nieuwste modellen worden zonder decoder aansluiting geproduceerd. Bij diverse modellen is dus zelf gedigtaliseerd om deze voertuigen op Stameldam of Burgbuurt te laten rijden.


Wordt vervolgd



Website Builder
mogelijk gemaakt
door Vistaprint