Stameldam - Een Ho modelspoorbaan
Burg. Buurt is een Rotterdamse Trammodulebaan.
 
 
DEEL 2 (2013-heden)
 
Na eerdere pogingen om kleine modeltrambanen te maken, is in 2009 besloten tot het bouwen van een trammodulebaan. De baan zou met de zelfde digitale installatie worden uitgevoerd als de Stameldam modelbaan. Wel zou deze modelbaan in module vorm komen, om het mee te nemen en deel te nemen aan beurzen en opendagen.
 
overzicht foto modelbaan Burg buurt in wording, mei 2011.
 
De naam van de modelbaan is ontstaan van uit de straatnamen die op de baan gegeven zijn. Alle straten zullen met Burg..... beginen. (Burg staat voor Burgemeester..). De straat namen zijn, zoals Burg. Dirkdwarsstraat, Burg. Reinardweg, Burg. Rombertusweg enz
De trambaan wordt gebouwd naar Rotterdamse idee. Ook zullen hier voornamelijk Rotterdamse trams, bussen en metro’s rijden. De voertuigen zijn eigen bouw of verbouwingen van bestaande modellen. De huizen zijn van verschillende bedrijven, zoals DPM en Artitec. Het tijdperk is rond 2010 waardoor de ZGT 700 en 800 series en de Citadis de ruggengraat gaan vormen voor de hoofdlijn. Op de zijtak van de hoofdlijn kunnen verschillende typen museummateriaal rijden.
Natuurlijk is hier het Bedrijf Burg Bouw gevestigd Stameldamse Straatweg 16 te Burg, waar ook veel Stameldams en Datra materieel in onderhoud is.
 
======================================================================
Mei 2013
In de voorjaar is de berging in mijn arpartment opgeruimt en opgeknapt. Dit gaf me de gelegenheid om modulenbaan "Burg buurt" een meer definitive plaats tegeven. In de berging is een houtenframe gemaakt voor de modelbaan dat afgewerkt is met een gordijn.
 
Op de linkerdeel zijn de huizen tijdelijk geplaats. Een aantal huizen zijn verplaats of vervangen. In de afbeelding hieronder ziet u hoe de linker deel van Burg Buurt er uit kan zien.
De Mei maand is in Burg Buurt de meeste feestiviteiten.
Zo is in de eerste week van mei weer een optocht geweest met voertuigen van WW2.
Ook deze keer werdt de optocht door groten hoeveelheid mensen bezocht. De tramdiensten moesten extra trams inzetten om alles in goede banen te leiden.
 
De colectie van de  Burg Buurtse Leger Museum is dit voorjaar verder uitgebreid.
Nieuw in de collectie van de Burg Buurtse Leger Museum zijn de:
- Nederlandse Landsverk M36
- Churchill,
- Sherman,
- T38/77
- Panzer 2, 3 en 4 tanks (duits).
 
 
In het voorjaar is er onderhoud en grootonderhoud gepleegt op het rijdend materiaal van Burg Buurt. In een aantal voertuigen zijn nu voorzien van binnen verlichting en hebben passagiers hun zitplek in de tram gevonden.
 
 
 
 
Hieronder een schema van de modellenbaan
 
 
 
De dienstregeling in Burg Buurt is veranderd. Deze is afgesteld aan de groter dan verwachte vervoers vraag.
 
Op Lijn 1 waar voorheen 3 trams reden is er nu plaats voor 4. In het algemeen rijden hier de dubbelgelede voertuigen. 3 x ZGT 700 serie aangevuld met 2 x Weense trams.
 
Op lijn 2 lijkt de capacitijd nog met 3 voertuigen te voldoen. Hier rijden 2 x Citadis trams aangevuld met ZGT 700 serie trams.
 
Op lijn 4 is de vervoersvraag minder dan verwacht. Voor deze lijn zijn 3 voertuigen beschikbaar  2 x HTM 6000 serie of een Duitse dubbelgelede tram nr. 1007. Lijn 4 heeft 2 kopeindpunten.
 
Op lijn 11 kunnen naar gelang het nodig is 3 trams dienst doen.  Meestal voldoen 1 of  2 wagens.
De Japanse overgenomen 573 en 574 doen hier de normale dienstuitvoering, nu nog aangevuld met twee duitse geledetrams.  (Partytram en wagen nr. 280).
 
Op lijn 10. Deze nieuwe lijn rijdt museummateriaal. Dit kan uit verschillende voertuigen bestaan. Het trammuseum van Burg Buurt bezit nu:
- Stoomtram 9 uit 1881 met twee rijtuigen
- Tram nr. 1 uit 1905
- Tram nr. 127 uit 1907 met een expaardenrijtuig,
- Tram 202 uit 1924 met aanhangrijtuig 305
- Tram nr. 471 vierassr uit 1931
 
 
======================================================================
Augustus - November 2013
 
Op het gebied van het bouwen aan de modelbaan Burg Buurt is er niet veel nieuws.
Wel zijn er veel werkzaamheden rond om de modelbaan gebeurd. Zo is de dienstregeling verder verbeterd. Het groot onderhoud aan trams is gevorderd en zijn de modellen verder verfraaid. Ook zijn er drie nieuwe ZGT trams afgebouwd, Twee van het type 800 in de groen witte kleuren en nog één type ZGT 700 in de Citadis kleuren. Alle ZGT modellen wachten allen nog op stickers.
2 keer ZGT 800 serie
 
Tramdrukte op de Stameldamsestraatweg
2 x ZGT 800 (groen/wit) en 1 x ZGT 700 (geel)
Motorwagen heeft gele bissen gekregen
Motorwagen 202 en aanhanger 361 met roden biezen
Ook is de elektrische installatie in de motorwagen veranderd.
 
 
Het aannemers bedrijf waar uw auteur voor werkt heeft in Burg Buurt een belangrijke contract binnen gehaald. Het bouwen van een spoorviaduct dat dwars door de stad heen komt, wordt door de BAM gebouwd en onderhouden. Voor deze klus zijn er vier bedrijfswagens besteld, deze zullen veel te zien in Burg Buurt. Ook zal er een Bam railinfra wagen aan Stameldam worden geleverd
Verder heeft het werk rond om Burg Buurt stilgelegen door een grote klus. Het bouwen van een vliegveld! Ja wel! Wat is een grote stad zonder vliegveld? Dus tussen Burg Buurt en Stameldam ligt het prachtige vliegveld Sawitrie airport, Dit is goed te bereiken met trein, tram en bus, het kijken MEER de waard.
 
======================================================================
Augustus - September 2014
 
Eindelijk zover. Op Burg Buurt zijn veel voorbereide werkzaamheden gepleegd, maar augustus was het zover.Op de linker module stuk (de binnenstad) zijn de sporen die eerst naast de zakkende sporen verlegt. De nieuwe sporen gaan nu langzaam omhoog om vervolgen met een boog boven de tramtunnel te komen. Tussen de nieuwe sporen en de oude is ruimte voor een huizen blok, waardoor de tram tijdelijk uit het zicht verdwijnt.
Gelijk zijn aantal detectie secties aangepast. Voor heen was alle blokken waar een tram stopte bestaande uit één detectie sectie, dit had tot gevolg dat de tram soms niet op tijd op de juiste plaatst stopte (overschieten als gevolg). Bij een aantal blokken is dat geen probleem en is het juist leuk (een tram stopt niet altijd op de meter op de zelfde plek). Een aantal plekken was het juist een probleem en zeker bij samen voegingen van twee naar één spoor. Het "overschieten" van de stops leidde tot aanrijdingen en ontsporingen. Deze blokken bestaan nu uit een rem sectie en een stop sectie, nu als gevolgd dat de tram wel ieder keer exact op de zelfde plek staan.
Bovenleiding is belangrijk bij de tram, dus is van deze gelegenheid ook gebruik gemaakt om de  masten en bovenleiding te plaatsen. Het werkje heb meerdere dagen en denkwerk geduurd voor het eind resultaat klaar was. De kunst was om de bovenleiding voor elke tram geschikt te maken. Ook moest de bovenleiding op de juiste hoogte zijn voor de tunnels en gespannen staan om niet weg geduwd te worden door de stroombeugels.
Het hout werk van de linker module is verder afgewerkt en bedekt nu de opstel sporen. Door de hoogte verschil zijn er soort van trappen gemaakt om huizen op te zetten. De huizen zijn nog niet aangepast  waardoor ze op de foto op houten klossen staan. Hieronder een foto van de trap met het stijgende spoor wat over de tunnel afbuigt. Op de foto is ook te zien waar de treinstation komt. De tram (lijn 11) heeft nu een plekje gevonden onder de viaduct van de spoorwegen voor de mensen is droog opstappen op de tram altijd gewaarborgd.
Op de rechter module zijn de zelfde aanpassingen gepleegd qua blokken. Na zo'n aanpassing vraagt altijd tijd om te spellen (ik bedoel testen). Bij proef rijden blijken de nieuwe blokken met een rem en een stop sectie zeer geslaagd en heb nog geen "overschieters" gehad. De achter grond van de linker module wordt eerdaags naar de schilder afdeling gestuurd voor de zelfde type beschildering als de rechter module. De huizen zijn al aanwezig en zal zijn der tijd gebouwd worden.
======================================================================
December 2014

In Burg Buurt is de nieuwe tramsporen uitgebreid getest met alle trammaterialen. Bij het testen bleek dat de HTM trams iedere keer ontsporen op het wissel bij de eindhalte van lijn 11,
Vollopig zijn deze wagens verboden om op deze lijn te komen. De Japanse vierasser die trouw zijn op de tramlijn rijden zonder problemen over de wissels. Uit Japan zijn er ook twee funnies gekomen, dit zijn sterk ingekorte trams. De trams zijn bekent gemaakt aan het Burg Buurtse publiek. In de toekomst worden de wagen gemotoriseerd en gaan ze rijden wanneer er weinig reizigers zijn.
8-12-2014 was een vierasser dag in Burg Buurt. Door de aanschaf via e-Bay van de RET vierasser en een GETA (arnhem) vierasser, gaf dat aanleiding tot een leuke foto sessie. Ook de bus stichting was aanwezig met alle RET gele bussen, waaronder de Krupp bus uit 1928.
Door bezoek van een mede collega in de modeltrams kon -doordat hij ook via e-Bay een vierasser gekocht had- twee RET vierassers op de modelbaan gezet worden voor de foto sessie.
wordt vervolgt.

Website Builder
mogelijk gemaakt
door Vistaprint